Structurele projectwerking in de Wingerd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Integrale opdrachten STW
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Deel 2 van de presentatie
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Het Voortgezet Onderwijs
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Personeelsvergadering
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Hoofdlijn Communicatie
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
 Brede 1 ste graad: diversiteit in aanbod (ateliers) en leerlingenpopulatie  Geen onderscheid tussen A- en B-stroom  Geen examens en selectie (B-
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Het Voortgezet Onderwijs
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Ouderavond 3e klas schooljaar
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Evaluatie Cursus.
3de graad 1ste jaar ASO. Studierichting 3 de graad ASO Economie Moderne talen Economie Wiskunde Economie Wetenschappen Humane Wetenschappen Latijn Moderne.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
keuze voor het tweede leerjaar
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Inleiding Verplichte vakken Te kiezen vakken (GL/TL)
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom! structuur van onze school
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Welkom Profielkeuze voorlichtingsavond voor leerlingen uit mavo en havo klas 2.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Vakkenpakketkeuze klas 2  klas 3
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Inleiding Verplichte vakken Te kiezen vakken (GL/TL)
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Structurele projectwerking in de Wingerd een individuele denkoefening

Gemeenschappelijke basisvorming decretaal vastgelegd gelinkt aan vakgebonden eindtermen minimumdoelen voor bepaalde leerlingenpopulatie Nederlands 4 Frans 3 Wiskunde 2 Aardrijkskunde 1 Engels Levensbeschouwing Geschiedenis Lichamelijke opvoeding

Specifiek + complementair gedeelte Naast de basisvorming onderscheiden we per optie verder een specifiek gedeelte, gericht op vervolgonderwijs, en gelinkt aan specifieke eindtermen een complementair gedeelte, met ruimte voor het eigen pedagogisch project Behalve vakgebonden en specifieke eindtermen, die door scholen bereikt moeten worden (resultaatsverplichting), zijn er ook vakoverschrijdende eindtermen (VOET) VOET vormen een soort vangnet voor waardevolle en maatschappelijk relevante inhouden die onvoldoende terug te vinden zijn in de vakken Scholen moeten inspanningen leveren om de VOET na te streven (inspanningsverplichting)

Optie Humane Wetenschappen Duits of Spaans +2 Frans 3 Levensbeschouwing 2 Aardrijkskunde 1 Natuurwetenschappen +2 Nederlands 4 Lichamelijke opvoeding 2 Statistiek +1 Engels +1 Engels 2 Geschiedenis 2 Wiskunde 2 Projectwerk Humane Wetenschappen +4 Gedrags- en cultuurwetenschappen +4

Optie Latijn-Moderne Talen Spaans +2 Frans 3 Levensbeschouwing 2 Aardrijkskunde 1 Duits +2 Nederlands 4 Lichamelijke opvoeding 2 Wiskunde +1 Engels +1 Engels 2 Geschiedenis 2 Wiskunde 2 Projectwerk Moderne Talen +2 Latijn +4 Natuurwetenschappen +2

Optie Latijn-Wiskunde Frans 3 Levensbeschouwing 2 Aardrijkskunde 1 Biologie +2 Nederlands 4 Lichamelijke opvoeding 2 Chemie +2 Engels 2 Geschiedenis 2 Wiskunde 2 Fysica +2 Latijn +4 Wiskunde +4

Optie Moderne Talen-Wetenschappen Frans 3 Levensbeschouwing 2 Aardrijkskunde 1 Biologie +2 Nederlands 4 Lichamelijke opvoeding 2 Chemie +2 Engels 2 Geschiedenis 2 Wiskunde 2 Fysica +2 Projectwerk Moderne Talen +2 Duits of Spaans +2 Wiskunde +2 Projectwerk Wetenschappen +2

Optie Wetenschappen-Wiskunde Frans 3 Levensbeschouwing 2 Aardrijkskunde 1 Biologie +2 Nederlands 4 Lichamelijke opvoeding 2 Chemie +2 Engels 2 Geschiedenis 2 Wiskunde 2 Fysica +2 Projectwerk Wetenschappen +4 Wiskunde +4

Optie Wetenschappen-Wiskunde Biologie Chemie Aardrijks kunde Biologie Chemie Frans Engels Frans Frans Engels Nederlands Nederlands Wiskunde Nederlands Nederlands Geschiedenis Fysica Geschiedenis Fysica Projectwerk Wetenschappen GD / ZL Projectwerk Wetenschappen LO Projectwerk Wetenschappen GD / ZL Projectwerk Wetenschappen LO Klassenraad

Projectwerk algemeen vakoverschrijdend (sociale vaardigheden / leren leren / ICT) complementair met huidige projectperiodes vertrekpunt: intrinsieke motivatie jaar- en klasdoorbrekend verdieping leerinhouden parallelle werking graduele opbouw thuiscomponent standby-stand portfolio forum Wat hebben we nodig? feedback pbd, lk, lln & ouders! nascholing? bibliotheek? databank? expertises connecties …

Aandachtspunten projectwerk directe link met optie ≤ 5 weken per project link met actualiteit ≥ 5 projecten per jaar link met leerplannen ≤ 3 leerlingen per groep duidelijk afgebakend ≤ 2x dezelfde groep duidelijke planning ≥ 2x in groep bijhouden logboek ≤ 2x zelfde format aandacht voor tijd en ruimte ≥ 1x individueel maatschappelijke relevantie ≥ 1x in vreemde taal economische impact brongebruik

Verloop projectwerk Sprokkelen Samenwerken Enthousiasmeren Uitvoeren Discussiëren Onderzoeken Kiezen Experimenteren Brainstormen Interpreteren Informeren Controleren Documenteren Rapporteren Inventariseren Creëren Plannen Presenteren Organiseren Evalueren Communiceren Reflecteren

Mogelijk format eindproduct Powerpointpresentatie Lezing Recensie boek of film Toneel Tentoonstelling Poster Demonstratie Krant Maquette Show Portfolio Film Website Lied Podcast …

Aandachtspunten evaluatie procesevaluatie productevaluatie: zowel inhoudelijk als vormelijk tussentijdse evaluatie zelfevaluatie evaluatie groepsleden onderling evaluatie door leerkrachten evaluatie door leerlingen Wat hebben we nodig? standaardformulier voor evaluaties? …

Aandachtspunten begeleiding tegelijkertijd verschillende leerkrachten / lokalen beschikbaar systeem ‘buffert’ afwezige klassen / leerkrachten voldoende expertise binnen vakgroep / graad? inschakelen ouders met specifieke expertise? ondersteuning door projectbegeleider? ondersteuning door ICT-coördinator? Wat hebben we nodig? studiedagen? workshops? personeel? …

Alternatieven voor projectwerk uitstappen naar theater / film / bedrijven / exposities / musea/ universiteiten / hogescholen voorbereiden Knack Interscholenwedstrijd voorbereiden BBC public speaking awards voorbereiden op wetenschapsolympiades voorbereiden UWC beursaanvragen voorbereiden en verwerken s@w voorbereiden op KiK-quiz practica …