De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
GfK Supermarktkengetallen
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Duurzaamheid en kosten
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1. Categorie: Stadions en clublogo´s *
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.
WK voetbal 2014.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
41. Categorie: EK en WK *** Op het WK van 2002 werd Ronaldo topscorer, gevolgd door Klose en Rivaldo. Maar welke speler, die in het seizoen in.
De toekomst van de industrie Jules Theeuwes SEO - UvA SIC Lezing, Vakbondsmuseum 6 november 2001.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
3 april 2013 Gerda van Roozendaal Rijksuniversiteit Groningen.
1 Hoe te beleggen in Microfinanciering? 2 1. Het verhaal van Mevrouw Ana Delmy.
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Elke 7 seconden een nieuw getal
Lineaire functies Lineaire functie
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Epidemiologie van druggebruik
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Investeren in wellness
Presentatie: Hoe bouw ik een portefeuille op?
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Top 10 duurste voetballers
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Steun aan zwakke regio’s Een belangrijk doel van de EU is de ongelijkheid in Europa verminderen. Arme Regio’s hebben daarom veel steun gekregen. Dit is.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Gas Natural Fenosa Presentatie 2 e helft landen Wie zijn wij? 20 mln. klanten werknemers EBITDA € mln. 330 TWh gas verkocht wereldwijd.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Ajax.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Beleggen en financiële markten Hoofdstuk 6 Vastgoed 6.1 De producten Direct en indirect vastgoed Rendement op vastgoed 6.2 Markt en prijsvorming De markt.
Transcript van de presentatie:

De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs Case 5: De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs

De ongelijke marktwaarde van Europese voetbalclubs Feiten : de groeiende kloof in het Europese voetbal Verklaringen : waarom worden de sterken sterker? Vragen ter overweging

1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal Waarde van de voetbalmarkt (inkomstenzijde): Europa 15 : 6,4 mld EUR  overige UEFA 36 : 0,2 mld EUR Relatieve marktwaarde voetballanden (Deloitte & Touche 2002) : 1. Engeland 24 % 2. Italië 17 % 3. Spanje 14 % 4. Duitsland 13 % 5. Frankrijk 10 % 6. Nederland 4 % | 9. België 2 % 78 %

1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal Omzet Europese voetbalclubs in 1999/2000 Top 5 omzet (mln. EUR) 1. Manchester United 184,8 2. Real Madrid 163,6 3. Bayern München 144,7 4. AC Milaan 141,7 5. Juventus Turijn 139,7 Top 20 : 7 Engelse, 7 Italiaanse clubs Nederland: 33ste plaats: Ajax 46 mln. EUR België: Anderlecht: 32 mln. EUR

1. Feiten: De groeiende kloof in het Europese voetbal De ongelijkheid wordt groter : sinds midden jaren ’90: sterke omzetstijging MAAR: Primera Division Spanje: 24 % groei op jaarbasis  Nederlandse eredevisie: 17 % groei op jaarbasis Grensoverschrijdende voetbalcompetities ???

2. Verklaringen: Waarom worden de sterken sterker ? Ongelijke toegang tot tv-inkomsten Toegangsmogelijkheden tot de aandelen- en kapitaalmarkt Grensoverschrijdende Europese voetbalcompetities Stadioninfrastructuur Sponsoringinkomsten Inkomsten uit merchandising

2. Verklaringen: Waarom worden de sterken sterker ? Vergelijking Europa  VS Europa : wet van de jungle VS : dirigistische benadering van de topsportsector voorbeelden : salary cap players’ draft revenue sharing gesloten competitiesysteem

Verklaring 1 : Ongelijke toegang tot tv-inkomsten Belangrijkste financieringsbron voor grote Europese voetbalclubs => bv. Italië: 54 % van de totale jaarlijkse inkomsten !  4 % in Noorwegen en Denemarken Waarom ontvangen de sterken meer tv-inkomsten? grootte binnenlandse markt => schaalvoordelen => opbod tussen televisiezenders onderhandelingen op liganiveau  clubniveau

Verklaring 1 : Ongelijke toegang tot tv-inkomsten Toekomst: sterke afhankelijkheid van deze inkomstenbron pay per view internet participaties in voetbalclubs door mediaconcerns

Verklaring 2 : Toegang tot kapitaal Beursgang om eigen vermogen te verstevigen Stevig eigen vermogen => bepalend voor externe financiering Beursgang: vooral Angelsaksisch fenomeen => sinds 1983: Tottenham Hotspurs (Londen) => vooral ’96-’97 grote golf beursnoteringen Engelse succes => continentaal Europa volgt 11/2001: 40 beursgenoteerde clubs waarvan 23 uit Engeland

Verklaring 2 : Toegang tot kapitaal De financiële merkwaarde in mln USD: 1. Manchester United UK 408,62 2. Juventus Italië 214,01 3. Glasgow Rangers Schotland 131,06 4. Arsenal Holdings UK 113,80 5. AS Roma Italië 92,02 Kleine belegger  institutionele belegger => beperkte free float (overnameangst) => illiquide aandelen => geen deel pan-Europese index => op illiquide en minder gereglementeerde aandelenmarkten Geen uitputloze financieringsbron !

Verklaring 3 : pan-Europese voetbalcompetities Belangrijkste: de Champions League Verdiensten uit C.L. 1992-2002 (in mln. EUR): 1. Duitsland 319,43 2. Spanje 317,73 3. Engeland 306,91 Redenen waarom kleinere landen achterblijven: Rol van de voorrondes voor clubs uit kleine voetballanden Herverdelingsmechanisme: geld i.f.v. afzetmarkt club

Verklaring 4 : Ticket- en abonnementinkomsten Losse kaartverkoop en abonnementen Relatief belang voor 1ste divisieclubs uit kleinere voetballanden Absolute cijfers het hoogst voor Engeland Redenen: Investeringen Engelse clubs in veiligheid en comfort stadions bv. Verhuur popconcerten, catering Uitstraling van Engelse Premier League 3. Competitie hoog  gedomineerde competities 4. Vedettencultus rond sterspelers (Beckham, Owen)

Verklaring 5 : Inkomsten uit sponsoring Relatief aandeel in jaarlijkse inkomstenstroom (Deloitte & Touche) : Gemiddeld 18 % voor de vijf grote voetballanden  Gemiddeld 35 % voor de kleinere voetbalnaties Shirtsponsoring : werken met hoofdsponsors? Manchester United & Vodafone  Real Madrid

Verklaring 6 : Inkomsten uit merchandising Sterke voetbalmerken  zwakke voetbalmerken Bijzonder lucratief: - schatting marktpotentieel merchandising WK 2002: 1,67 mld EUR - schatting marktpotentieel Engelse Premier League: 81,27 mln EUR per jaar Relatief recent, uit noodzaak diversificatie inkomstenstroom Relatief beperkt t.o.v. globale clubomzet officiële sportuitrusting  verbonden producten (fin. diensten !) Potentiële afzetmarkt ! (bv. WK 2002)

Vragen ter discussie Situeer de belangrijkste factoren die de groeiende kloof veroorzaken tussen clubs uit kleine en grote voetbalmarkten Onder welke voorwaarden is een beursnotering opportuun voor een voetbalclub? Werk de volgende stelling uit: - in het Europese topvoetbal heerst darwinisme! - de organisatie van topsporten in de VS wordt door dirigisme gekenmerkt Via welke technieken kan een club haar inkomsten uit merchandising verhogen?