Workshop “Begrijpend kijken”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programmeren met Alice
Advertisements

St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Deel 3 (individueel) visionboard 90 minuten Character in visionboard.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Deel 3 – visionboard – uur Character in visionboard.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Al doende leren training docenten
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Return to Sender.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Les 3 – Zullen we delen?.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Meten en meetkunde in groep 1 – 8 les 3.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Groep 8 University Microben
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Een tijdlijn maken met ICT
Programmeren met kinderen
TopOndernemers op de Springplank
Mysterie: Moord op de Romanovs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Werkvormen Titel samenkomst 14 april 2018
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Workshop “Begrijpend kijken” “Online beeldmateriaal in de les” woensdag 14-3-2012 Themamarkt Powerful Learning RIZOB / Samen Deskundiger

“Filmpje” Lees de instructie die je op schrift krijgt, goed door. Beantwoord de vraag die gesteld wordt. En bekijk daarna het filmpje.

“Filmpje”

Beelden van “Toen” en “Nu”

Begrijpend Kijken… waarom? Doelstelling is zicht krijgen op vragen als: Waarom zet je bepaalde filmfragmenten in een les in? Hoe zet je beeldmateriaal zo goed mogelijk in? Welke “Kijk-vragen” ga je hierbij stellen?

Opzet workshop Enige achtergrondinformatie Zelf aan de slag met Kijk-vragen Praktijkopdrachten Ervaringen bespreken en delen met elkaar Hoe verder in je eigen praktijksituatie? Afsluiting

Opbrengst workshop Het gebruik van beeldmateriaal en multimedia in de eigen lessen kunnen onderbouwen Het kunnen formuleren van goede Kijk-vragen bij beeldmateriaal en multimedia Beelden hebben van ontwikkelingen en achtergronden van beeld, multimedia, onderwijs en maatschappij

Wat “zien” we om ons heen? Vragen die opkomen: Hoe groeien kinderen op? De app-generatie Het toenemend “beeldgehalte” van onze wereld en onderwijs Leermiddelen in ons onderwijs Computers, digiborden, beeldmateriaal Hoe gaan we nu te werk? Betrouwbaarheid van de media Werkelijkheid en schijnwerkelijkheid

Zintuigvoorkeur Visueel

Onderwijs verandert en dus… Kinderen komen vanuit thuissituatie waarin media belangrijk zijn Beeld en geluid hebben meer impact dan geschreven teksten Nieuwe media zijn beschikbaar voor kinderen Mogelijkheden voor het gebruik van (nieuwe) media binnen het onderwijs nemen toe (Nieuwe) media integraal in het onderwijs

Beeldmateriaal in de les o.a.: Informatieoverdracht Dieper begrip van complexe informatie Geografie: hele wereld in beeld Processen in beeld brengen Aanleiding voor actualiteit (meningsvorming) Actualiteit in de les …………………………….

Maar… Laat kinderen niet “blind” kijken naar filmpjes

Kijk-vragen gebruiken Leerlingen Richten op de kern-aspecten van de beeldinformatie Zetten strategiën in (analoog aan begrijpend lezen) om beeldinformatie beter te begrijpen Verwerken gestructureerd de informatie uit de beeldmedia Leraren Zetten beeldmateriaal in, onderbouwd en gestructureerd

Soorten Kijk-vragen Focusvragen Kennis- en begripsvragen Vragen die leiden tot het richten op het onderwerp van de les Kennis- en begripsvragen Vragen die leiden tot het verzamelen van feiten en reproductie van kennis Toepassings-, analyse- en meningsvragen Vragen die leiden tot leren Focusvragen – Altijd vooraf Vragen die leiden tot het richten op het onderwerp van de les Kennis: waar zitten de nieren? Kennis- en begripsvragen – Vooraf – Tijdens - Achteraf Vragen die leiden tot het verzamelen van feiten en reproductie van kennis Kennis: in welke landen is op 1-1-2002 de Euro ingevoerd? Inzicht: hoe kwam Hitler aan de macht? Toepassings-, analyse- en meningsvragen Vragen die leiden tot leren leren Inzicht: verschillen/overeenkomsten: hoe zou een regeerakkoord tussen socialisten en liberalen er uit kunnen zien? Toepassing: oplossingen voorstellen: hoe kunnen we het fileprobleem oplossen? Analyse: classificeren: is milieuvervuiling een technisch, economisch of politiek probleem? Synthese: ontwerpen: ontwerp en teken de ideale stad Evaluatie: w2at zou jij doen als jij kapitein van het schip zou zijn?

Opdracht: filmpjes Rampen Dieren uit andere landen Koken met Kinderen Bosbranden Veluwe (1976) Nieuwsbeelden van aardbeving in Spanje Too close to a tornedo Dieren uit andere landen Bobbie naar de dierentuin Waar is Kiko? Koken met Kinderen Afl. 13 Koken met Kinderen Kinderboekenweek begint met … pizza Schooltuin koken met top-koks

Opdracht Themamarkt Powerful Learning 14-3-2012 Letterlijke tekst uit de clip Vroeger werd er gehandeld in mensen. Dat vond men heel gewoon toen. Ook Nederlandse kooplieden deden mee aan die handel. Ze haalden die mensen uit Afrika. In de 18e eeuw werd er veel oorlog gevoerd tussen verschillende stammen in Afrika. Het stamhoofd nam zijn vijanden gevangen en verkocht deze als slaven aan een Nederlandse koopman. In ruil voor de slaven kreeg de hoofdman wapens, waarmee hij weer oorlog kon voeren. De slaven worden weggevoerd naar Fort Elmina. Daar worden ze gebrandmerkt, voor altijd zijn ze eigendom. In donkere kelders worden ze opgesloten. Net zolang tot er genoeg slaven zijn om een schip mee te vullen. Geboeid worden de slaven aan boord gebracht en in een ruim gestouwd. Er kunnen zo'n 300 slaven in een schip. Dan begint een vreselijke reis over zee.

Ervaringen en opbrengsten Mini-presentaties

Ervaringen & opbrengsten

Beeldmateriaal Hoe kom je aan beeldmateriaal (bronnen)? Waar selecteer en beoordeel je het materiaal op? Hoe zet ik het beeldmateriaal in? Klassikaal, kleine groepjes, individueel Lesdoelen Moment in de les, fasen van de les Kwaliteit beeldmateriaal

Beschikbare materialen Bijlage 1: Soorten Kijk-vragen Bijlage 2: Het stellen van Kijk-vragen Bijlage 3: Actualiseren van voorkennis Bijlage 4: Stappenkaart Online “Beeldmateriaal in de les” Handleiding voor de workshopleider

Gewoon doen! Hoe nu verder? Mogelijk verdere ontwikkeling Workshop “Begrijpend Kijken” Maar op schoolniveau: Gewoon doen!

Afsluiting Werkelijkheid of schijnwerkelijkheid ?

De workshop Begrijpend Kijken is samengesteld door: Samen Deskundiger / RIZOB met ondersteuning van Kennisnet