Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Dertien doelen vertaald
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Portfolio en betekenisvol leren
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Geletterdheid….. Wat is dat?
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Taalbeleid in zaakvakken
Taalactiverende opdrachten natuurwetenschappen 12 februari 2009 Arteveldehogeschool Gent 14de Congres van Leraars Wetenschappen - UGent
Samen grenzen verleggen voor elk talent
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
Aandacht voor taal raakt de hele school
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Taal en rekenen Joke van Balen.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Reacties op conceptnota "Samen taalgrenzen verleggen" Kris Van den Branden.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Leren in de beroepspraktijk
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
CLIL-didactiek voor Duits
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Dag van het SO – workshop CLIL
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het succes van de taalbewuste docent
het katholiek basisonderwijs
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
het katholiek basisonderwijs
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs? Guido Cajot Katholieke Hogeschool Limburg Lerarenopleiding

Maaike Hajer Theun Meestringa Taalgericht vakonderwijs is onderwijs waarin naast de vakdoelen de benodigde taalvaardigheid expliciet is benoemd. De vak- en taaldoelen worden simultaan ontwikkeld via onderwijs dat contextrijk is, vol interactiemogelijkheden zit en waarbinnen benodigde taalsteun geboden wordt.

Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) EEN POSITIEF, VEILIG en RIJK LEERKLIMAAT BETEKENISVOLLE TAKEN ONDERSTEUNING DOOR INTERACTIE

Marianne Verhallen en Ruud Walst (2011)

Kris Van den Branden (CTO) Geen verschil tussen TOL en TVO: Vakgericht taalonderwijs (Inhoudgericht taalonderwijs) is een vertaling van Content-based language learning: vreemdetalenonderwijs: vreemde taal via een vak (te vergelijken met CLIL/immersie); moedertaalonderwijs: extra ondersteuning tijdens alle vakken, zodat de leerlingen/studenten de specifieke schooltaal of instructietaal verwerven en aldus tot betere studieresultaten komen.

Taalbeleid gekoppeld aan opleidingseisen (type 2) Opvang voor taalzwakke studenten. Selectie op basis van een toets Nederlands. Ondersteunend Onderwijs in de marge van of ingebed in de opleiding. De inhoud van het ondersteunend onderwijs sluit aan bij de opleiding. Taalwerkplaats, taallounge, taalmaatjes, taalcoaches of andere ‘plek’ waar studenten met taalvragen terecht kunnen.

Taalbeleid breed (type 3) Gericht op communicatieve competentie én taalontwikkeling van alle studenten, met opvang op maat Remediërend Talentontwikkeling, niet enkel focus op tekorten Taalontwikkelend lesgeven Talige eindcompetenties Taalbeleid IN de opleiding/curriculum Breed draagvlak Actoren Alle lln / studenten + lkr / docenten + beleid Taalbeleid – onderwijsbeleid - kwaliteitszorg

Verschil TOL/TVO Taalgericht vakonderwijs ondersteunt de doelstellingen van het vak en draagt bij tot studiesucces. Er is dus een sterke koppeling tussen taal en de opleidingseisen.

Verschil TOL/TVO Taalontwikkelend lesgeven zorgt voor de ontwikkeling van een actieve en zelfstandige studiehouding waarbij de student zelf verantwoordelijk is voor zijn taalontwikkeling of, in geval van een tweedetaalleerder, voor het verdere taalverwervingsproces.

Maatschappelijke evolutie Globalisering Multiculturalisering Digitalisering Jeroen Lievens

Talenbeleid in Vlaamse scholen Een aantal scholen [neemt]enerzijds wel initiatieven (…) om de talige noden van de leerlingen in kaart te brengen, maar [zet] anderzijds minder stappen ( …) om systematisch bij elke leerling die het nodig heeft te remediëren (…) Verder staat er ook nog: ‘In het basisonderwijs komt deze structurele aandacht wel meer voor dan in het secundair onderwijs omdat elke leraar daar ook leraar taal is, terwijl men zich in het secundair onderwijs nog vaker vakleraar voelt.’

Weerstanden

Tot slot Er is nog werk aan de winkel … occasionele en structurele initiatieven motiveren en responsabiliseren van leerkrachten/docenten talige ondersteuning voor leerlingen/studenten checklisten, kijkwijzers, stappenplannen en goede voorbeelden!