Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Formatief - summatief evalueren
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Daan Andriessen, Lector Hogeschool Inholland
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Methoden van Onderzoek
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Mediatheken dichter bij het onderwijs
Mediatheek en IVG.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
LITERATUUR ONDERZOEK.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Informatievaardigheid bij INHolland
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Workshop Literatuur Zoeken. Ook wel eens de weg kwijt in de digitale informatiebronnen? Ook het gevoel dat literatuuronderzoek meer is dan “googlen” ?
Jos van Hijfte 8 November 2007
Afd. Documentaire Informatie
zelfsturend portfolio-onderwijs:
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
LITERATUUR ZOEKEN.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Klinisch redeneren en evidence based practice
CAT Critical Appraisal of a Topic
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
Evidence Based Practice Zoeken naar Literatuur Werkcollege Karin Schneider / Maarten Hekman.
Universiteitsbibliotheek Utrecht
Evidence Based Practice en klinisch redeneren Wat verwachten we van studenten en hoe kun je als werkbegeleider daarbij ondersteunen? Mieke.
Evidence Based handelen logopedie
Medische informatie op het Internet voor artsen

Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Transcript van de presentatie:

Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg Leendert Jan Wieberdink informatiespecialist

Beroepspraktijk onder de LOEP Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Rol mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Doelstelling van de leerlijn Versterken van de competentieontwikkeling van bachelorstudenten in het opsporen van evidentie – het onderzoekend vermogen Studenten leren hoe ze als afgestudeerde kunnen bijdragen aan innovatie in de beroepspraktijk Informatievaardigheid als onderdeel van onderzoeksvaardigheid Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Competentie Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator

Competentie Jaar 1: Oriëntatie op onderzoekende basishouding Jaar 2: Kritische beroepshouding Jaar 3: Kritische reflectieve beroepshouding Jaar 4: Innovatieve beroepshouding Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator

Opzet LOEP-leerlijn Facultaire leerlijn: Logopedie Mondzorgkunde Farmakunde Huidtherapie Optometrie & Orthoptie Fysiotherapie Oefentherapie Cesar Verpleegkunde Medisch Handelen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Opzet LOEP-leerlijn Ieder jaar twee beroepsproducten Zoeken en gebruik maken van literatuur Zelf gegevens verzamelen en gebruiken Centraal onderwijs: kennisverwerving en -verwerking voor onderzoeksvaardigheden Opleidingsspecifieke beroepsproducten Docentenpoule vanuit de opleidingen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator De kennis en vaardigheden die de student in het CO verwerft, verwerkt en oefent, past hij in de opleiding toe bij het maken van het beroepsproduct. De opleiding heeft de verantwoordelijkheid voor en regie over de toetsing van deze competentie

Rol mediatheek Practicumles, 1e en 2e jaar Vakliteratuur Evidence-based practice Probleemstelling Systematisch zoeken Beoordelen Oefenen met bronnen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Rol mediatheek Vakliteratuur Waar te vinden? Evidence-based practice Efficiënt op zoek naar het beste bewijsmateriaal Probleemstelling/zoekvraag Formuleren van een PICO-vraag Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Rol mediatheek Systematisch zoeken Opstellen van een zoekplan Zoektermen kiezen Zoektermen combineren Begrenzen Zoekmethoden (bouwsteen, sneeuwbal) Bronnen kiezen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Rol mediatheek Beoordelen Betrouwbaarheid Niveaus van bewijs Evalueren en verantwoorden van het zoekproces Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Rol mediatheek Oefenen met bronnen Bronnen via de mediatheeksite PubMed Databanken per opleiding Online tijdschriften Richtlijnen en meetinstrumenten Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Rol mediatheek Voordelen: Onderschrijft belang van informatie- en onderzoeksvaardigheid Grote zichtbaarheid mediatheek voor studenten en docenten Partner in onderwijsontwikkeling Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Materiaal Sharepoint Elektronische leeromgeving met materiaal ter ondersteuning Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering

Tijdsinvestering 2009-2010 LOEP 1e-jaars: 65 uur LOEP 2e-jaars: 74 uur Vertaald naar formatie: 0,14 fte Op formatie van 3,1 fte: 4,5% (excl. voorbereiding en afstemming) Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering