Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Het nieuwe spelen is oud
Persoonlijk Leiderschap
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
3-jarigen in het basisonderwijs
Opbrengstgericht werken, communicatie en besluitvorming Masterclass 1 april 2011 Monique Rosens Consultancy 1.
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Empowerment van individu
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Hogescholen in Dialoog
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Het belang en functie van spel
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 2 Individu.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
De Geest schrijft Jezus in ons leven Wat is er te zien van de Geest? Kijk naar jezelf: leesbare brief.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Arbeidsvreugde voor iedereen
Geluk is een werkwoord.
Het werken met portfolio
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Een theoretische verkenning
Vitaliteit in perspectief
Ontwikkeling Gouden Standaard
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Eerstejaarsproblemen
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Leeftijdsfasebewust HR-beleid Rick Brugts, directeur.
Pijn in het Brein R. van Dongen “Klassieke” pijntheorie Moderne (re) pijntheorie Veranderingen bij CRPS Van theorie naar praktijk.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Leerteam Flow.
Vluchtelingen en asielzoekers
Britt Dorenbosch.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Executieve functies versterken middels denkspellen.
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Werkenergieanalyse is gebaseerd op:
Een verkenning rondom de kern
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
YOU UNIQUE YOU Coaching & Communicatie

Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt Academie)

ervaring Joseph Pine en James Gilmore schreven het boek ‘The experience Economy – Work Is Theatre and Every Business a Stage’. Joseph Pine (L) en James Gilmore (R) zijn met hun boek over de belevenis-economie de godfathers van het fenomeen ‘experience economy’ dat zich in alle hoeken en gaten van de samen-leving manifesteert.

ervaring   passive participation active participation

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring (cognitive) absorption passive participation active participation (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring   (cognitive) absorption educational passive participation active participation (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring In het Educatieve Domein absorberen we op actieve wijze de informatie (cognitive) absorption educational passive participation active participation (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring   (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring In het Entertainment domein nemen we passief waar wat wordt aangeboden (zoals een filmprogramma). (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation esthetic (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring In het Esthetische Domein worden we emotioneel in een omgeving onder-gedompeld, maar blijven we passief. (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation esthetic (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring   (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation escapist esthetic (emotional) immersion

(cognitive) absorption (emotional) immersion ervaring In het Escapistische Domein zijn we emotioneel en actief betroken bij een totaal ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation escapist esthetic (emotional) immersion

ervaring Beleving is de totaal ervaring van de vier domeinen (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation Beleving is de totaal ervaring van de vier domeinen esthetic escapist (emotional) immersion

emotie Evolutionair gezien is een van de oudste delen van onze hersenen het limbische systeem. Onze hersenen zijn het (tussen)resultaat van miljoenen jaren van evolutie. De kern (dat bovenop de oudere hersenstam zit) is het limbische systeem: met onderdelen als amygdala en hippocampus.

emotie In dat limbische systeem wordt onder andere ons emotionele en geografische geheugen georganiseerd.

emotie Ook speelt het limbische systeem een centrale rol speelt in onze capaciteit belangrijke zaken te onthouden. We weten nu ook dat het limbische systeem een centrale rol speelt in onze capaciteit belangrijke zaken te onthouden. Het limbische systeem is de kerneenheid in onze hersenen dat al ons geheugen reguleert. . ‘Memory’ Daniel Chester French (1917-19)

emotie Essentieel bij nieuwe indrukken is de emotionele filtering daarvan door het limbische systeem. Als we in een nieuwe omgeving terechtkomen verkeren we in een hogere staat van alertheid. Essentieel is dan de filtering van alle indrukken door het limbische systeem. Razendsnel hangen we emotioneel geladen labels aan dat wat we ervaren. Launch Pad, Science Museum, Londen

Wat je emotioneel beleeft, onthoud je… emotie Memorabele gebeurtenissen krijgen een emotioneel stempel. Wat je emotioneel beleeft, onthoud je… We kunnen redelijk veilig aannemen dat alles dat we onthouden in het limbische systeem een emotioneel stempel heeft gekregen. Installatie van Höller, Tate Modern, Londen

authenticiteit De nieuwste publicatie van Pine en Gilmore heet ‘Authenticity – what consumers really want’ Met hun nieuwste publicatie leggen Pine en Gilmore de vinger op de zere plek. Wat maakt een ‘echte’ ervaring waardevol?

authenticiteit REAL FAKE REAL REAL FAKE FAKE FAKE REAL   Is what it says it is REAL FAKE REAL REAL Is NOT what it says it is FAKE FAKE FAKE REAL Is NOT true to itself Is TRUE to itself Authenticiteit is de nieuwe gevoeligheid van de consument. Toets een geboden belevenis in beide dimensies.

authenticiteit REAL FAKE Het lijkt echt, maar het is nep!

authenticiteit FAKE REAL Het is nep, maar het biedt een echte ervaring.

authenticiteit (Of wordt het dan camp?) FAKE FAKE Dubbel nep wordt kitsch… (Of wordt het dan camp?)

authenticiteit REAL REAL Trouw aan zichzelf en de organisatie doet wat het zegt te zijn.

We zoeken steeds meer ‘echte’ authenticiteit REAL REAL   Is what it says it is REAL FAKE REAL REAL Is NOT what it says it is FAKE FAKE FAKE REAL Is NOT true to itself Is TRUE to itself We zoeken steeds meer ‘echte’ authenticiteit Real real = slow food, biologisch geproduceerd, natuurbeleving, genieten van echte kunst

flow Wat maakt intrinsieke motivatie los? Wanneer genieten we zo van het (leer)proces dat we in een soort stroomversnelling lijken te zitten?

flow Mihaly Csikszentmihalyi 'FLOW' Mihaly Csikszentmihalyi noemt dit fenomeen ‘flow’. We kennen het van sport, schaken, bergklimmen, autorijden, …sex

flow ‘Flow’ ontstaat als een hoge uitdaging in balans is met hoge inzet van persoonlijke kwaliteiten. HIGH C h a l e n g 'FLOW' Om in een staat van ‘flow’ te komen, moet de flinke uitdaging in balans zijn met de volledige inzet van je persoonlijke vaardigheden en capaciteiten. LOW HIGH S k i l l s

flow Stijgt de uitdaging vele malen boven je vaardigheid, dan leidt dat tot faalangst en overspannenheid. HIGH anxiety C h a l e n g Als de geboden uitdaging vele malen uitstijgt boven je vaardigheid, dan zal dat resulteren in faalangst en overspannenheid. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

flow Inzet van hoge vaardigheden tegenover gebrek aan uitdaging leidt snel tot verveling en stress. HIGH anxiety C h a l e n g Omgekeerd zal bij inzet van hoge vaardigheden, tegenover gebrek aan uitdaging er al snel sprake zijn van stress door pure verveling. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

flow Doelen Regels Feedback C h a l 'FLOW' e n g HIGH C h a l e n g Doelen 'FLOW' Regels Activiteiten die flow opleveren hebben enkele karakteristieken: Heldere doelen en Passende regels richten de aandacht. Onmiddellijke en eenduidige feedback maakt duidelijk dat er fouten worden gemaakt. Feedback LOW HIGH S k i l l s

flow Flow is: een balans tussen (hoge) uitdaging en (hoge) vaardigheid, controle en sterk gerichte aandacht, mentaal plezier een gevoel van speelsheid, vaak geen tijdsbesef. HIGH C h a l e n g 'FLOW' Als je verkeert in een ‘flow-state-of-mind’, heb je LOW HIGH S k i l l s

Flow leidt tot plezier en inspiratie tijdens het leren. HIGH C h a l e n g 'FLOW' Flow leidt tot plezier en inspiratie tijdens het leren. LOW HIGH S k i l l s

begeestering

begeestering Csikszentmihalyi gebruikt in een van zijn boeken het ouderwetse woord ‘bezieling’ wat we hedendaags eerder ‘begeestering’ of ‘inspiratie’ noemen.

begeestering In evolutionaire zin is ‘bezieling’ het vermogen een surplus van eigen zin en energie te investeren in een ander. In evolutionaire zin is ‘bezieling’ het vermogen een surplus van eigen zin en energie te investeren in een ander. Csikszentmihalyi stelt dat nieuwsgierigheid, empathie, edelmoedigheid, verantwoordelijkheid en liefdadigheid de opmerkelijkste menselijke uitingen hiervan zijn.

begeestering De investering van dat energiesurplus door de ene kan leiden tot positieve verandering en transformatie van de ander. De investering van dat energiesurplus door de ene kan leiden tot positieve verandering en transformatie van de ander. Daarmee overstijgt ‘bezieling‘ het middelpuntzoekende egocentrisme.

begeestering Een vergeten woord is ‘magnaniem’. Het Latijnse magnus = groot en animus = ziel. In het Hindi is het woord mahatma vergelijkbaar en betekent ‘grote ziel’ Het oude woord voor iemand die bezielt, is ‘magnaniem’ Dat komt van het Latijnse magnus = groot en animus = ziel. In het Hindi is het woord mahatma vergelijkbaar en betekent ‘grote ziel’

begeestering Eigenschappen: Optimisme Optimisme – een haast grenzeloos optimisme, positief over de medemens en optimistisch over de toekomst

begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Integriteit – een onwrikbaar vasthouden aan principes waarop wederzijds vertrouwen gebaseerd kan worden.

begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie Ambitie – doorzettingsvermogen waardoor ontberingen kunnen worden doorstaan en lastige uitdagingen aangaan

begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie Nieuwsgierigheid Nieuwsgierigheid – een constante wens tot verder willen leren

begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie Nieuwsgierigheid Empathie Empathie – gevoeligheid voor de behoeften van anderen in combinatie met een gevoel van wederzijds respect

begeestering De leerpsycholoog Lev Vygotsky introduceerde het begrip ‘de zone van de naaste ontwikkeling’. De leerpsycholoog Lev Vygotsky introduceerde het begrip ‘de zone van de naaste ontwikkeling’. Dat betekent dat de intrinsieke motivatie gestimuleerd wordt als de eerst volgende ontwikkelingsfase (de volgende trede) wordt aangeboden in een sociaal interacteren met de docent, ouder, of andere leerling.

begeestering De docent helpt de volgende stap te nemen C h a l e HIGH anxiety C h a l e n g Zone van naaste ontwikkeling Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid De docent helpt degene die leert de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ zonder faalangst te betreden. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

begeestering Positief ‘overwinning’…. Leidt tot vergrote vaardigheid. Het leerproces wordt zo (emotioneel) positief beïnvloed. HIGH anxiety C h a l e n g Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid Het resultaat is dat als de uitdaging positief wordt ‘overwonnen’…. …de vaardigheid wordt vergroot. Het leerproces wordt zo (emotioneel) positief beïnvloed. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

begeestering Ik wens u in uw werk veel authentieke aanraking met uw leerlingen en met authentiek erfgoed!

einde Empathie – gevoeligheid voor de behoeften van anderen in combinatie met een gevoel van wederzijds respect