De Gebiedende Wijk? Een zoektocht naar haar governmentality

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Sectie bestuurs- & politieke wetenschappen
ALKMAAR IN STIJL KIEZEN VOOR KERNKWALITEIT •STIJLEN: HOE WIL IK RAADSLID ZIJN •GEEN ABSOLUTE ANTWOORDEN •KEUZES IN GEDRAG •AANSLUITEN OP WIE JE BENT.
Ruimte voor risico’s Overwegingen bij vrijwillige risicoacceptatie door burgers in het nieuwe omgevingsrecht dr. Rik Peeters NSOB.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Rijnlands denken.
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Samen werken aan sociale stijging
Maatschappelijk Aanbesteden
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
TPP publiek management 17 oktober 2011
Ondernemen tussen markt en overheid Lessen voor hybride kinderopvangorganisaties Dr. Philip Marcel Karré
Jongeren Preventie Team
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
Nieuw verbindend Vermogen Een zoektocht naar nieuwe verknopingen van wonen, zorg en pensioenen Jan-Kees Helderman Radboud Universiteit Nijmegen Cor van.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Investeerders in duurzame energiesystemen
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Herstructurering Sociaal Domein
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
En de WMO TOEGEPASTE MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Politiek.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Wat gaan we doen met de corporaties? Deel 2 – Annet Bertram symposium bijzondere leerstoel maatschappelijk ondernemen met grond en locaties 10 november.
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
Actief burgerschap in en door sport
Sturing om Zorg …. Zorg om Sturing
SAMENWERKING CORPORATIE EN BEWONERS INVLOED EN ZEGGENSCHAP Resultaten van onderzoek onder 6 klantenpanels (3302 deelnemers)
De Woningwet 2015 Themabijeenkomst DE NIEUWE WONINGWET Hans Savelkouls
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
De nieuwe wereld vraagt veel Vincent Smit De Haagse Hogeschool lectoraat grootstedelijke ontwikkeling 18 maart 2015
Plaatsbepaling in de gemeenschap
De Kwesties in het Sociaal Domein Een Pragmatisch Reveil 31 maart 2017 Jan-Kees Helderman Governance and Innovations in social services (GAINS).
Sturen Op Integraal Werken
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Presentatie Voorstellen Waar staan we voor Vooruitkijken
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

De Gebiedende Wijk? Een zoektocht naar haar governmentality 10 november 2010 Dr . Jan-Kees Helderman, opleiding bestuurskunde

Inhoud van mijn bijdrage De woningcorporatie institutioneel geduid Vier ondermijnende krachten Resumé Van sociale bescherming naar sociale investering? Een open vraag

Governmentality als analytisch concept. Government als “code of conduct’ Gecalculeerd sturing geven aan …….. Governmentality: sturing als collectieve mentaliteit Een verzameling regimes en praktijken; De kennis die wij vanuit al die betrokken regimes verzamelen; De programma’s en strategieën die wij daaruit constitueren. Waarop - of wat - willen wij sturen? Hoe willen wij hierop sturen? Wie zijn wij wanneer wij (ons laten) sturen? Waarom sturen wij of laten wij ons besturen? In historisch specieke verschijningsvormen De ‘governmentalization’ van de verzorgingsstaat

Governmentality en de verzorgingsstaat Complex van institutionele regimes, arrangementen en praktijken die ons tegen uiteenlopende sociale risico’s beschermen. Werk, wonen, zorg, onderwijs, pensioen, etc. Individuele risico’s worden sociale risico’s: Omdat wij ze moreel onacceptabel vinden Omdat ze negatieve externe effecten veroorzaken Omdat ze buiten de controle sfeer van het individu liggen. Instituties en collectieve actie Om ons tegen deze risico’s te beschermen zijn er instituties nodig die onze individuele keuzen reguleren en structureren. Maar die instituties zijn zelf ook dilemma’s van collectieve actie.

Woningcorporaties: van beweging tot bestel Eerste coöperatieve bouwvereniging in 1852 Doel: aantonen dat bouwen van goede en betaalbare woningen op basis van gezonde economische exploitatie wel degelijk mogelijk is. Woningwet van 1901: Pragmatische keuze van rechtspersonen: naamloze vennootschap; stichting; vereniging; coöperatieve vereniging. Principiële aanvullende voorwaarde: toegelaten instelling uitsluitend in het belang van volkshuisvesting Centraal ontwerpdilemma: Hoe kunnen belanghebbenden en kapitaalverschaffers aan de corporatie worden gebonden, zonder dat een te grote directe invloed op bestuur en beleid kunnen claimen. Dit dilemma is nog altijd actueel. Privaat eigendom over maatschappelijk bestemd vermogen Te grote afstand tussen corporatie en bewoners? Geen onuitputtelijke bron Legitimiteit staat ter discussie

Vier besturingsarrangementen Collectieve handelingscapaciteiten maatschappelijke actoren - + Staat / Etatistisch Command & Control Markt / pluralisme Competitie / Contract Gemeenschap / communitarian Solidariteit / zelf-coördinatie Maatschappelijk middenveld + Publieke statustoedeling Onderhandelde overeenstemming Betrokkenheid en/of verantwoordelijkheid van de overheid -

Vier ondermijnende krachten Collectieve handelingscapaciteiten van maatschappelijke actoren - + Staat maatschappelijk middenveld ? Maatschappelijke ondernemingen + Betrokkenheid en/of verantwoordelijkheid van de overheid verstatelijking vermarkting vervreemding - Gemeenschap Markt

Globaliserende markten Vrijwillige verbanden Sociaal-politieke actoren Level playing fields Vermarkting civil society: Woonautoriteit Gemeenschap Sociale beweging Vrijwillige verbanden EU / Staat Verstatelijking waarden Sociale groepen Vermaatschappelijking Woning corporaties Vervreemding Erosie Gemeenschap Sociaal-politieke actoren Staat Markt wetgeving kapitaal

* Doorhalen wat niet van toepassing is. Resumé De woningcorporatie (en het bestel van woningcorporaties) was / is* een institutionele oplossing voor sociale risico’s die samenhangen met het wonen. Sociale risico’s veranderen in de tijd Omdat wij ze wensen te privatiseren Omdat ze niet meer relevant zijn Nieuwe risico’s nemen de plaats in van oude risico’s Sociale problemen (cumulatie van risico’s) zijn onbegrensd houden zich niet aan sectorale afbakeningen en regelgeving Verzekeren en investeren zijn twee zijden van de zelfde medaille. * Doorhalen wat niet van toepassing is.

Van een sociale beschermingsstaat …. Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin sociaal-economische uitval overwegend ex-post financieel wordt gecompenseerd door inkomensoverdrachten. Uitkeringsvisie & sociale verzekeringen Passief en curatief Beperkte inkomenssolidariteit en beperkte risicosolidariteit Boedelscheiding tussen beleid en uitvoering (WRR, 2004) Institutionele fragmentatie & sectorale verkokering

Naar een sociale investeringsstaat Stelsel van verzorgingsarrangementen waarin een grotere nadruk ligt op maatschappelijke dienstverlening ter preventie van sociaal-economische uitval. Activering & preventie Maatschappelijke dienstverlening Focus op de leefomgeving van mensen (buurt, school, werk); Stimuleren van transsectorale samenwerking; Herijken van taken en verantwoordelijkheden van overheden en maatschappelijke dienstverleners Vertrouwen in de buurt!

Van sectorale verkokering naar een integrale wijkaanpak. Onduidelijke verwachtingen Sectorale kokers en keurslijfen Wie draagt wat bij aan de wijkaanpak? Gebrek aan duidelijke en duurzame probleemeigenaren Te weinig draagvlak binnen organisaties Gebrek aan mandaat en doorzettingsmacht Verschillende schaalniveaus Onvoldoende herkenbaarheid: identificatie Kennen plannenmakers de wijk wel echt goed? Wie vertegenwoordigen de bewoners? Gebrek aan continuïteit De projecten carrousel Tijdelijkheid in financiering en commitment

Governmentality en de wijkaanpak Het identificeren van haar problematiek Ondeelbare problematiek in een verkokerd bestel Het prioriteren van de ‘hoe’ vraag In plaats van een a-priori voorgestructureerde verdeling van macht Hoe wij sturen typeert het regime ……..en de arena De wijkaanpak als verzameling regimes en praktijken Onderzoeken van haar verschijningsvormen Het onderzoeken van toegepaste technieken en instrumenten Het onderzoeken van haar programmatische schema Het onderzoeken van haar identiteiten en haar identificerend effect Het achterhalen van haar utopisch element Sociale stijging / krachtwijk / prachtwijk Het onderzoeken van daarachter schuilende waarden Het vermijden van een radicale positie

Een open vraag …. Kan een verlichte samenleving een ondermijnend moreel scepticisme vermijden, zonder daarmee terug te vallen in een autoritair stelsel?