De Verwondering ECL, Haarlem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Het doen van eigen onderzoek
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding Werkplaats Brandweerdoctrine Introductie vrijdag …
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Profielwerkstuk maken
Christen God Relaties Geloof Werk Bidden Tijd Bijbellezen Geld kerk
Gaming Bezoek een LAN-party.  De reclames werden duidelijk in kaart gebracht. Op de hekken waarmee de verschillende ruimtes werden afgezet hingen spandoeken.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Welkom.
Carnaval Wat is de succes factor van carnaval?
De rijkdom van de arme kunst
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Social Media.
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Reisgenoten dragen elkaars lasten
Gemaakt door: Maaike Wiegers
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Test je geheugen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Bedrijfsnaam/Logo. Foto Product Bron: Logo Technologiebeschreibung Tekst in Duits of Engels* Max. 5 regels Evt. met beeld dat inhoud ondersteunt Denk.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
en mooie plekjes in Bokrijk
Het begint bij het jonge kind
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Unmapped | Anouk Corver Corine Vuijk. Hoofdthema | Onbekendheid & Anonimiteit.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Vincent van Gogh.
IAM  V1 Kernproject Week 7. IAM - HvA Programm Case team Anneton 2 einddeliverables De begroting.
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Praktijkervaring en reflectie
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Auto’s Door Vincent :. Auto’s Door Vincent :
Lob.
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
H5 Wie heb je nodig?.
Proces schema Stap 1 Stap 2 Stap 3 Stap 4 Stap 5
Kromme gedachten SESSIE 12.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

De Verwondering ECL, Haarlem

De Verwondering

Doel Zien wat iedereen gezien heeft … … en denken wat niemand ooit gedacht heeft. Dus: beter leren kijken dan anderen.

Doel Leren je te verbazen Open staan Dingen opnieuw zien Vragen stellen Hoe kan je dingen uitzoeken? Hoe communiceer ik het naar anderen? Meer succes hebben

Wat heb je er aan ? Meer succes: Op school Buiten school Studie of beroep

uitvoering Thema’s: Zoek en vind minstens 7 dingen waarover je je verwondert : Natuur Techniek Maatschappij Economie Geografie Kunst Taal

uitvoering Groepen van 7 personen ≥ 2 camera’s Schrijfspullen 2 uur op pad op 1 km2 in de buurt Op school: Powerpoint met 7 dia’s, verdeeld over alle thema’s Ieder presenteert zijn/haar eigen verwondering

uitvoering Bij elke dia een onderzoeksvraag D.w.z. “Hoe zou ik dit onderzoeken of uitzoeken?” Hoe breng ik op anderen over wat mij verbaast en waarom is dat belangrijk?

Onze Verwondering Pieter Knook en Dick van der Wateren

ECL

Verbazing: De bomen zijn aan een kant donker en aan de andere kant groen Vraag: zijn alle bomen zo? Wat zou hiervan de oorzaak zijn? Bomen in kaart brengen Biologisch onderzoek, microscoop, enz. …. Statistiek

Wat stelt dit voor? Horen de beelden bij elkaar? Waarom staan ze hier? Welke details zie ik? Welk gevoel roept dit op? Beeld en tekst bij de beelden. Tijd en plaats van de beelden. Bedoeling van de kunstenaar. Hildebrand?

Wat is hier aan de hand? Wat voor flessen? Nog meer aan de hand hier? Wie ruimt dit op? Sociale samenstelling buurt? Een of meerdere vervuilers? Toeval of regel?

Waarom in het engels? Alleen deze winkels? Verband met product? Internationale klanten? Verkoopt een engels product beter? Welke producten worden in het engels gemarket?

conclusie Verloop van proces: Eerst verwondering Onderzoeksvraag Deelvragen (eventueel) Methode van onderzoek