Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Van harte welkom op de ouderavond HAVO-4
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
De Van Damschool in ontwikkeling
Arbeid en energie Hoofdstuk 6.
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Interventies RALFI.
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Lesgeven en begeleiden
Het geven van een workshop
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Herkennen van verbindingsklasse 5de jaar Natuurwetenschappen
Leren van je medeleerlingen Peer Instruction – Leren van gelijken Evi Claessens Prof. Peter Lievens KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN.
KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN Symposium OOI - Peer Instruction 28 mei 2004 Peter Lievens (coördinator & docent fysica) Karel Heremans (docent chemie)
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Effectieve instructie
Structuurveranderingen van stoffen
Energie.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Informatie- avond groep 6
A) het volume krimpen. B) er niets gebeuren.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorg voor een gezonde woning
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 6
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Workshop evalueren Dcp
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verbranding en Ademhaling
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Differentiëren & klassenmanagement
Dyscalculie uit:
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
De nieuwe school Impressie.
Anders kijken, anders doen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
Biologie.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Instructie geven en uitvoeren
Duurzame inzetbaarheid
Didactiek Lesformulier.
BOM-model PV 25/03/2014.
Slim tellen.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Slim tellen.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
Transcript van de presentatie:

Leren van je medeleerlingen Peer instruction – Leren van gelijken Ine Esters Karel Heremans

VELEWE Congres 29 november 2003 Oorsprong Peer Instruction Verenigde Staten Harvard University Eric Mazur Fysica Peer Instruction: A User’s Manual (1997), ( Prentice Hall Inc., New Jersey) K.U.Leuven: 1e kandidatuur Lichamelijke Opvoeding + 1e kandidatuur Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie  Vakken: chemie, fysica en biomechanica

VELEWE Congres 29 november 2003 Leren van je medeleerlingen: hoe werkt het? Uitgangspunt: - medeleerlingen (=gelijken) zien problemen anders dan leerkracht (=expert) Werkwijze: algemeen principe (vele varianten mogelijk !) - leerlingen bereiden een stukje leerstof voor (“begrijpend lezen”) - vragen stellen aan leerkracht + uitleg - meerkeuzevragen voorleggen

VELEWE Congres 29 november 2003 Meerkeuzevragen behandelen Stap 1: Vraag en de mogelijke antwoorden projecteren Stap 2: Leerlingen maken 1 ste antwoord (zonder overleg !) kenbaar met fiches - zwarte achterkant fiches  beïnvloeding door medeleerlingen beperken overleggenStap 3: Leerlingen overleggen met bu(u)r(en) (“zoemsessie”) Stap 4: Leerlingen maken 2 de antwoord kenbaar met fiches Stap 5: Klasgesprek (bespreking juiste én foute antwoorden)

VELEWE Congres 29 november 2003 Mogelijke varianten Meerkeuzevragen na gedoceerde les - alle stappen (1  5) doorlopen(1  5) Meerkeuzevragen bij aanvang nieuw thema - stap 1  4: bij aanvang van het thema stap 1  4 - stap 5 of stap 1  5 : na afronding van het thema stap 5 of stap 1  5

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Neem fiches

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt. Kalk (CaCO 3 ) strooien zorgt in de tuin voor een A) verhoging B) verlaging C) constant blijven van de zuurtegraad van de bodem.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Hout dat gebruikt wordt in een open haard wordt gekliefd. Dit is vooral omdat: A) het dan minder zwaar is om van buiten in de opslagruimte naar binnen te brengen. B) de verbranding dan sneller gaat. C) het hout dan sneller droogt. Kalk (CaCO 3 ) strooien zorgt in de tuin voor een A) verhoging B) verlaging C) constant blijven van de zuurtegraad van de bodem.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp.

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. Welk zijn de functionele groepen in vitamine C ? A) alcohol, ether, carbonzuur B) ether, alkeen, alcohol C) alkeen, alcohol, ester D) alcohol, carbonzuur, alkeen

VELEWE Congres 29 november 2003 Voorbeeldvragen Waarom drogen kleren “sneller” op een warme zomerdag (stel 28°C) dan op een koude winterdag (stel 5°C) ? A) er zijn meer moleculen met een potentiële energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. B) er zijn meer moleculen met zowel potentiële als kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. C) er zijn meer moleculen met een kinetische energie die voldoende is om de moleculen te laten overgaan in waterdamp. Welk zijn de functionele groepen in vitamine C ? A) alcohol, ether, carbonzuur B) ether, alkeen, alcohol C) alkeen, alcohol, ester D) alcohol, carbonzuur, alkeen

VELEWE Congres 29 november 2003 Opdracht + slotdiscussie (5 min) Zoek één of meerdere meerkeuzevragen (gebruik invulblad) - werk samen per 2 - vragen met 3 à 4 mogelijke antwoorden - liefst een vraag die betrekking heeft op dagelijkse waarnemingen - geef ook het thema waarop de vraag betrekking heeft  Indien gewenst: afgeven met adres alle verzamelde vragen worden samengebracht en doorg d!