Workshop Duurzaam Curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Uitkomsten pilot Duurzame ontwikkeling in opleidingen van het hoger onderwijs Symposium Groene ICT en duurzaam hoger onderwijs 25 november 2010 De Rode.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Samenwerking werkveld - HAN
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Wereldburgerschap en honours
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Visie op Duurzaamheid  .
Op weg naar een Duurzame Zernike campus Donderdag 18 november 2010.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Sociaal Werk & Duurzame Ontwikkeling Wat met de duurzaamheidscompetenties? Een inleiding.
Welkom bij Stichting SHCO 10 april Even voorstellen…
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Het Cirrus Project: De Resultaten
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs

Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn

Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Marjo Baeten HAS Hogeschool & SDG’s
Transcript van de presentatie:

Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer

Programma Denkraam duurzame ontwikkeling: een integrale benadering Integratie duurzame ontwikkeling in het onderwijs Duurzame ontwikkeling als transitie: het belang van de context

Duurzame ontwikkeling “Duurzame ontwikkeling is ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen.”

Duurzame ontwikkeling “Genoeg, voor iedereen, voor altijd.” “Hoe je zou leven als je het eeuwige leven zou hebben.”

People Triple P Planet Profit

People Bearable Equitable Planet Profit Viable albaar)

De rol van het onderwijs Stelling “Het onderwijs anno 2010: wij onderwijzen vandaag de ‘young professionals’ van morgen met de kennis van gisteren”

Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Adviesbureau Overheid Bedrijf De essentiële rol van het onderwijs voor duurzame ontwikkeling Docent Student Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Student Adviesbureau Overheid Bedrijf NGO Bank Waarom is het onderwijs belangrijk voor duurzame ontwikkeling? Grote reikwijdte. Docent heeft relatief grote invloed, heeft effect op de samenleving. Student als leiders van de toekomst. Daarom docent als centrale target als change agent Maar wat betekent dit praktisch voor onderwijs en docent? 9

Integratie van duurzame ontwikkeling in het onderwijs Drie benaderingen: 1. Afstudeerprofiel voor DO 2. Verbredingsthema’s van DO 3. Systematische inbedding: het AISHE instrument

1. Afstudeerprofiel Maatschappelijke rol van de opleiding Wat zijn competenties voor duurzame ontwikkeling? Opbouw in het curriculum

Het hoger onderwijs erkent in toenemende mate haar essentiële rol in kennisinnovatie voor duurzame ontwikkeling Werkveld vraagt om veranderende competenties Samenleving vraagt om actieve betrokkenheid bij kennisinnovatie, i.s.m. derden  Curriculumherziening t.b.v. competenties voor DO  Herpositionering richting werkveld & samenleving Veranderende competenties: omgaan met complexiteit, duurzaamheidsvraagstukken steeds relevanter Kennisinnovatie: ontstaat door samenwerking hoger onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties

Herpositionering richting werkveld en samenleving Maatschappij Onderwijs Bedrijfsvoering Onderwijs- instelling Onderzoek Dus herpositionering van de instelling is nodig. Herpositionering op het gebied van duurzame ontwikkeling. Het gaat om de vraag hoe de instelling bij kan dragen aan de samenleving met deze drie poten. Allereerst erkennen dat instelling een rol speelt. Erkennen dat instelling een rol speelt mbt duurzaamheid. Integrale visie

Beroepscompetenties voor DO verder uitgewerkt voor het HBO (VESTIA+D) Een ‘duurzame professional’ … Verantwoordelijkheid .. draagt verantwoordelijkheid voor het eigen werk Emotionele intelligentie ..leeft zich in in waarden en gevoelens van anderen Systeemgerichtheid .. denkt en werkt vanuit een systeemvisie Toekomstgerichtheid .. denkt en werkt vanuit een toekomstperspectief Persoonlijke Inzet .. zet zich persoonlijk in voor duurzame ontwikkeling Actievaardigheid .. treedt besluitvaardig en handelingsbekwaam op Plus D Disciplinaire competenties voor duurzame ontwikkeling (variëren per opleiding) Competenties voor duurzame ontwikkeling Verdere uitwerking: p. 43 Aishe boek Disciplinaire competenties: altijd vertalen naar specifieke opleidingen

Curriculumherziening - Herdefinitie van competenties voor de opleiding Geïntegreerd onderdeel van de opleiding: Logische opbouw in het curriculum Mogelijkheid tot specialiseren Interdisciplinaire basis- of keuzemodule/minor - Creëren van groepsgerichte/omgevingsgerichte leeromgevingen waarin individueel leiderschap getraind wordt: interdisciplinaire praktijkopdrachten, gastcolleges, coaching op leiderschap & DO Als CA ben je een facilitator, dus mensen blijven zelf ‘eigenaar’ van de inbedding.

DO als los onderdeel in het curriculum, dus niet geintegreerd 16

Wel geintegreerd. DO aanwezig in alle modules, in meer of mindere mate en op verschillende manieren. Aanwezigheid van 1 basismodule. Verbinding tussen de modules. Mogelijkheid tot specialiseren. B 17

2. Verbredingsthema's

Verbredingsthema's Interdiscipliniar Intercultureel Transdisciplinair Aspecten van duurzame ontwikkeling Ethiek Tijdshorizon

Brug 21

3. Systematische inbedding: het AISHE instrument AISHE: Assessment Instrument for Sustainability in Higher Education Kwaliteitsinstrument voor de integratie van DO in het onderwijs Afgeleid van EFQM model Audit o.b.v. consensus Bijzonder Kenmerk Duurzame Ontwikkeling (NVAO)

Resultaten van een AISHE audit Inzicht in de huidige situatie Voorstellen voor een gewenste situatie De kern van een beleidsplan DO Kwaliteitsmanagement van de integratie van DO (Plan-Do-Check-Act)

Systematische inbedding m.b.v. AISHE  organisatieverandering Praktisch vertaal in: Visie en beleid / mission statement / bestuurlijke agend Expertise personeel; netwerk, externe dienstverlening en onderzoek Onderwijsdoelen, methoden en inhoud, competentieontwikkeling i.s.m. het werkveld Uitstraling in regio, nationaal, internationaal (onderwijs-onderzoek-bedrijfsvoering) Resultaatmeting onder stakeholders Herpositionering richting duurzaamheid betekent een organisatieverandering. Gevolgen voor onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering

Aan de slag * AISHE audit (visie & beleid, expertise, onderwijsdoelen & methoden, onderwijsinhoud, resultaatmeting) * Quickscans uit de AISHE methode (hulp bij resultaatmeting) * Curriculumanalyse/curriculumscan m.b.v. DHO of zelf met collegae en evt. werkveld * Literatuuranalyse, i.s.m. collegae, netwerk DHO en/of met collegae buiten de instelling, evt. gebruik vakreviews * Lezing voor instituut/opleiding door extern persoon * …… Waar kies je voor?