PROBLEEMVERKENNING STAGE VOOR STUDENTEN MET EEN FUNCTIEBEPERKING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Onze kernwaarden.
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Hoe ontstond dit initiatief ?
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Verantwoordelijke Leni.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Talentmanagement in de Technische Dienst
Vijf-gelijke-dagen model
Maatschappelijk Aanbesteden
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
VTB Technasium Vakcollege
Oplossingsgericht coachen
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Domein: studie en handicap
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Welkom!.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
CAMPUS PIERENBERG. CV² PROJECT 3 CV² PROJECT Opleiding tot administratieve bedienden.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Handelingsgericht werken
Congres Appreciative Inquiry
Bijeenkomst Stagegevers en stagebegeleiders Masterstage Klinische en Gezondheidspsychologie Leuven, 12/12/2011.
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 5 april – Inleiding door studieadviseur Sigrid Botzen – Amber Nefkens over haar.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Iedere student een stageplaats!
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
MANTELZORGGESPREK.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Inschatten van dienstverlening
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

PROBLEEMVERKENNING STAGE VOOR STUDENTEN MET EEN FUNCTIEBEPERKING Truus Martens

Nuttige voorbereiding om te gaan solliciteren? Veel overeenkomsten tussen stageverkenning en jobverkenning Eerste stap is de job realistisch proberen in te schatten Sollicitatie anders voorbereiden: potentiële problemen vooraf zelf opsporen en overtuigende oplossingen voorbereiden Eigen stage-ervaringen maximaal benutten bij het solliciteren Grote overtuigingskracht is bij elke sollicitatie noodzakelijk, extra competenties beklemtonen In het sollicitatieproces zelf een balans opmaken van sterke punten en beperkingen ……..

Beloftevolle vooruitzichten Ontwikkelingen in het onderwijs: Diversiteit…. Inclusief onderwijs…. Gelijkekansenbeleid…. Flexibilisering creëert kansen…. ... Vergelijkbare ontwikkelingen zoeken m.b.t. tewerkstelling: Gelijke kansen Extra overheidsvoorzieningen …..

Nood aan probleemverkenning stage omwille van: Grotere toegangelijkheid van het hoger onderwijs Grotere instroom van studenten met functiebeperkingen Stijgende vraag naar aangepaste stagemogelijkheden Noodzakelijke garanties voor gelijke kansen ook voor de stages Grotere instroom afgestudeerden op de arbeidsmarkt Mentaliteitswijziging is pas gestart Werkgevers nog te vaak vooringenomen

Doel van de probleemverkenning stage Duidelijker zicht krijgen op vragen rond stage die in de onderwijsinstellingen leven In kaart brengen van noodzakelijke aandachtspunten die kunnen bijdragen tot een succesvoller stageverloop Resultaat: « Wegwijzer stage » Doel van degelijke jobverkenning: Individuele haalbaarheid van de job realistisch inschatten Belemmerende factoren maximaal vooraf detecteren Op het juiste moment in het sollicitatieproces zelf overtuigende oplossingen aanreiken Selectie van sterke punten (= extra troeven) sterk beklemtonen

Is probleemverkenning stage een noodzakelijk thema? Er is een grote ondervertegenwoordiging van potentiële studenten met functiebeperkingen in het hoger onderwijs. ‘Hierdoor dreigt veel talent onherroepelijk verloren te gaan’. (Frank Vandenbroucke) Dit talent extra benadrukken bij ‘tewerkstellingskansen’ Grote uitdaging voor tewerkstellingsbeleid Voornaamste actor is de sollicitant zelf (mét extra talent) Moet zichtbaar actiepunt worden/zijn in het uitstroombeleid van elke onderwijsinstelling?

Voorwaarden tot welslagen van stage Student met functiebeperkingen moet zich tijdig kenbaar maken (nodige procedures voorzien) Zo vroeg mogelijk de dialoog met de studenten starten Voldoende gegevens verzamelen om een optimaal stageproces te kunnen realiseren Engagement van de onderwijsinstelling Aantal randvoorwaarden moeten vervuld zijn Diplomatische sollicitatie-aanpak even noodzakelijk Ondersteunend engagement onderwijsinstelling valt weg Grootste taak ligt nu bij de sollicitant Hoe engagement van werkgever positief beïnvloeden?

Al vóór inschrijving = eerste informatie- en verkenningsgesprek Verschillende fasen Al vóór inschrijving = eerste informatie- en verkenningsgesprek Bij inschrijving = inhoud van studiecontract, met inbegrip van stage, wordt ‘definitief’ vastgelegd Na inschrijving = stagetraject verder optimaliseren Vóór solliciteren Tijdens het sollicitatieproces Na tewerkstelling

Voorafgaand aan inschrijving Mogelijke risico’s voor werknemer detecteren Realistische werkmogelijkheden inschatten Duidelijke informatie verzamelen rond kansen en eventuele beperkingen bij gewenste tewerkstelling Overgaan tot een eerste prospectie van jobmogelijkheden Vóór solliciteren: jobinhoud, afstemming van vraag en aanbod, extra troeven, nodige faciliteiten, probleemoplossende voorstellen, open communicatie na aanstelling.…..

Procedure stagetoekenning en aanmelden van de student Start procedure Stageplaats selecteren en finaal contacteren Vastleggen van stagetraject van student met functiebeperkingen Stageverloop Afronden van de stage Eigenljke sollicitatie: wanneer wat communiceren?? werkgever/selectiebureau overtuigen, exta troeven beklemtonen…

Stageplaats selecteren Actoren: student en onderwijsinstelling Inschatting van handicapsituaties en bijhorende facilitatoren vanuit: - gesprekken met de student met functiebeperking - eigen ervaringen van de student met FB - ‘te realiseren competenties’ - eerste prospectie van diverse stageplaatsen - prospectie van specifieke randvoorwaarden (bereikbaarheid, extra voorzieningen, begeleiding….)

Aandachtspunten bij communicatie naar de stageplaats Overleg rond ‘aangewezen communicatie’ Inschatten van ‘noodzakelijke communicatie’ Rekening houden met ‘verplichte informatie’ Risico’s student versus risico’s stageplaats afwegen Afspreken wie wat communiceert? Zijn ook belangrijke elementen bij solliciteren De sollicitant moet de juiste keuzes maken en zelf communiceren

Finaal contact met de stageplaats Actoren: student, onderwijsinstelling en stageplaats Finale onderhandelingen maximaal in handen geven van de student Student geeft eerlijke info rond zijn functiebeperking maar beklemtoont eveneens alle positieve elementen waarover hij beschikt Bereidheid vanuit de stageplaats laten aantonen In het sollicitatieproces behoort dit tot de onderhandelingsmaterie tussen sollicitant en werkgever

Concreet in kaart brengen van mogelijke handicapsituaties en bijhorende facilatoren tijdens stageverloop Ondersteuning en randvoorwaarden vanuit de stageplaats toelichten Afspraken maken hoe er omgegaan wordt bij het optreden van ‘onverwachte’ handicaps Duidelijk afspraken vastleggen rond verdere opvolging, overlegmomenten en verloop van de samenwerking In het sollicitatieproces behoort dit tot de onderhandelingsmaterie tussen sollicitant en werkgever

Vastleggen van stagetraject: tweede fase Defintief stagecontract afsluiten - Formaliseren van toegestane afwijkingen en afspraken - Risicoanalyse en eventueel toestemming van de arbeidsgeneeskundige dienst (zonodig contact tussen behandelende artsen én de arbeidsgeneeskundige dienst) Eventueel een introductiemoment organiseren op de stageplaats (nieuwe sociale context voor student) Afsluiten van contract tussen wergever en sollicitant - afspraken rond faciliteiten - afspraken rond verder overleg, opvolging en bijsturingen - afspraken rond verder communicatieverloop

Opvolging tijdens de stage Grotere intensiteit in opvolging voorzien Duidelijke afspraken maken rond taakverdeling (maximaal bij de student) Voldoende overleg tussen alle partijen Snelle detectie van onvoorziene knelpunten Student regelmatig feedback laten geven in een veilige en vertrouwelijke sfeer Tussentijds bijsturen is altijd mogelijk Ook aangewezen binnen een arbeidsovereenkomst

Evaluatie zoals voorzien voor alle studenten Afronden van de stage Evaluatie zoals voorzien voor alle studenten Functiebeperking-gerelateerde items bespreken met de student = belangrijk voor het leerproces Uitwisselen van ervaringen tussen alle betrokkenen Evaluatie van de ganse procedure Bijsturingen noteren Ook aangewezen binnen een arbeidsovereenkomst

Maatschappelijke consequenties van het stagegebeuren In alle openheid én in dialoog mogelijkheden verkennen van elke individuele student met functiebeperkingen creëert kansen Stage én het succesvol doorlopen ervan is een belangrijke hefboom naar latere tewerkstelling Vanuit onderwijs geloven in studenten met een functiebeperking en stageplaatsen hiervoor sensibiliseren is een belangrijke bijdrage voor betere kansen op de arbeidsmarkt.

Gebruik alle troeven waarover je beschikt besluit Ken jezelf Blijf jezelf Geloof in jezelf Gebruik alle troeven waarover je beschikt Lever zelf een bijdrage aan de noodzakelijke mentaliteitsveradering Laat ons samen de vooringenomenheid een halt toeroepen

Yes, you can VEEL SUCCES!!