© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
Thema kwalificatie
Structuur secundair onderwijs
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Langer doorwerken in Nederland
Strategieën voor meer gelijke uitkomsten Sessie 5 Interactum.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Omgaan met diversiteit in het onderwijs
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Leren met meer effect I en II
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Rookstopcursus voor jongeren
Overzicht bespreekpunten
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Ouderavond Groepsorganisatie
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Onderwijs en (individuele en maatschappelijke) welvaart:
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Voorstelling Meerjarenprogramma
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Kansarmoede in de kleuterschool
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Drie richtinggevende vragen
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009 Ides Nicaise HIVA / Dept. Ped. Wet.

© I. Nicaise Comprehensief onderwijs Comprehensief onderwijs  ASO eerder brede vorming met evenwicht tussen algemene, technische, muzische en praktische vaardigheden flexibel (met keuzepakketten) maar open-ended Start in het basisonderwijs  stevigere, bredere competenties  Latere studieoriëntering © I. Nicaise

Link met de Blauwdruk-Monard Stap in de richting van comprehensieve 1e graad (uitz. aansluiting basisonderwijs, B-stroom) Debat: Leidt dit werkelijk tot (sociaal) meer gelijke uitkomsten? Gaat dit niet ten koste van kwaliteit (gemiddeld en/of voor de ‘kopgroep’?

© I. Nicaise Meer sociale gelijkheid ?

© I. Nicaise Sociale ongelijkheid en duur van de gemeenschappelijke stam © Hirtt e.a. (2007)

© I. Nicaise Quid na controle voor andere factoren? multivariate regressie op land-niveau (Schleicher 2007; Duru-Bellat & Suchaut 2005; Dumay & Dupriez 2004) Streaming (waterval secundair; % gesegregeerd BuO) Zittenblijven Vermarkting; ‘academische segregatie’ op schoolniveau …versterken de sociale ongelijkheid in uitkomsten Multivariate én multiniveau regressie op individuele scores (Schütz e.a. 2008): 4 jaar verschil in leeftijd van ‘streaming’ reduceert sociale ongelijkheid in onderwijsuitkomsten met een kwart

© I. Nicaise Quid met verborgen determinanten? Schuilen er misschien verborgen verklarende variabelen (inkomensongelijkheid, middelen voor onderwijs, opleiding leerkrachten enz.) achter het (schijn)verband tussen streaming en ongelijke uitkomsten ? Difference-in-differences benadering: stel dat deze achterliggende factoren per land +/- vast zijn, dan kan men het effect van streaming afzonderen door per land de ongelijkheid te vergelijken bij de instroom en de uitstroom van het lager secundair onderwijs: bv. door vergelijking van ongelijkheidsmaten in PIRLS en TIMSS / PISA per land

© I. Nicaise Toepassingen dif-in-dif Internationaal vergelijkend (macro-niveau) Ammermüller 2005  Waldinger 2007 Hanushek & Woessmann 2006 Binnen één land, vóór / na hervorming, op microniveau Zweden: Meghir & Palme 2005; Erikson 1996 Finland: Pekkarinen e.a Vlaanderen: Stinissen e.a. 1986

© I. Nicaise

Quid met andere uitkomsten ? (Brunello & Checchi 2007) Gekwalificeerde uitstroom: hoe meer comprehensief, hoe minder ongelijkheid Bereikt onderwijsniveau: idem Doorstroming naar vervolgonderwijs: idem Inkomen na intrede op de arbeidsmarkt: idem… …maar er zijn tekenen dat de effecten van streaming op langere termijn gecompenseerd worden door factoren zoals arbeidsmarktervaring.

© I. Nicaise Lagere gemiddelde performantie ?

© I. Nicaise Nivellering naar beneden ? Hanushek & Woessmann 2006: Na uitzuivering van andere effecten (dif-in-dif) scoren comprehensieve systemen gemiddeld (marginaal – niet steeds significant) beter dan systemen met waterval – m.a.w. zeker niet slechter Zelfs voor de ‘5% toppresteerders’ onder de leerlingen is er geen (significant) verlies in comprehensieve systemen

© I. Nicaise Prestatiekloof naar SES bij oriëntering op 10 resp. 15 jaar Bron: Woessmann e.a. 2009

© I. Nicaise Tot besluit grote eensgezindheid over superioriteit van comprehensief onderwijs in termen van gelijkheid, zonder negatieve effecten op gemiddelde prestaties prestaties van kopgroep