 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan het nog beter? Wat moderne economische theorie kan betekenen voor de praktijk van ABvM Erik T Verhoef.
Advertisements

Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Draagvlak voor aanpassingen van de verkeersbelasting in Vlaanderen/België? Frank Van Thillo 31 mei 2011.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
1 Door Marc Dillen Directeur-generaal Sterk in bouw, energie en milieu 13 december 2011 Ronde tafel gebouwen: ambities Vlaams energie- & klimaatbeleis.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Planningsinstrumenten voor duurzamere strategische projecten leuven – 8 maart 2010 guy vloebergh omgeving cvba.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Herstructurering Sociaal Domein
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Plattelandsmobiliteit als proces binnen het Interbestuurlijk Plattelandsoverleg Peter Vleugels Vlaamse Landmaatschappij - Afdeling Platteland Dienst Vlaams.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
KAM H5 Veiligheid Logistiek teamleider.
Energie- en klimaatactieplan. Doelgroepen Bewoonde gebouwen (48% van de uitstoot) Mobiliteit (23%) Tertiaire sector/industrie (23%) Stadsbestuur (3%)
Verwelkoming Franky De Block gedeputeerde voor ruimtelijke ordening 1.
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Milieu & Klimaat aspecten van mobiliteit Prof Stef Proost FEB - KULeuven.
Politiek commitment voor adaptatie creëren en klaarmaken van stakeholderproces Analyse van effecten en kwetsbaarheden Verkennen van adaptatiemogelijkheden.
Kinderbijslag in Vlaanderen na zesde staatshervorming Visie Vlaamse sociale partners op hoofdlijnen 6 november 2013.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Verwelkoming Franky De Block gedeputeerde voor ruimtelijke ordening
Klankbordsessie 2 december 2015
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Progressief universalisme
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
en misschien wel van Europa.”
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Onze regio, onze toekomst!
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Erik Gram Gemeente Westland.
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een denkschema als road map

 De relatie tussen voertuigemissies en gezondheid  De effecten van de voertuigkeuze

 Het aanpakken van zwakke punten en precaire situaties: van capaciteitsverlies naar capaciteitsmaximalisatie  Capaciteitswinst door de fijnregeling van kruispunten  Capaciteitswinst door de aanpassing van structurele knelpunten  Capaciteitswinst door proactief filebeheer  De keuzes van weggebruikers bijsturen: beprijzen en sturen op welbevinden

 Zonder goede ruimtelijke planning gaat het niet  Ruimtelijke planning voor betere mobiliteit: problematieken, doelstellingen en actieterreinen  De Vlaamse ruimte anders bekijken

 een pleidooi voor een robuust en hierarchisch stelsel met daarin een  opgewaardeerd samenhangend regionaal netwerk  De ontmanteling van een samenhangend secundair (regionaal) wegennet: een begrijpelijke maar ongelukkige keuze  Van een kwetsbare boomstructuur naar een robuust, samenhangend, drieledig en multimodaal stelsel

 IN REKENING BRENGEN VAN (ALLE) KOSTEN EN (ALLE) BATEN  EEN SAMENSPEL VAN MAATREGELEN BEKIJKEN, GERICHT OP SYSTEEM EN GEBRUIKERS  ELIMINEREN VAN DOGMA’S, WEGWERKEN VAN INCONSISTENTIES  HET NETWERKDENKEN ERNSTIG NEMEN

 1. Op het vlak van leefmilieu is de eerste prioriteit nog steeds het ontmoedigen van dieselwagens.  2. Het sterk subsidieren van energiezuinige wagens gaat wellicht een kleine vermindering van de uitstoot van CO2 meebrengen.  3. Het aanpassen en fijnregelen van of kleine optimalisaties aan kruispunten of structurele snelwegknelpunten kunnen tegen geringe kost files significant verminderen.  4. Een goed gebruik van het wegennetwerk vergt het bijsturen van de gebruikers.

 5. Ook het openbaar vervoer kan door betere beprijzing en gerichte trajecten veel aan efficientie winnen.  6. Het ondersteunen door de Vlaamse overheid van stadsvernieuwingsprojecten.  7. Veel parkeercapaciteit in de stad en op bedrijventerreinen wordt slecht ingezet.  8. De Vlaamse gespreide ruimte kan worden bekeken als een ruimtelijke ‘palimpsest’.  9. Vraag naar een samenhangend regionaal wegennet.  10. Nood aan een grondige en deugdelijke kosten- batenanalyse.