Inspiratiebijeenkomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting eerste bijeenkomst Kernreflectie: werken vanuit kracht van leerlingen en van docenten. Flow ontstaat als mensen vanuit hun eigen kernkwaliteiten handelen én uitgaan van de kernkwaliteiten van anderen. Het benadrukken van fouten en slechte eigenschappen staat flow in de weg.
Inspiratiebijeekomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting tweede bijeenkomst: Aansluiten bij de energiegevers voor leerlingen en docenten: Voorbeeld: energie door creativiteit en ondernemendheid Zorgt voor werken vanuit plezier en overtuiging.
Inspiratiebijeekomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Samenvatting derde bijeenkomst: Leerlinggericht en opbrengstgericht leren combineren. Maatwerk organiseren samen met de leerlingen en samen met collega’s We hopen dat jullie na vanmiddag enthousiaste doorvertellers zijn!
Inspiratiebijeenkomsten Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Derde bijeenkomst: Leerlinggericht en opbrengstgericht leren combineren. Quest bereidt leerlingen voor op de bovenbouw van het A.R. Holstcollege door ze meer maatwerk te bieden. Uitgangspunt is dat een leerling die zelf keuzemogelijkheden heeft gemotiveerder is.
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Quest: De einddoelen liggen vast. De leerlingen starten met het opbouwen van vakkennis. Daarnaast leren ze algemene vaardigheden, zoals samenwerken, organiseren, plannen en presenteren.
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/bijlage/2005 http://www.leraar24.nl/bijlage/2005
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe? Didactisch voorbeeld 1: Leerling als expert In een expertles krijgen leerlingen een opdracht die ze voor zichzelf uitwerken. Daarna gaan ze in een expertgroepje samen het ideale antwoord formuleren om dat vervolgens weer aan een ander groepje uit te leggen. Leerlingen leren op een gevarieerde en actieve manier samenwerken en leren.
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/video/2327
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe? Didactisch voorbeeld 2: Stationenlernen. Meer ruimte voor leerlingen en minder stress voor leraren. Bij het Stationenlernen ontvangt iedere groep leerlingen een werkbriefje. Op dit briefje staan de verschillende leereilanden vermeld. De leerlingen maken een keuze uit de te bezoeken leereilanden en lopen deze langs. Op de eilanden ligt het lesmateriaal. De leerlingen controleren de resultaten zelf en vinken de opdracht op het werkbriefje af.
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede http://www.leraar24.nl/video/146
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Voorbeelden bruikbaar voor eigen teamplan? Wat heb je zelf nodig om leerlingen meer maatwerk te kunnen bieden?
Experiment Stedelijk Lyceum Enschede Hoe ga je hier volgend schooljaar mee aan de slag? Een vrijplaats? Ja ………..maar wel begrensd!