Syncope hulpverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
PRESENTATIETECHNIEKEN
Communicatie met de klant
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Men vraagt zich af waarom …??
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Cultuursensitief werken
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Lieve zoon/dochter ....
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Een haperend geheugen.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Als woorden....
PRESENTEREN KUN JE LEREN
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
voor familie en vrienden van
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Men vraagt zich af waarom …
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Covey trainingsavond.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Nee Zeggen!.
Contact maken en contact houden
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Syncope hulpverlening

presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut Maandag 20 februari 2006 CEREBRAAL Communiceren doe je ZO…….! presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut SYNCOPE

Programma Syncope wat is communicatie leren communiceren vormen van communicatie in de praktijk afsluiting

Wat is Syncope? Syncope is een gespecialiseerde praktijk voor psychosociale therapie. hulp bij de problemen in de gevolgen van een chronische ziekte als NAH voor patiënt en de partner (mantelzorg / directe betrokkenen)

ik en mijn persoonlijkheid zelfbeeld maatschappij ik en mijn leven zelfvertrouwen kwaliteit van leven ik als partner acceptatie ik en mijn ziekte meer dan de ziekte onbegrip ik en mijn omgeving communicatie

Wat is communicatie: Definitie: ´De uitwisseling van symbolische informatie die plaatsvindt tussen mensen die zich van elkaars onmiddellijke of gemedieerde aanwezigheid bewust zijn. Deze informatie wordt deels bewust, deels onbewust gegeven, ontvangen en geïnterpreteerd.´

E= K x A Effectiviteit = kwaliteit x acceptatie boodschap reactie zakelijk expressief appellerend boodschap relationeel reactie is feedback

Leren communiceren: Leerproces via 4 fases: onbewust - onbekwaam bewust - bekwaam onbewust - bekwaam

Voorwaarden duidelijke communicatie . Eenvoudige stijl . Structuur . Bondigheid . Aantrekkelijkheid

´Oh ja? Wat voor één?´ ´Een terrier!´ Het kan ook zo … ´Oh !´

Vormen van communicatie: Mondeling intonatie van de stem Schriftelijk inhoud Gedrag komen boodschap en gedrag overeen

Emotie en beweging Lichaamshouding Armen en handen Hoofd Ogen Kleding en uiterlijk Liegen

In de praktijk: Praten Luisteren Lezen Schrijven Omgeving

Praten Ik vind het moeilijk om te spreken Ik worstel met elk woord Ik had een hersenbloeding Nu heb ik afasie Ik vind het moeilijk om te spreken Ik worstel met elk woord Ik vergeet kleine woordjes als ´naar´en ´van´ Ik kan de juiste woorden niet vinden Ik zeg veel, maar anderen volgen mij niet Ik gebruik rare woorden die vreemd klinken Ik kom vast te zitten bij bepaalde woorden Ik denk dat ik goed spreek, maar dat is niet zo

Luisteren Ik kan horen maar: Ik heb met moeite luisteren en begrijpen Ik begrijp sommige woorden niet Ik volg gesprekken met moeite In grote lijnen volg ik wat anderen zeggen maar het wordt moeilijk: - in een drukke omgeving - als ik moe ben of opgewonden - als anderen te snel praten - als het onderwerp mij niet duidelijk is - als de zinnen te lang of te moeilijk zijn Waar praat hij over?

Lezen en schrijven zijn vaardigheden, net als taal. Het wordt gecontroleerd in hetzelfde hersengebied. Dat deel is door een beroerte getroffen. Na verloop van tijd leren mensen praktische oplossingen om het lezen en schrijven makkelijker te maken Ik kon niet lezen en daar werd ik bang van. Lezen was toch nooit een probleem voor mij! Mensen gaven mij tijdschriften en ik zei … ahum … eh … bedankt, terwijl ik niet meer kon lezen. De plaatjes komen van Aphasiahelp.org

Schrijven en regelen Ik kan niet spellen Wat ik wil schrijven onthoud ik niet Ik heb moeite met zinnen Ik kan helemaal niet schrijven Ik krijg letters wel goed, maar niet het hele woord

Hoe anderen reageren Soms merk je dat anderen: - langs je heen praten Hoe gaat het met uw vrouw, men. De Vries? Hoe anderen reageren Soms merk je dat anderen: - langs je heen praten - doen alsof je een kind bent - doen alsof je er niet bent - voor jou zaken invullen - je ´leren´ praten en je woorden laten herhalen Ze bedoelen het goed, maar het kan je woedend maken

Anderen kunnen wel helpen door: Soms weten anderen niet goed hoe te reageren en denken ze dat ze prima met je om gaan. Het is dan moeilijk om te zeggen wat je denkt, voelt en wilt. Anderen kunnen wel helpen door: - je met respect te behandelen - je in gesprekken te betrekken - je voldoende tijd geven - je ondersteunen i.p.v. te ´onderwijzen´ - erkennen dat je weet wat je wil zeggen - niet over je te praten alsof je er niet bent Hoe gaat het met uw vrouw, men. De Vries?

Adviezen voor de gesprekspartner: · zorg voor een rustige omgeving, let op televisie radio e.d. · spreek in korte zinnen, maar niet kinderachtig · stel ja en nee vragen · houd oogcontact · heb geduld, neem meer tijd dan normaal

· ga niet schreeuwen · vraag na of de boodschap goed begrepen is · let op non-verbale communicatie zoals gezichtuitdrukkingen, natuurlijke gebaren . bij vermoeidheid, emoties en spanningen kan het spreken van de patiënt moeilijker gaan vaak blijft er een wederzijds gevoel van onmacht bestaan, accepteer dit gevoel.

Afsluiting: COMMUNICATIE!!!! Wat bedoeld is, is dat ook gezegd Wat gezegd is, is dat ook gehoord Wat gehoord is, is dat ook begrepen Wat begrepen is, is dat ook accoord Wat accoord is, is dat ook gedaan COMMUNICATIE!!!!