INLEIDIN Inleiding Inleiding Lunde Letterkunde SPANJE Spanje.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
Advertisements

Leven in de kracht van de Heilige Geest
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Zonde, de grootste vijand
Wat is de bedoeling van Johannes?
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
Woord van Leven April 2014.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Les 3 : 12 Oktober – 18 Oktober 2013 Offers HET HEILIGE HEILIGDOM Offers.
Mijn kind, Ik ben de Roos van Saron Hooglied 2,1 Zang : Betty Middler
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
TEKSTSTIJLEN EN BEELDSPRAAK.
Thema 6 Les 6a Gevoelens.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
ZACHTE WOORDEN VOOR DE OUDERS ….
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 1. Verhalen over God, mens en de wereld De bijbel bestaat uit twee delen Oude testament en Nieuwe Testament.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Met de vriend van mijn beste vriend…
Godsdienst 1 1.
Godsdienst.
WELKOM OP TOV!.
Woord van Leven November 2012.
De Onveranderlijke Tenach
De Onveranderlijke Tenach Het kleine joodse volk kent een lange schriftelijke traditie. Al vanaf ongeveer 1800 voor Christus. Zij schreven en schrijven.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Vervuld zijn in de Geest
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Vroege middeleeuwen tot 1000 Late middeleeuwen tot 1500
wijze weetjes rustig in je eigen tempo klikken pps:
VERSPREIDING CULTUUR IN MIDDELEEUWEN College 2
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Quiz: taalronde.
1 Daarom, mijn geliefde broeders, naar wie mijn verlangen uitgaat, mijn blijdschap en kroon, staat alzo vast in de Here, geliefden! 2 Euodia vermaan ik.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Een leesstrategie: toepassing
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
7 sept Zoetermeer. 14 want ik weet, dat het afleggen van mijn tent spoedig komt, zoals ook onze Here Jezus Christus mij heeft doen weten. 2Petrus.
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm – 06/2010
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Thema voor vanavond: Je ouders
Themadiensten in de Exoduskerk: Het geheim van Job.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
“Ga de weg van de liefde.”
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Hoy es lunes Vandaag is het maandag. Programa Proefwerk bespreken in vorm van SPEL Proefwerk uitdelen Eigen woordenlijst afmaken en inleveren Bron C Bron.
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
XXe EEUW : LITERATUUR TIJDENS FRANQUISME 2. Miguel Delibes Humanisme Gematigde houding Thema’s El camino La hoja roja Los santos inocentes (film)
VERVOLG MIDDELEEUWEN College 2. Alfonso X- 13 e eeuw Koning van Castilië, León en Galicië Castiliaans wordt een belangrijke taal Sticht Univ. van Salamanca.
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
24 april 2016 Zoetermeer.  de eerste eeuwen vierde de kerk Pasen tegelijk met het Joodse Pesach;
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Klas 3A Over lezen Blok 1
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

INLEIDIN Inleiding Inleiding Lunde Letterkunde SPANJE Spanje

Inleiding Inhoud cursus Hoorcollege Tempo: hoog Doelstellingen Deeltentamens

Deeltentamens Op woensdag 6 october Op woensdag 3 november

Hertentamen Na einde van volledige cursus Tussen 4 en 5,5 behaald hebben als gemiddelde van beide deeltentamens

Hoe studeren ? Grote lijnen Begrippen – kennis Inzicht Verbanden leggen Persoonlijk commentaar

Essentie Schrijvers en werken Perioden en stromingen

STUDIEMATERIAAL DEEL 1 Reader: tot 19e eeuw Enkele Middeleeuwse gedichten Fernando de Rojas, Celestina Anoniem, Lazarillo de Tormes Cervantes, Het bedrieglijke huwelijk Fragmenten (op site)

STUDIEMATERIAAL DEEL 2 Boek Maarten Steenmeijer (20e eeuw) Galdós, Mevrouw Bringas Unamuno, Abel Sánchez Delibes, De heilige dwazen Mendoza, Het geheim van de behekste crypte Fragmenten (op site)

DE MIDDELEEUWEN College 1

A. Lyriek Jarchas Cantigas de amigo Villancicos

1. Jarchas pas ontdekt in 1948 ! door Samuel Stern

Geschreven door geletterde Arabische en joodse dichters Inspiratie: Romaanse liedjes uit de volkstraditie

Hoe ziet een jarcha eruit ? Liefdesgedichtjes; 2-4 regels Thema: vrouw spreekt over haar liefde voor man Passionele vrouwen

Belangrijkste kenmerken uitroepen, vragen en herhalingen eenvoudige woorden verkleinwoorden korte verzen

Waarom zo laat ontdekt ? Aan einde moaxaja (lange tekst in Hebreeuws of Arabisch) In het mozárabe

Vindplaats jarchas Andaloësie Aantal bekende jarchas is tamelijk klein Stad komt voor in jarchas

Jarchas Qué faré yo o qué serád de mibi ? ! Habibi, Non te tolgas de mibi ! Wat zal ik doen of wat zal er van mij worden, Vriend, laat me niet alleen !

Garid vos, ay yermanelas, ? cóm’ contener é meu mali ? Sin el habib non vivreyu ed volarei demandari. Zeggen jullie, zusters, hoe zal ik mijn verdriet intomen ? Zonder de geliefde kan ik niet leven en ik zal hem gaan zoeken

? Qué faré, mamma ? Meu-l-habib est’ ad yana. Wat zal ik doen, moeder ? Mijn geliefde staat aan de deur.

2. Cantigas de amigo Galicisch-Portugese lyriek Lied over een vriend 13e – 14e eeuw

Inhoud Klacht vrouw over afwezige vriend Traditionele elementen van het genre

Corpus Grootste bekende corpus van vrouwelijke liefdeslyriek van het oude en middeleeuwse Spanje

Vorm en vindplaats cantigas Complexere structuur dan jarchas Vindplaats: noordwesten van Spanje Geschreven in het Galicisch-Portugees

Twee technieken Parallellisme Leixaprén

Voorbeeld 1a Ondas do mar de Vigo, b se vistes meu amigo ? c e ai Deus, se verrá cedo ! 2a Ondas do mar levado, b se vistes o meu amado ?

3a Se vistes meu amigo ? b o por que eu sospiro ? c e ai Deus, se verrá cedo ! 4a Se vistes o meu amado b o por que ei gran cuidado ?

3. Villancicos Veel gaan over liefde vrouw voor man Maar: ook andere thema’s 15e – 16e eeuw

Geschreven in het Castiliaans Oorsprong: in melodieën gezongen door de ‘villano’

Voorbeelden En Avila, mis ojos, dentro en Avila. En Avila del Río mataron mi amigo,

Criéme en aldea, híceme morena: si en villa me criara, más bonica fuera.

Lyrische poëzie Over gevoelens Mondeling overgebracht, dan pas op schrift  moeilijk ontstaan exact te dateren

Cancioneros verzamelingen van liederen een soort anthologieën  

Jorge Manrique (1440-1479) aristocratisch dichter   aristocratisch dichter Coplas a la muerte de su padre thema: dood sobere taal

B. Verhalende literatuur Epiek Romancero Mester de clerecía Proza van Alfonso X Didactisch proza Juan Ruiz Celestina

Epiek Epiek = heroïsch verhaal in versvorm

Cantar de gesta Weinig bewaard Grote lengte Complexe structuur Verspreid door ‘juglares’

Poema de mío Cid

Bedoeling gedicht stichtend voorbeeld geven aanzetten tot navolging 3.735 verzen; onbekende auteur

Structuur gedicht 2 verhalen vermengen zich: a. morele en politieke schande b. persoonlijke en familiaire diskrediet van de Cid

Enorme hoeveelheid informatie ook fictieve scènes

Romancero = 'romances' gezongen door juglares en door volk vanaf midden of einde 14e eeuw en doorheen heel de 15e eeuw 

Romance kort 8-lettergrepige verzen even regels zelfde assonerend rijm Romance del Conde Arnaldos

Hoe ontstaat romance ? 2 theorieën: < fragmentatie van de grote epische gedichten < uit zichzelf ontstane gedichten

Structuur romance één enkele scène gebruikte tijd = de tegenwoordige. veel dialoogvorm

Mester de clerecía Geschreven door geletterden ‘mester’ = kunst 13e -14e eeuw

bedoeling religieuze cultuur begrijpelijk maken aan een publiek dat geen Latijn kent doel: onderwijzen + overtuigen redelijk autoritaire toon

Cuaderna vía gebruikte vers = cuaderna vía 14 lettergrepen met pauze in het midden   strofe telt 4 verzen met consonant rijm

Gonzalo de Berceo Eerste dichter van wie men de naam kent Beoefende mester de clerecía

Zijn poëzie altijd over religieus thema vooral heiligenlevens bekendste werk: Milagros de Nuestra Señora verheerlijking van zijn klooster

Voorbeeld van zijn tactiek “Quiero fer una prosa / en latín paladino en cual suele el pueblo / fablar con su vecino ca non so tan letrado / por fer otro latino Bien valdrá, como creo / un vaso de buen vino” (Ik wil een dichtwerk maken / in duidelijk Romaans de taal waarin vandaag de dag / ‘t volk met zijn buurman spreekt want ik ben niet geleerd genoeg / om in ‘t Latijn te dichten Maar ik vermoed dat ik hiermee / een goed glas wijn verdien)