Inspiratiebijeenkomsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Flow als sturingsprincipe
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Het Nederlandse onderwijs:
Nederlands en vakleer samen in de BPV
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
April ’17.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
TOPklas ICT presentatieavond 24 mei 2007 Hartelijk welkom op de presentatie- avond van de TOPklas ICT Het programma is als volgt: 1.Film door het Onderwijsmuseum.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Flow als sturingsprincipe
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Leerkring POW Fase 4.
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
IPC Nederland.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Reclame Masters | Ik en reclame!
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Mijn visie op onderwijs
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Heb jij ballen voor scrummen?
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Ontwikkelingen zichtbaar
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Inspiratiebijeenkomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting eerste bijeenkomst Kernreflectie: werken vanuit kracht van leerlingen en van docenten. Flow ontstaat als mensen vanuit hun eigen kernkwaliteiten handelen én uitgaan van de kernkwaliteiten van anderen. Het benadrukken van fouten en slechte eigenschappen staat flow in de weg.

Inspiratiebijeekomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting tweede bijeenkomst: Aansluiten bij de energiegevers voor leerlingen en docenten: Voorbeeld: energie door creativiteit en ondernemendheid Zorgt voor werken vanuit plezier en overtuiging.

Inspiratiebijeekomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting derde bijeenkomst: Leerlinggericht en opbrengstgericht leren combineren. Maatwerk organiseren samen met de leerlingen en samen met collega’s We hopen dat jullie na vanmiddag enthousiaste doorvertellers zijn!

Inspiratiebijeenkomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Derde bijeenkomst: Leerlinggericht en opbrengstgericht leren combineren. Quest bereidt leerlingen voor op de bovenbouw van het A.R. Holstcollege door ze meer maatwerk te bieden. Uitgangspunt is dat een leerling die zelf keuzemogelijkheden heeft gemotiveerder is.

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Quest: De einddoelen liggen vast. De leerlingen starten met het opbouwen van vakkennis. Daarnaast leren ze algemene vaardigheden, zoals samenwerken, organiseren, plannen en presenteren.

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/bijlage/2005 http://www.leraar24.nl/bijlage/2005

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe? Didactisch voorbeeld 1: Leerling als expert In een expertles krijgen leerlingen een opdracht die ze voor zichzelf uitwerken. Daarna gaan ze in een expertgroepje samen het ideale antwoord formuleren om dat vervolgens weer aan een ander groepje uit te leggen. Leerlingen leren op een gevarieerde en actieve manier samenwerken en leren.

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/video/2327

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe? Didactisch voorbeeld 2: Stationenlernen. Meer ruimte voor leerlingen en minder stress voor leraren. Bij het Stationenlernen ontvangt iedere groep leerlingen een werkbriefje. Op dit briefje staan de verschillende leereilanden vermeld. De leerlingen maken een keuze uit de te bezoeken leereilanden en lopen deze langs.  Op de eilanden ligt het lesmateriaal. De leerlingen controleren de resultaten zelf en vinken de opdracht op het werkbriefje af.

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/video/146

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Voorbeelden bruikbaar voor eigen teamplan? Wat heb je zelf nodig om leerlingen meer maatwerk te kunnen bieden?

Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe ga je hier volgend schooljaar mee aan de slag? Een vrijplaats? Ja ………..maar wel begrensd!