E-mail recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality
Problemen e-mail Stijgend gebruik Computer-Mediated Communication (CMC) vb. e-mail Sociale context ontbreekt Boodschap ambigu → stijgende onzekerheid
Opdracht respondenten experiment Persoonlijkheidsprofiel respondenten Emotionele stabiliteit Extrovertheid Lezen van twee korte mails (controlegroep vs experimentele groep) HOOFDLETTERS Emoticon’s Nadien peilen naar perceptie zender
Resultaten experiment Gebruik hoofdletters: beïnvloedt waarneming Gebruik smiley’s: positief effect op waarneming Emotionele stabiliteit & extrovertheid: gemengd effect op waarneming
Verklaring resultaten Graad van onzekerheid Enkel hoofdletters + geen emoticon = ambiguïteit Positieve en negatieve connotaties
Belang onderzoek Invloed van non-verbale aanwijzingen niet onderschatten Zelfde boodschap & zelfde aanwijzingen ↓ Leidt tot verschillende interpretaties Informatie voor managers
Kritiek tekst Oude bronnen voor een snel evoluerende sector Waarom hoofdletters en emoticon’s?
Vergelijking teksten The Impact of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication Doel: Het potentieel effect van emoticon’s nagaan, in de veronderstelling dat deze online dezelfde functie vervullen als non-verbale communicatie offline
Opdracht respondenten Vertrouwdheid met emoticon’s Experimentele groep E-mail met typografische symbolen , ,en ;-) Controle groep Vragenlijst
Resultaten Weinig impact op interpretatie De tekst domineert Aanwezigheid negatief element (tekst of symbool) ↓ boodschap negatiever
Besluit Zelfde methode, andere conclusie Wordt de impact van non-verbale aanwijzingen nu onderschat of niet?