Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking Een complexe problematiek verdraagt geen manifest Een kwestie van kosten en baten? Een denkschema als road map
De relatie tussen voertuigemissies en gezondheid De effecten van de voertuigkeuze
Het aanpakken van zwakke punten en precaire situaties: van capaciteitsverlies naar capaciteitsmaximalisatie Capaciteitswinst door de fijnregeling van kruispunten Capaciteitswinst door de aanpassing van structurele knelpunten Capaciteitswinst door proactief filebeheer De keuzes van weggebruikers bijsturen: beprijzen en sturen op welbevinden
Zonder goede ruimtelijke planning gaat het niet Ruimtelijke planning voor betere mobiliteit: problematieken, doelstellingen en actieterreinen De Vlaamse ruimte anders bekijken
een pleidooi voor een robuust en hierarchisch stelsel met daarin een opgewaardeerd samenhangend regionaal netwerk De ontmanteling van een samenhangend secundair (regionaal) wegennet: een begrijpelijke maar ongelukkige keuze Van een kwetsbare boomstructuur naar een robuust, samenhangend, drieledig en multimodaal stelsel
IN REKENING BRENGEN VAN (ALLE) KOSTEN EN (ALLE) BATEN EEN SAMENSPEL VAN MAATREGELEN BEKIJKEN, GERICHT OP SYSTEEM EN GEBRUIKERS ELIMINEREN VAN DOGMA’S, WEGWERKEN VAN INCONSISTENTIES HET NETWERKDENKEN ERNSTIG NEMEN
1. Op het vlak van leefmilieu is de eerste prioriteit nog steeds het ontmoedigen van dieselwagens. 2. Het sterk subsidieren van energiezuinige wagens gaat wellicht een kleine vermindering van de uitstoot van CO2 meebrengen. 3. Het aanpassen en fijnregelen van of kleine optimalisaties aan kruispunten of structurele snelwegknelpunten kunnen tegen geringe kost files significant verminderen. 4. Een goed gebruik van het wegennetwerk vergt het bijsturen van de gebruikers.
5. Ook het openbaar vervoer kan door betere beprijzing en gerichte trajecten veel aan efficientie winnen. 6. Het ondersteunen door de Vlaamse overheid van stadsvernieuwingsprojecten. 7. Veel parkeercapaciteit in de stad en op bedrijventerreinen wordt slecht ingezet. 8. De Vlaamse gespreide ruimte kan worden bekeken als een ruimtelijke ‘palimpsest’. 9. Vraag naar een samenhangend regionaal wegennet. 10. Nood aan een grondige en deugdelijke kosten- batenanalyse.