Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Early Warning System Kwaliteitscholen
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Flipping the classroom
3-jarigen in het basisonderwijs
Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
BattleBots The school battle.
Met ruime voorsprong Hoe een academische school de wet van de remmende voorsprong doorbreekt.
Individueel leren op maat
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Dit is de start- en eindpagina
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Gepersonaliseerd leren
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
OUDERAVOND Havo 2. Nienke Metselaarmentor B2A Astrid Grootmentor B2B Rob Vlammentor B2C Sander Bischoffmentor B2D Ria Rövekampconrector Havo OUDERAVOND.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Symposium Differentiatie
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Een kijkje in de keuken…..
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Learning by sleep.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
(Re)arrangeren e-klassen met Wikiwijs Maken
Een prachtige kans voor uw kinderen
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Welkom Voorlichting klas 2: Roncallimavo.nl : Informatie voor leerlingen en ouders Magister.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Interculturele klassen, ouders en buurten
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Kiezen voor de toekomst
Studiekeuzes van uw kind
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Hartelijk welkom aan de ouders van de leerlingen van de 2e klassen
Curriculumontwerp AVO
WELKOM.
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Gepersonaliseerd leren
December 25, 2018.
Studiekeuzes van uw kind
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Kennismakingsavond brugklas 2KT 2018 – 2019
Het Keuzevak maatschappijkunde
Transcript van de presentatie:

Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met VAPthemadag Marchien Folkerts en Paul Westeneng Persoonlijk digitaal leren met

Waarom persoonlijk leren? Leerlingen hebben verschillende aanvangsniveaus Leerlingen hebben verschillende leervoorkeuren Uitgangspunt: Je leert beter als je leerstof aangeboden krijgt die past bij je niveau en bij je leervoorkeur.

Typisch niveauverschil in een klas?

De verdeling per onderwerp ...

leerling 1 leerling 2 leerling 3 profiel - stijl: reproductief - modaliteit: video - interesse: paarden - stijl: toepassingsgericht - modaliteit: tekstueel - interesse: brommers - stijl: inzicht - modaliteit: auditief - interesse: Ajax

gekoppeld aan leerdoel 1 2 5 3 4 leerobjecten leerdoelen hiërarchie voorwaarde leerpad actief gekoppeld aan leerdoel profiel leerling B profiel leerling A profiel leerling C profiel leerling D profielen Conceptuele werking platform: 1. Tussen leerdoelen bestaan twee soorten relaties: a. hierarchische, die laten zien hoe een algemener leerdoel beschreven kan worden op een gedetailleerder nivo en b. voorwaardelijke, die aangeven dat een bepaald leerdoel behaald moet zijn voordat aan een andere wordt begonnen. 2. Uit de leerdoelen ontstaat een leerpad voor de leerling. Het leerpad bestaat uit een aantal leerdoelen in een volgorde. In het voorbeeld hier moeten de roodachtige leerdoelen achter elkaar behaald zijn om vervolgens te werken aan de geelgekleurde doelen. Die laatsten mogen blijkbaar parallel uitgevoerd worden. De volgorde is niet belangrijk. 3. Het leerdoel waaronder “actief” staat is het leerdoel waar een leerling nu mee bezig is. De leerobjecten 1, 2 en 3 zijn gekoppeld aan dit leerdoel, via veld 9 van het LOM metadataschema. 4. De leerobjecten 1, 2 en 3 willen zich verbinden/willen zich tonen aan de leerling omdat ze weten dat het leerdoel waarmee ze zijn verbonden actief is. 5. De profielen van leerlingen bepalen of een leerobject zich mag verbinden met een leerdoel. In de profielen kunnen kenmerken van leerlingen opgenomen worden. Bijvoorbeeld een voorkeur op de RTTI-schaal of een voorkeur voor video-leerobjecten. Het systeem probeert rekening te houden met de voorkeur van leerlingen en de meest geschikte leerobjecten te vinden. 6. Het profiel van leerling A staat alleen toe dat leerobject 1 zich verbindt met het rode leerdoel. Het profiel van leerling B staat toe dat leerobject 2 en 3 zich tonen.

PulseOn is een open omgeving houdt rekening met niveau en leervoorkeur van de leerling geeft de docent de informatie die nodig is om leerlingen optimaal te begeleiden stimuleert excellente leerlingen tot betere prestaties ondersteunt leerlingen bij het oefenen van zwakke onderdelen geeft ouders gedetailleerd inzicht in de vorderingen.