Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Advertisements

verstandelijke beperking
Samenspel Nieuw Vennep
Gedragsproblemen
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
KERSTKAARTEN Hoe maak je ze zelf CCR
Parmentier Laurien 1Ba0 b
hoe autismevriendelijk ben ik
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Van begrijpen naar begeleiden
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De textuurlaag: textuur als elementair percept textuur, schaal en oriëntatie textuur – een.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Autismespectrumstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
 Auteurs: F.J. Bredt, T.I.J. van den Berg, L.A.M. Elders, A. Burdorf.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Trainingspresentatie
Het syndroom van Asperger
Expressie van emoties bij autisme
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Lianne Schmaal 17 november 2011FADO Effect of modafinil on neural circuits underlying impulsivity in alcohol dependence Lianne Schmaal Department of Psychiatry.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Methodiek: Plancyclus
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Hoe maak je een mooie foto?
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Prosopagnosie/ Gezichtsblindheid
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
© UNIEK IN DE KLAS.
Trainingspresentatie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Trainingspresentatie
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis Laurence Frennet 1BaTPa

Inhoudstafel Autismespectrumstoornis Atypische perceptuele vaardigheden Artikel gebaseerd op 2 studies Feedforward-, horizontale en feedback- verbindingen Onderzoek bij mensen met ass Textuur-segregatietaak Homogene-, frame- en stack- stimulus Border dikker laten worden Resultaat

Autismespectrumstoornis Sterk genetisch Neurobiologische ontwikkelingsstoornis Wordt gekenmerkt door afwijkingen in het gedrag Gedragskenmerken kunnen we verdelen in 3 categorieën: Sociale interactie Beperkte communicatieve vaardigheden Stereotype gedragingen

Atypische perceptuele vaardigheden Mensen met ASS hebben ook atypische perceptuele vaardigheden Bv. versterkt waarnemen van details en, daarmee samenhangend, het minder goed waarnemen van globale gehelen Geen vaststaande neurobiologische verklaring

Artikel gebaseerd op 2 studies In twee studies is nagegaan of de balans tussen verschillende neurale interacties verstoord is bij ass van belang voor detail en globale waarneming

Feedforward-, horizontale en feedback- verbindingen Feedforward-verbindingen: Lopen van lage visuele gebieden naar hoge visuele gebieden Zorgt ervoor dat globale, categoriale aspecten (bijvoorbeeld een gezicht) van een visuele scène in kaart worden gebracht. Feedback-verbindingen: Transporteren neurale signalen van de hoge visuele gebieden terug naar de lage visuele gebieden zorgen voor het implementeren van details en het maken van onder- scheid tussen objecten binnen een categorie (welk gezicht). Horizontale-verbindingen: lopen tussen neuronen binnen een bepaald hersengebied

Onderzoek bij mensen met ass Feedforward en feedback-interacties zijn onderzocht bij mensen met ass. Verwacht : disbalans in de relatieve sterkte van de interacties met als gevolg versterkte detailwaarneming Onderzoek: Onderscheiden van figuren van elkaar en van hun achtergrond => figuur-grondscheiding

Textuur-segregatietaak De proefpersonen deden een textuur-segregatietaak met drie verschillende stimuli gemaakt van korte, zwarte lijnelementen, met een specifieke orientatie, op een witte achtergrond Een homogene stimulus Een frame-stimulus Een stack-stimulus

Homogene-, frame- en stack- stimulus Homogene stimulus: alle lijnelementen hebben dezelfde oriëntatie Frame stimulus: Een kader van lijnelementen met een andere oriëntatie dan de lijnen op de achtergrond Stack stimulus: Eenzelfde kader geprojecteerd op een achtergrond, maar nu hebben de lijnen in het kader een andere, derde orïentatie in vergelijking met de lijnen op de achtergrond

Border dikker laten worden Een extra manipulatie zorgde voor een parametrisch design. De dikte van de border in frame- en stack-stimuli varieerde in drie stappen Verwacht: moeilijker om frame- van stack-stimuli te onder- scheiden naarmate de borders dikker werden

resultaat Proefpersonen met ass konden het frame-stimulu minder goed identificeren dan controleproefpersonen Ass proefpersonen verwarden frame-stimuli met stack- stimuli Reden: het invullen van een extra oppervlak in frame-stimuli mogelijke verklaring voor deze verwarring tussen frame- en stack-stimuli zou tegelijk ook de onderliggende oorzaak van versterkte detailwaarneming kunnen zijn

EINDE Vandenbroucke, M. (2008). Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis. Neuropraxis, 12 (5), 164-169. DOI: 10.1007/BF03077141