Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Reflectie-portfolio beoordelen
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Didiclass - beginnen met
Hoe zelfstandig is verstandig ? Training Interactie Management 23 januari 2003 Saskia van Leeuwen Henk Donker Jan Cauberg.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Richtlijnen voor de casustoets
Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten.
Kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing
Werkveldconferentie 13 november 2014
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Tekenen als examenvak Praktisch Werk & Theorie (kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing)
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Rollen binnen het werkplekleren
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Storyline EMD Daphne Keller.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Portfolio, Logboek en Casus
Storyline EM2X Daphne Keller.
Transcript van de presentatie:

Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012

Programma Aanleiding Noodzaak Onderzoek Vervolg? Reacties Afsluiting (??!!)

Aanleiding Een reflectie bij een rekenles o Nut voor de student? o Geleerde bij de leraar?

Noodzaak Een leraar is een vakman Verantwoording aan o kinderen o ouders o collega’s o management o inspectie o leraar zelf en zijn lesgeven

Onderzoek Les ontworpen over procenten Begrippenlijst samengesteld Deze aan de leraren voorgelegd De les door de leraren laten geven Deze is opgenomen op video Schriftelijke reflectie direct na de les Na een week: video stimulated recall Analyseren m.b.v. RAI

Theoriegebruik Aard van het theoriegebruik Van ‘Feitelijk weergeven van de situatie’ Tot ‘Anticiperen op de situatie’ Niveau van het theoriegebruik Van ‘Geen gebruik maken van begrippen’ Tot ‘Gebruiken in betekenisvolle samenhang’

Een voorbeeld Een lesfragment.wmv Reflecties over het lesfragment.docx Analyse van de Reflecties.docx

Resultaten (1) Schriftelijke reflecties direct na de les ABCDTotaal Totaal

Resultaten (2) Mondelinge reflecties met behulp van video stimulated recall ABCDTotaal Totaal

Conclusie Samengevat kunnen we stellen dat de aard van de reflecties meestal verklarend zijn, terwijl de niveaus van de reflecties erg verschillen bij de verschillende manieren van reflecteren: bij mondelinge reflecties gebruiken deze leraren minder theoretische begrippen dan bij schriftelijke reflecties.

Wat kunnen we hiermee? Stagebegeleiders in PO Teamleden Pabo’s

Vergelijking Studenten / Leraren De reflecties van de leraren lijken hoger gekarakteriseerd te kunnen worden dan die van de studenten Ervaring verrijkt praktijkkennis ABCD 1 29 / / 69 3

Oproep aan stagebegeleiders JE KUNT HET DOE HET OOK Dan zullen studenten niet een eventuele kloof tussen de opleiding en de praktijk ervaren

Teamleden Prachtig voorbeeld

Op de Pabo Relatie Vakmodulen ~ Stageopdrachten Op lesvoorbereidingsformulier aandacht geven aan vakdidactische opmerkingen Op reflectieformulier aandacht vragen voor vakdidactische opmerkingen Kijkwijzers meegeven aan studenten en voor begeleiders