De Verwondering ECL, Haarlem
De Verwondering
Doel Zien wat iedereen gezien heeft … … en denken wat niemand ooit gedacht heeft. Dus: beter leren kijken dan anderen.
Doel Leren je te verbazen Open staan Dingen opnieuw zien Vragen stellen Hoe kan je dingen uitzoeken? Hoe communiceer ik het naar anderen? Meer succes hebben
Wat heb je er aan ? Meer succes: Op school Buiten school Studie of beroep
uitvoering Thema’s: Zoek en vind minstens 7 dingen waarover je je verwondert : Natuur Techniek Maatschappij Economie Geografie Kunst Taal
uitvoering Groepen van 7 personen ≥ 2 camera’s Schrijfspullen 2 uur op pad op 1 km2 in de buurt Op school: Powerpoint met 7 dia’s, verdeeld over alle thema’s Ieder presenteert zijn/haar eigen verwondering
uitvoering Bij elke dia een onderzoeksvraag D.w.z. “Hoe zou ik dit onderzoeken of uitzoeken?” Hoe breng ik op anderen over wat mij verbaast en waarom is dat belangrijk?
Onze Verwondering Pieter Knook en Dick van der Wateren
ECL
Verbazing: De bomen zijn aan een kant donker en aan de andere kant groen Vraag: zijn alle bomen zo? Wat zou hiervan de oorzaak zijn? Bomen in kaart brengen Biologisch onderzoek, microscoop, enz. …. Statistiek
Wat stelt dit voor? Horen de beelden bij elkaar? Waarom staan ze hier? Welke details zie ik? Welk gevoel roept dit op? Beeld en tekst bij de beelden. Tijd en plaats van de beelden. Bedoeling van de kunstenaar. Hildebrand?
Wat is hier aan de hand? Wat voor flessen? Nog meer aan de hand hier? Wie ruimt dit op? Sociale samenstelling buurt? Een of meerdere vervuilers? Toeval of regel?
Waarom in het engels? Alleen deze winkels? Verband met product? Internationale klanten? Verkoopt een engels product beter? Welke producten worden in het engels gemarket?
conclusie Verloop van proces: Eerst verwondering Onderzoeksvraag Deelvragen (eventueel) Methode van onderzoek