Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs.
Mag ik u voorstellen ....
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Overleg VDAB - volwassenonderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
ORGANISATIE VAN HET VOLWASSENENONDERWIJS
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
VOLWASSENENONDERWIJS en de nieuwe onderwijsvormen
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Het Europass certificaatsupplement
EVC-kennisnetwerk 17 juni 2014
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Debatgroep 1 Beleidsaanbevelingen op vlak van ondersteuning, kennis- en expertiseontwikkeling en curriculumontwikkeling in het volwassenenonderwijs.
Verpleegkunde Vrijdag 28 augustus 2015 Onderwijs en de Europese Richtlijnen.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Zalmproject De Masten - Kapellen
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte

uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Transcript van de presentatie:

Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?

Wie zijn wij? Stuurgroep volwassenenonderwijs Samenwerkingsverband tussen de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten (GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, OVSG (Onderwijssecretariaat voor Steden en Gemeenten), POV (Provinciaal Onderwijs Vlaanderen) en VDKVO (Vlaamse Dienst Katholiek volwassenenonderwijs) en - Vocvo (Vlaams Ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs)

Wat doet het samenwerkingsverband? Decretale opdrachten van het samenwerkingsverband: kennis- en expertiseontwikkeling in het volwassenenonderwijs 9 terreinen: Visie- en conceptontwikkeling onderwijs aan volwassenen Evaluatie eindtermen/basiscompetenties Netoverschrijdende ontwikkeling van opleidingsprofielen Netoverschrijdende ontwikkeling van leerplannen Nieuwe studie- of leergebieden voorstellen Erkenning van verworven competenties (EVC) E-leren Onderwijs aan gedetineerden Alle mogelijke andere vormen van samenwerking stimuleren

Wat doet de stuurgroep volwassenenonderwijs? Decretale opdracht: de inhoudelijke opvolging van de opdrachten toegekend aan het samenwerkingsverband Nieuwe studie- of leergebieden voordragen t.a.v. de overheid Voorstellen van opleidingsprofielen voor de basiseducatie en/of voor het secundair volwassenenonderwijs voordragen t.a.v. de overheid De stuurgroep: wie zijn dat? - Vertegenwoordigers pedagogische begeleidingsdiensten Vertegenwoordigers Vocvo Vertegenwoordigers leraren en directies CVO Vertegenwoordigers leraren en directies CBE Voorzitterschap (wisselt om de 2 jaar): Hilde De Meyer hilde.de.meyer@g-o.be Secretariaat: Monique De Ridder monique.deridder@vsko.be

ALLE CURRICULA: MODULAIR, NETOVERSCHRIJDEND, VOOR HEEL VLAANDEREN Het volwassenenonderwijs: welke niveaus, welke opleidingen? 3 niveaus: basiseducatie (CBE) (7 leergebieden, 29 opleidingen) secundair volwassenenonderwijs (CVO) 31 studiegebieden, +/- 350 opleidingen algemene opleidingen (AV, HUI, KA, ICT, NT2, Talen) beroepsopleidingen (alle andere studiegebieden) hoger beroepsonderwijs (CVO – in de toekomst in samenwerking met hogescholen) Aanbod volwassenenonderwijs: www.ond.vlaanderen.be/curriculum/volwassenenonderwijs (opleidingsprofielen) www.stuurgroepvo.be/curriculumontwikkeling (leerplannen) ALLE CURRICULA: MODULAIR, NETOVERSCHRIJDEND, VOOR HEEL VLAANDEREN

Regelgevend kader volwassenenonderwijs Art. 3. § 1. Het volwassenenonderwijs heeft als doelstelling enerzijds de cursisten de kennis, vaardigheden en attitudes bij te brengen die nodig zijn voor de persoonlijke ontwikkeling, het maatschappelijk functioneren, het verder deelnemen aan onderwijs, het uitoefenen van een beroep of het beheersen van een taal en anderzijds de cursisten in staat te stellen erkende studiebewijzen te behalen.

Regelgevend kader EVC/EVK volwassenenonderwijs Art. 3. § 2. Hiertoe voeren de centra ten minste de volgende opdrachten uit : 1° onderwijs organiseren in overeenstemming met de bepalingen van dit decreet; 2° leertrajectbegeleiding organiseren op het niveau van de individuele cursist; 3° de educatieve behoeften detecteren die aanwezig zijn bij de eigen doelgroep; 4° het aanbod aan volwassenenonderwijs van de centra op elkaar afstemmen; 5° streven naar samenwerking en afstemming tussen de centra en andere publieke verstrekkers van opleidingen voor volwassenen; 6° reeds verworven competenties beoordelen of certificeren. Art. 49 [Het samenwerkingsverband moet gezamenlijk volgende opdrachten opnemen:] […] 6° de ontwikkeling van instrumenten en procedures in zake de erkenning van al verworven competenties coördineren en ondersteunen;

Verwezenlijkingen in het studiegebied Algemene Vorming =? (tweedekansonderwijs/drop-out SO)  diploma SO via CVO = Ofwel certificaat AAV + certificaat beroepsopleiding Ofwel ASO-opleiding Gerealiseerd: een uniform toelatings- en vrijstellingenbeleid in de (modules van de) opleiding AAV vrijstellingen voor AAV via EVK schoolrapport/resultaten examencommissie studiebewijzen binnen studiegebied AV studiebewijzen buiten studiegebied AV finaal instrument sinds april 2013 aangeboden aan alle centra met onderwijsbevoegdheid AAV vrijstellingsproeven AAV

Verwezenlijkingen in het studiegebied Algemene Vorming en wat we eruit geleerd hebben… Knelpunten Expertise Gelijkgerichtheid Beperkte “houdbaarheid” van de vrijstellingsproeven Goodwill (geen afdwingbaarheid) Sterke punten Gemeenschappelijke “standaard” namelijk de (verkaveling van) eindtermen zoals vastgelegd in (de modules van) het opleidingsprofiel AAV Gemeenschappelijk belang van de instellingen Correcte en uniforme benadering van de (kandidaat-)cursist Draagvlak bij centra en koepelorganisaties

Nu reeds: opportuniteiten van de veralgemeende modularisering volwassenenonderwijs voor EVC/EVK =? Per opleiding: één opleidingsprofiel voor heel Vlaanderen Zelfde modules Zelfde clustering van competenties binnen de modules Zelfde duurtijd van modules Zelfde instapvoorwaarden per module Uitdagingen: Validiteit van de evaluaties (cf. doorlichtingen…) Standaarden = opleidingsprofielen?

Uitrol Vlaamse kwalificatiestructuur… erkende beroepskwalificaties Bijkomende opportuniteiten inzake EVC/EVK: Per opleiding: eenzelfde referentiekader voor alle onderwijs- en opleidingsverstrekkers nl. de erkende beroepskwalificatie (EBK) Voor het volwassenenonderwijs: één-op-éénrelatie EBK-opleidingsprofiel Competenties EBK onverkort in OP volwassenenonderwijs Zelfde modulaire trajecten VO-Leren & Werken – VDAB? – Syntra? EBK ook het referentiekader voor EVC-standaarden Om verder over na te denken: relatie EBK /vs/ OP /vs/ EVC-standaard EBK = EVC-standaard? EBK = referentiekader voor de EVC-standaard? Opleidingsprofiel VO = EVC-standaard? EBK+OP = referentiekader voor de EVC-standaard? Wat omvat een EVC-standaard nog bovenop de EBK en/of het OP??

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt Waarom en waarom nu? Wat? Focus op EVC-procedures voor beroepsgerichte opleidingen gebaseerd op ingeschaalde beroepskwalificaties. Prioriteit aan beroepsopleidingen die in combinatie met aanvullende algemene vorming tot een diploma secundair onderwijs leiden Ontwikkeling van wetenschappelijk onderbouwde methodieken voor EVC-procedures die transfereerbaar zijn naar andere opleidingen i.s.m. Associatie UGent. De methodieken/instrumenten verder operationaliseren en testen in CVO’s (9 centra stelden zich kandidaat) De betrokken beroepssectoren (IPV, OCH, Horeca Vorming) leveren de testkandidaten aan Ontwikkeling en implementatie van een afsprakenkader voor de CVO’s.

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt: doelgroepen Kandidaat-cursisten die werkzaam zijn in een geselecteerde sector, kortgeschoold zijn en de ambitie hebben alsnog een diploma of certificaat te behalen; Kandidaat-cursisten die ingeschreven zijn als werkzoekenden en die hun eerder verworven competenties in kaart wensen te brengen en zo nodig te versterken via een opleiding; Vroegtijdige schoolverlaters die hun competenties in kaart wensen te brengen en via een tweedekansfunctie hun schoolloopbaan willen vervolledigen. Het belangrijkste uitgangspunt is hier vooral hun positie op de arbeidsmarkt versterken, een van rechtswege erkend onderwijscertificaat van een beroepsopleiding behalen en eventueel een diploma secundair onderwijs behalen.

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt: welke competenties? EVC- instrumenten en -procedures voor: Medewerker bakkerij Bakker Banketbakker (Kelner Hulpkelner) Machinale houtbewerker Meubelmaker Interieurbouwer Waarom deze? prioritair voor de partner-sectoren Opleidingen die reeds geactualiseerd (zullen) zijn o.b.v. de EBK

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt: olievlekeffect De geselecteerde competenties en opleidingen zijn testcases. Na afronding van dit project wordt de methode verder uitgerold naar de andere beroepsgerichte opleidingen van het secundair volwassenenonderwijs. Om verder over na te denken: Wat is generaliseerbaar? Wat is opleidingsspecifiek? Procedureel: afspraken in de schoot van de ontwikkelcommissie OP (= opleidingsverstrekkers + sectoren) ?

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt: stappenplan Verkenningsfase Ontwikkeling van een instrumentarium en van procedures Testen van instrumentarium en procedures Validering van het instrumentarium en de procedures Afsprakenkader met de CVO’s Disseminatie van de resultaten Rapportering

ESF-Projectvoorstel Bekwamer dan je denkt: bouwstenen Bouwstenen voor de realisatie van een kwaliteitsvolle en transfereerbare EVC-procedure zijn onder meer: Het bepalen van de doelgroep: in dit project is de focus reeds duidelijk gekozen. Het expliciteren van de meerwaarde van een EVC-procedure voor een kandidaat-cursist Het verloop van de EVC-procedure De kwaliteitseisen van de EVC-procedure (i.s.m. AKOV)

In het projectvoorstel betrokken CVO’s: CVO Kisp CVO Rivierenland CVO TSM CVO Tanera CVO Provincie Antwerpen CVO Janitor CVO VSPW Hasselt CVO Spermalie PCVO Waas & Durme In het projectvoorstel betrokken sectoren: Opleidingscentrum Hout (OCH) Initiatieven voor Professionele vorming van de Voedingsnijverheid (IPV) Horeca Vorming

Contact… hilde. de. meyer@g-o. be (voorzitter) monique. deridder@vsko Contact… hilde.de.meyer@g-o.be (voorzitter) monique.deridder@vsko.be (secretaris)