Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Gedragsproblemen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
Vergoedingsregeling dyslexie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Autismespectrumstoornissen
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Informatie vaardigheden
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Pervasieve ontwikkelingsstoornissen ~ Autismespectrumstoornissen
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Autismespectrumstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Autisme Spectrum Stoornissen
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Verstandelijke beperking
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Responsiecollege College 12.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Autisme en Verstandelijke beperkingen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Accare Universitair Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie De ADOS Mogelijkheden en recente ontwikkelingen.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Kenniskring jobcoaching SBCM
Angststoornissen en hypochondrie
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D. (2007). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 11, 171-181

Inleiding Wat is een pervasieve ontwikkelingstoornis (pervasive developmental disorder, PDD)? Pervasief staat voor ‘diep doordringend’. Het verwijst naar 4 ontwikkelingsstoornissen en één restgroep die in het DSM-IV omschreven worden, namelijk de autistische spectrumstoornissen. Autistische stoornis Syndroom van rett Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd Syndroom van Asperger PDD-NOS (restgroep)

inleiding Merendeel van personen met PDD hebben ook een verstandelijke beperking Belangrijk aandacht te hebben hiervoor bij kinderen met een lichte verstandelijke beperking (LVB) Combinatie LVB en een PDD veroorzaakt ernstige psychische en/of gedragsproblemen!

Inleiding Inhoud artikel Friesland onderzoek Prevalentie Diagnostische instrumenten Autisme en verwante stoornissen schaal- Z-Revisie Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) Vergelijking resultaten op verschillende diagnostische instrumenten AVZ-R ADI-R/ADOS Prevalentie Recente cijfers Bijkomende problematiek: sociale redzaamheid Implicaties voor diagnostiek, begeleiding en beleid

Het friesland-onderzoek 460 kinderen met een LVB (IQ tussen 51 en 70) van 5 tot 18 jaar gescreend op PDD Eerst screening met AVZ-R, na eerste selectie 63 kinderen verder onderzocht met ADI-R en ADOS Instrumentele classificatie + klinische classificatie (kinderpsychiater/gz-psycholoog)

Het friesland-onderzoek Diagnostische instrumenten Stellen van diagnose niet eenvoudig! groep kinderen met definitie PDD breed Niet allemaal zelfde gedrag Overlap in gedrag tussen kinderen met een VB en kinderen met een PDD Diagnose baseren op Uitgebreide informatie Informatie verzamelen op gestandaardiseerde wijze met specifieke, betrouwbare en valide instrumenten Informatie naast elkaar neerleggen interpreteren wegen = DIAGNOSE

Het friesland-onderzoek Diagnostische instrumenten Autisme en Verwante stoornissen schaal- Z-Revisie (AVZ-R) Nederlands instrument Gehele PDD-spectrum Kinderen en volwassen met een VB Schaal: twaalf dichotome gewogen items voor de 3 aspecten van PDD (sociaal, communicatief en stereotiep gedrag) Maximale score 19 Goede psychometrische technieken volgens COTAN Totaalscore opgedeeld in 3 groepen PDD (score 10-19) Twijfel (score 7-9) Niet PDD (score 6 of lager)

Het friesland-onderzoek Diagnostische instrumenten Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) Uitgebreid gestandaardiseerd interview met outer of verzorgers over ontwikkeling en gedrag van het kind Onderscheid gemaakt tussen AD of geen AD (geen categorie voor PDD-NOS) Gericht op de drie deelgebieden van AD Afname door getrainde ineterviewer Duur: 2 uur

Het friesland-onderzoek Diagnostische instrumenten Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) Semi-gestructureerd observatie-instrument Voor kinderen, jongeren en volwassen Onderscheid gemaakt tussen AD, PDD-NOS en niet-PDD Verschillende gestandaardiseerde situaties waarin bepaald gedrag (sociaal, communicatief, spel of stereotiep) uitgelokt wordt Duur: 45 tot 60 minuten Bestaat uit 4 modules Goede psychometrische kwaliteiten Afname door getrainde onderzoeker

Het friesland-onderzoek Vergelijking resultaten op verschillende diagnostische instrumenten AVZ-R Identificeert veel kinderen en jeugdigen (met een LVB) met een PDD die ook de classificatie PDD krijgen op ADOS, ADI-R of bij de klinische beoordeling met DSM-IV Via correctie met kappa en ROC-analyse is grotere samenhang gevonden tussen AVZ-R en ADOS dan met ADI-R en de DSM-classificatie Logisch ADOS en AVZ-R beide gericht op gehele spectrum van PDD, terwijl ADI-R specifiek gericht is op AD AVZ-R gescoord door externe professionele observator (met ervaring met PDD), bij ADI-R-interview zijn ouders informanten

Het friesland-onderzoek Vergelijking resultaten op verschillende diagnostische instrumenten ADI-R/ADOS Met kappa (gecontroleerd voor kans): matige overeenstemming Met Pearson r-correlaties gekeken naar samenhang tussen totaalscores: scoren kinderen die hoger scoren op het ene instrument ook hoger op het andere? NEEN verklaring: -verschillende informanten voor verschillende instrumenten - onderliggende concepten -tijdsperiode waarin info verzamelt werd ADI-R en ADOS zijn NIET INWISSELBAAR

Prevalentie Schattingen van kinderen met een PDD + VB: 40%-75% Comorbiditeit tussen kinderen en jeugdigen met een VB en een PDD Inzicht in prevalentie van PDD bij kinderen jeugdigen met een LVB Groot belang voor beleid, tijdige signalering en het bieden van specifieke begeleiding

Prevalentie Recente cijfers Eerder aan de lage dan aan de hoge kant! Meest betrouwbare prevalentieschatting van PDD: 9,3 % Op basis van DSM-IV-TR en ouderinformatie uit ADI-R informatie over ontwikkeling + over huidige situatie Eerder aan de lage dan aan de hoge kant!

Bijkomende problematiek: sociale redzaamheid Sociale redzaamheid = ‘de conceptuele, sociale en praktische vaardigheden die mensen nodig hebben om te kunnen functioneren in het dagelijks leven’ (volgens American Association on Mental Retardation). Specifiek profiel bij kinderen met een LVB die ook een PDD hebben: functioneren over het geheel lager, maar vooral ook op sociaal vlak! PDD-problemen hebben een verlagende invloed op het niveau van sociale redzaamheid, met als gevolg: beperkende invloed op schoolniveau

Implicaties voor diagnostiek, begeleiding en beleid AVZ-R: efficiënt instrument + goede samenhang met ADOS, wel lagere samenhang met ADI-R maar valt te nuanceren (zie hoger) geschikt instrument voor screening op PDD Uitgebreidere diagnostiek: ADOS en ADI-R OPGELET: niet inwisselbaar, maar vullen elkaar aan! Combinatie is aangeraden.

Implicaties voor diagnostiek, begeleiding en beleid Instrumenten zorgen voor tijdige onderkenning en vereenvoudiging diagnose Op vlak van sociale redzaamheid: Meer aandacht voor het minderen of voorkomen van gedragsproblemen Op vlak van prevalentie Hoge prevalentie: hulpverleners en anderen in zorgverlening voor kinderen en jeugdigen met een LVB er meer bewust van maken dat PDD heel frequent voorkomt Zo noodzakelijke en specifieke hulp bieden!