recipients’ impressions of senders’ likability

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Advertisements

ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Geïntegreerde Communicatie
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Ophalen van autobiografische herinneringen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Premeting LSCI-onderzoek
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Dataverzamelingsmethoden
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Leren met effect “Taaltuin”
Gedrag in organisaties, 10e editie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Laatste Scriptieseminarie
LOOSVELDT,G., CENTRUM VOOR SOCIOLOGISCH ONDERZOEK, K.U.LEUVEN CARTON, A.,STUDIEDIENST VAN DE VLAAMSE REGERING carlo medo -1BaSw AO Surveyklimaat en de.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Is de vereniging auti-proof?
Kwantitatief onderzoek
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Literatuurstudie Media Richness Theory.
Communicatie en relatie
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Vragenlijst en Vraagformulering
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Gespreksvaardigheden
Jeugddelinquentie in perspectief. Lena Neirynck. Inhoudstafel:  Wat is herstelrecht?  Praktijk.  Hergo.  Intensieve hulp.  België.  Besluit.  Bronnen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
E-Health Mogelijkheden voor ergotherapie op gebied van EHealth
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Disclosure belangen NHG spreker
Family resilience: de basis voor een methode?
Richard West University of Georgia
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Premeting LSCI-onderzoek
Invloed verkoop van corporatiewoningen op leefbaarheid
Leidinggeven Communicatie.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Les 6: non-verbale communicatie
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

E-mail recipients’ impressions of senders’ likability The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality

Problemen e-mail Stijgend gebruik Computer-Mediated Communication (CMC) vb. e-mail Sociale context ontbreekt Boodschap ambigu → stijgende onzekerheid

Opdracht respondenten experiment Persoonlijkheidsprofiel respondenten Emotionele stabiliteit Extrovertheid Lezen van twee korte mails (controlegroep vs experimentele groep) HOOFDLETTERS Emoticon’s  Nadien peilen naar perceptie zender

Resultaten experiment Gebruik hoofdletters: beïnvloedt waarneming Gebruik smiley’s: positief effect op waarneming Emotionele stabiliteit & extrovertheid: gemengd effect op waarneming

Verklaring resultaten Graad van onzekerheid Enkel hoofdletters + geen emoticon = ambiguïteit Positieve en negatieve connotaties

Belang onderzoek Invloed van non-verbale aanwijzingen niet onderschatten Zelfde boodschap & zelfde aanwijzingen ↓ Leidt tot verschillende interpretaties Informatie voor managers

Kritiek tekst Oude bronnen voor een snel evoluerende sector Waarom hoofdletters en emoticon’s?

Vergelijking teksten The Impact of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication Doel: Het potentieel effect van emoticon’s nagaan, in de veronderstelling dat deze online dezelfde functie vervullen als non-verbale communicatie offline

Opdracht respondenten Vertrouwdheid met emoticon’s Experimentele groep E-mail met typografische symbolen , ,en ;-) Controle groep Vragenlijst

Resultaten Weinig impact op interpretatie De tekst domineert Aanwezigheid negatief element (tekst of symbool) ↓ boodschap negatiever

Besluit Zelfde methode, andere conclusie Wordt de impact van non-verbale aanwijzingen nu onderschat of niet?