Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Advertisements

Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
gekocht maar terzijde gesteld
De GROTE misverstanden rond Alverzoening.
Evangelie der genade Vragen :
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Welkom in de samenkomst
1. 12 DAAROM, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen... 2.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
WIJZE SPREUKEN !.
Gezonde Relaties
Als God trouw is ….
12 juni 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik... 1Kor. 12 – 14: over de plaats van 'het spreken in talen' hfst. 12: de minste van de charisma's hfst. 13: het.
Paulus en Israël Romeinen steen des aanstoots, rots van ergernis Rom.9:33.
9 febr Zoetermeer. 1Korinthe 3 1 En ik, broeders, kon niet tot u spreken als tot geestelijke mensen, maar slechts als tot vleselijke, nog onmondigen.
HOEZO BIDDEN?.
Romeinen Denken en Dienen.
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Johannes 9. 1 En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. 2.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
GENADE in huis Kolosse
Zondag 31 maart 2013 Zoetermeer 1. Jozua 5:9 Marcus 16:4 Lucas 24:2 2.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
5 waarschuwingen in Hebreeën: - tegen onachtzaamheid, geen acht slaan op (2:1-4) - tegen verharding (3:7-19) - tegen verachtering (5:11-14) - tegen nalatigheid.
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
WELKOM TOV’ERS.
Thema voor vanavond is:
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Wat doet de Heilige Geest?
Vervuld zijn in de Geest
‘Liever een open relatie?’
Mijn eerste levensbehoefte is…
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
Welkom in de samenkomst
12 december 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe Gij kunt niet de beker des Heren drinken en de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel des Heren.
Paulus’ bediening.
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 2 augustus 2014 “Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde.
God Vertrouwen is Jezus kennen
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
"het licht dat elk mens verlicht..."
De Eerste mensen en de eerste zonde. De Eerste mensen en de eerste zonde.
Afhankelijkheid is een keuze
Waarom werd Gods Zoon mens? Zondag 14 HC. Waarom werd Gods Zoon mens? Om met jouw zonden af te rekenen Zondag 14 HC.
In Uw licht zien wij het Licht
Preek Johannes 9:39 God wint, dat kun je zien ..
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
30 november 2014 Zoetermeer. Gezang 1 ('Enige Gezangen') 5 "Gedenkt en viert, met vee en magen, Den Sabbath, na zesdaagse vlijt: God schiep 't heelal.
Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren... 1Korinthe
1. tot sieraad om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken. DE GENADE GODS 11 Want DE GENADE GODS is verschenen, heilbrengend.
13 december 2012, Bodegraven bijbelstudie nr. 1 Vanaf hoofdstuk 1:1.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Prediker 6. 1 Er is een kwaad dat ik waargenomen heb onder de zon, en dat zwaar drukt op de mens: Prediker 6 2.
Welkom in de samenkomst
Van boven bekeken Mind of Christ Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus. (Jes.55:9)
Efeze 4: Efeze 4:10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren.
Heer, hoe zal ik weten dat wat mij beloofd is, mij ook gegeven wordt
Esau en Jakob Genesis 25:19-34 eerstgeborene.
6 sept Urk. en Hij is een verzoening voor onze zonden 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die.
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene 25 Hij wordt ook door mensenhanden niet gediend alsof Hij iets nodig heeft; Hij Zelf geeft aan allen.
Psalm 89:1 Lezen Johannes 3:22-36 LB 456B:1,2,3,4,8 Tekst Johannes 3:27-30 LB 439:1,2,3 LB 342 LB 447:1-3.
om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is.
Van de hoed en de rand april 2018 Rotterdam.
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Transcript van de presentatie:

Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief Noch man, noch vrouw? Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief Caroline Vander Stichele Universiteit van Amsterdam

Wat is gender-kritiek? Een gender-kritische lezing van 1 Kor 11-2-16 Paulus en gender

1. Wat is gender-kritiek? Het onderscheid tussen ‘sekse’ en ‘gender’ Gender-kritisch lezen

Sekse en Gender Sekse: biologisch geslacht – ‘natuur’ Gender: rolpatronen – ‘cultuur’ (genus  linguistiek: grammaticaal geslacht van woorden) = sociale betekenis die aan de biologische verschillen tussen man en vrouw worden toegekend.

‘Men wordt niet als vrouw geboren, men wordt vrouw gemaakt.’ Le deuxième sexe Simone de Beauvoir 1949

Judith Butler (1956-) Gender Trouble (1990) Bodies that Matter (1998) Undoing Gender (2004)

Gender-kritisch lezen Cultuur-kritische analyse van teksten (en beelden) Met focus op voorstellingen van gender (interactie tussen mannen en vrouwen/ mannelijkheid en vrouwelijkheid,…) Vraag naar het normatieve karakter van deze voorstellingen (vb. heterosexualiteit)

2. Een gender-kritische lezing van 1 Kor 11:2-16 opbouw van de tekst Verzen 4-6 Verzen 14-15 Vergelijking met Epictetus en Plutarchus

Opbouw van de tekst V. 2: inleiding V. 3: principiële uitspraak V. 4-6: concrete situatie V. 7-12: theologische fundering V. 13: beroep op het eigen oordeel V. 14-15: beroep op de natuur V. 16: beroep op wat gebruikelijk is

Verzen 4-6 Iedere man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. Iedere vrouw daarentegen die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan; het is alsof haar hoofd kaalgeschoren was. Want als ze zich niet bedekt, laat ze dan haar haar ook afknippen, maar als het een schande is voor een vrouw het haar te knippen of te scheren, laat ze zich dan ook bedekken.

Verzen 14-15 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar voor een man oneervol is, terwijl het voor een vrouw een sieraad is. Want het is haar gegeven bij wijze van omhulling.

Epictetus (55-135) De vrouw is van nature glad en bevallig, en als ze zeer behaard is dan is ze een bezienswaardigheid, en wordt ze in Rome tentoon gesteld tussen de bezienswaardigheden. Maar niet behaard te zijn is voor een man precies hetzelfde, en als hij van nature geen haar heeft, dan is ook hij een bezienswaardigheid, maar als hij het afknipt en uittrekt, wat zullen we dan van hem maken?… Man, wat voor reden heb je om te protesteren tegen jouw natuur? (Diatribai, 3)

Plutarchus (ca.46-120) Waarom bedekken zonen hun hoofd wanneer ze hun ouders ten grave dragen, terwijl dochters dit doen met onbedekt hoofd en loshangend haar? Is het omdat vaders als goden moeten worden vereerd door hun mannelijke nakomelingen, maar als dood moeten worden betreurd door hun dochters, dat het gebruik aan elke sekse een eigen rol heeft toegedeeld en een passend resultaat voor beide?

… Of is het omdat het ongebruikelijke passend is bij rouw, en dat het meer gebruikelijk is voor vrouwen om in het openbaar te verschijnen met bedekt hoofd en voor mannen met onbedekt hoofd? Zo is het in Griekenland gebruikelijk dat bij tegenspoed vrouwen het haar afknippen en mannen het laten groeien, want is gebruikelijk voor mannen om het haar te knippen en voor vrouwen om het te laten groeien. (Moralia, 267)

Vergelijking Beroep op de natuur: Paulus/Epictetus Haar: Paulus/ Epictetus Normatief: Paulus/ Epictetus Hoofdbedekking en haarlengte: Paulus/ Plutarchus Verwijzing naar gebruik: Plutarchus Prescriptief (Paulus/Epictetus)-descriptief (Plutarchus)

3. Paulus en gender Van inhoud naar functie van zijn betoog Retoriek en ideologie Gender onderscheid en identiteit De christelijke gemeenschap als ‘alter ego’ van Paulus Paulus als pater familias (1 Kor 4:14-16)