Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg Leendert Jan Wieberdink informatiespecialist
Beroepspraktijk onder de LOEP Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Rol mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Doelstelling van de leerlijn Versterken van de competentieontwikkeling van bachelorstudenten in het opsporen van evidentie – het onderzoekend vermogen Studenten leren hoe ze als afgestudeerde kunnen bijdragen aan innovatie in de beroepspraktijk Informatievaardigheid als onderdeel van onderzoeksvaardigheid Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Competentie Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator
Competentie Jaar 1: Oriëntatie op onderzoekende basishouding Jaar 2: Kritische beroepshouding Jaar 3: Kritische reflectieve beroepshouding Jaar 4: Innovatieve beroepshouding Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator
Opzet LOEP-leerlijn Facultaire leerlijn: Logopedie Mondzorgkunde Farmakunde Huidtherapie Optometrie & Orthoptie Fysiotherapie Oefentherapie Cesar Verpleegkunde Medisch Handelen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Opzet LOEP-leerlijn Ieder jaar twee beroepsproducten Zoeken en gebruik maken van literatuur Zelf gegevens verzamelen en gebruiken Centraal onderwijs: kennisverwerving en -verwerking voor onderzoeksvaardigheden Opleidingsspecifieke beroepsproducten Docentenpoule vanuit de opleidingen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering Het gaat hierbij om de rol van de student als beroepsontwikkelaar/innovator De kennis en vaardigheden die de student in het CO verwerft, verwerkt en oefent, past hij in de opleiding toe bij het maken van het beroepsproduct. De opleiding heeft de verantwoordelijkheid voor en regie over de toetsing van deze competentie
Rol mediatheek Practicumles, 1e en 2e jaar Vakliteratuur Evidence-based practice Probleemstelling Systematisch zoeken Beoordelen Oefenen met bronnen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Rol mediatheek Vakliteratuur Waar te vinden? Evidence-based practice Efficiënt op zoek naar het beste bewijsmateriaal Probleemstelling/zoekvraag Formuleren van een PICO-vraag Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Rol mediatheek Systematisch zoeken Opstellen van een zoekplan Zoektermen kiezen Zoektermen combineren Begrenzen Zoekmethoden (bouwsteen, sneeuwbal) Bronnen kiezen Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Rol mediatheek Beoordelen Betrouwbaarheid Niveaus van bewijs Evalueren en verantwoorden van het zoekproces Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Rol mediatheek Oefenen met bronnen Bronnen via de mediatheeksite PubMed Databanken per opleiding Online tijdschriften Richtlijnen en meetinstrumenten Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Rol mediatheek Voordelen: Onderschrijft belang van informatie- en onderzoeksvaardigheid Grote zichtbaarheid mediatheek voor studenten en docenten Partner in onderwijsontwikkeling Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Materiaal Sharepoint Elektronische leeromgeving met materiaal ter ondersteuning Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering
Tijdsinvestering 2009-2010 LOEP 1e-jaars: 65 uur LOEP 2e-jaars: 74 uur Vertaald naar formatie: 0,14 fte Op formatie van 3,1 fte: 4,5% (excl. voorbereiding en afstemming) Doelstelling Competentie Opzet leerlijn Mediatheek Materiaal Tijdsinvestering