Intercommunautaire samenwerking Haute Ecole Provinciale du Hainaut Condorcet MONS Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen RENO-TORHOUT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ANNO Conseil Supérieur dHygiène Section I : maladies de civilisation Section II : prophylaxie des maladies transmissibles et usage des produits.
Advertisements

Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
HUGS – H et U itvinden van de G roene S amenleving Introductie van het onderzoeksprogramma HUGS Een onderzoeksprogramma voor VWO 5 en 6 en voor HAVO 5-plus.
Franse Les Les 17 Vorige les/Devoirs Toets vocabulaire P. 26/27
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
BELDAM 1 Conférence de Presse - Persconferentie Brussel - Bruxelles 23/12/09 Méthodologie Protocole mixte (postal + tél.)  Envoi des questionnaires par.
STATUTO ACLI – STATUT(EN) VZW – ASBL ACLI Michele OTTATI Beverlo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
3 vwo+ Grammaire chapitre 2
FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
28 juni 2011 Colloquium inbraak Colloque cambriolage.
Samenwerking tussen de verschillende instanties van Franstalig België Diensten erkend door het « Ministère de l’Aide à la Jeunesse et de la Jeunesse »
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
 Joint Degree Gids (Prins Filipfonds)  Internationale Mobiliteit in het Vlaams Hoger Onderwijs – Bologna-experts ( )  Descriptoren internationalisering.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Programme d’échanges intercommunautaires à destination des futurs enseignants en langues Intercommunautaire uitwisselingen van toekomstige taalleerkrachten.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Dans moins de 30 jours … In minder dans 30 dagen…
Pilootproject Ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting binnen de Federale overheid Externe tussentijdse evaluatie Projet pilote Médiateur.
Woordenschat+ grammatica TB76
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Districtsvergadering Réunion district.
Les films en classe Laura Fontijne.
De Participatieve tuinen van Etterbeek Agenda 21-project (actiefiche nr. 5) Coördinatie: milieudienst.
Chers parents, chers enfants, En février aura lieu la journée des gros pulls ! Pour ceux qui ne savent pas ce que c’est, la journée des gros pulls consiste.
Activité Alliance Francaise :Long week end a Lille- printemps 2015.
Franse Les Les 15 Vorige les & huiswerk Extra oefenen meew. Vw.
Franse Les Les 16 Anne chapitre 1 à 4 Aujourd’huis nous sommes vendredi le 13 février 2015 QUEL JOUR SOMMES-NOUS?
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
 Monsieur Ibrahim la fin  Trientsje - présentation  Voyages unité 7  Unité 7 p. 54/55  San Francisco Chanson Aujourd’hui nous sommes le 4 février.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Franse Les Les 15 Vorige week Anne chapitre 3 Voyages p. 25/26
Franse Les Les 1 Kennismaken La mémoire Dialogue Chanson + texte
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014. INFODAY URBACT BELGIUM 9/12/2014 Inleiding / Introduction Rik Baeten Diensthoofd Grootstedenbeleid Chef de service Politique.
Franse Les Les 12 Vorige les & huiswerk Voyages chapitre 7 die/deze hij/zij/het/hen Alma 2 Anne chapitre 5 et 6 Vorige les & huiswerk Voyages chapitre.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
‘Toerisme (z)onder de grens’ Taaluitwisselingsproject Projet d’échange linguistique.
Comparaison Bruxelles 19 communes avec les villes et les arrondissements de Liège et Anvers Vergelijking Brussel 19 gemeenten met Antwerpen en Luik QUELQUES.
PROJET “TANDEM LEREN” Participants : - Le Lyceum Piter Jelles (Leeuwarden) - l’Athénée Royal Victor Horta (Saint Gilles et Forest)
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Serge Jaumain & Joost Vaesen Oprichting, missie & doelstellingen van het BSI 1) Het BSI: opgericht door de ULB, VUB & FUSL, maar open voor.
STAGES 1 BaLO Studenten Van OPLEIDINGSFASE 1 = OF1 Bachelor Lager Onderwijs = 1 BaLO Van harte welkom!
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Franse Les Les 1 Wat gaan we doen? Qu’est-ce que j’ai fait?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Traduction de eDiv vers la langue des signes
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Diplome Etudes Langue Française
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
Met BRC naar PARIJS maart 2018
Scholen in België Etablissements scolaires en Belgique
Preventie en verzoening van collectieve conflicten
Godsdienst in afstudeerstage
Chapitre 1 Francofolies.
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Intercommunautaire samenwerking Haute Ecole Provinciale du Hainaut Condorcet MONS Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen RENO-TORHOUT

Voorgeschiedenis Jaarlijkse uiteenzetting ‘Tewerkstelling in Wallonië’ door W. Degrieve inspecteur voor de 2 de taal in het lager onderwijs

Mei 2009 ontmoeting met Mons In Oostende Studenten BASO FLE geven Franse les Socio-culturele verkenning o.l.v. studenten Torhout In Mons Bezoek aan immersiescholen Socio-culturele verkenning o.l.v. studenten Mons

curriculumwijziging 3BALO Torhout academiejaar Keuzetrajecten 6 weken RENO-traject met stage met o.a. bezoek immersiescholen in Brussel

Februari 2010: bezoek Brusselse immersiescholen Via W. Degrieve –Van Meyel - Bruxelles –Parc Malou – Bruxelles Directies staan open voor immersiestage 6 weken Overleg op ministerie concept 6 weken W. Degrieve zoekt geïnteresseerde scholen

curriculumwijziging 3BALO Torhout academiejaar Keuzetrajecten 6 weken: immersie Hulp voor vinden van scholen + verblijf door W. Degrieve

Waarom instappen in dit keuzetraject? Onze argumenten Onze bezorgdheid niveau taalvaardigheid Frans Stage in Nederlandse taal Franstalige werk- en leefplek ideaal taal- en cultuurbad zonder beoordeling Werkgelegenheid voor native speakers Onze voorwaarden Eén student per school Mogelijkheid logement in Franstalig milieu Vlot bereikbaar met openbaar vervoer Om het even welk leerjaar: geleidelijke groei van participerende observatie naar zelfstandige stage

1 juni 2010 Echanges intercommunautaires dans l'Enseignement supérieur Info subsidies via Prins Filipsfonds Contact met la Haute Ecole Provinciale du Hainaut-Condorcet (Mons) Mons

Stagescholen Ecole Saints Cyr et Julitte Seneffe Ecole communale Erpent Ecole Saint-Ghislain & Sainte-Barbe La Louvière l'école communale Pecq Van Meyel Bruxelles Broeders Maristeninstituut Mouscron Institut Notre Dame, Ecole fondamentale Comines Athenee Royal Fernand Jacquemin Ploegsteert Ecole Paris: Ecole communale Tournai Parc Malou Bruxelles

Verloop en begeleiding week1week 2week 3 week 4week 5 week 6 31 januari Startmoment didactische vorming in Mons Participerende observatie Logboek/ portfolio met impressies en reflecties na elke week Socio-culturele activiteit 17 februari Terugkommoment in Brussel Tussentijdse reflectie/ evaluatie Socio-culturele activiteit Telefonisch contact met mentor Evaluatie op basis van dagboek logboek Toledo KROKUSVAKANTIE 23 maart presentatie

Le 31 janvier: journée d’introduction à Mons 09h00-12h00 -présentation de la méthode EMILE Mme Chopey -présentation de l'enseignement du français et des mathématiques dans des classes primaires en C.F. Sabine Duriau et Françoise Denis -témoignage d'un professeur de néerlandais dans une école d'immersion Christine Swinnen -présentation activités d’immersion étudiantes KATHO- RENO Annelies Vanhoutte- Charline Claeys 12h00-16h00 - rencontre directeurs – étudiants Torhout/ Mons - pause-déjeuner -rencontre avec des maisons d’édition qui publient des manuels pour la méthode EMILE -visite guidée de la ville de Mons par des étudiants de la section Bachelier – instituteur primaire Thomas Delin

Le 17 février: évaluation intermédiaire à Bruxelles 09h00-12h00 présentation: expériences, activités, difficultés discussion, questions, débat,… 12h00-16h00 visite du musée Magritte jeu de piste à Bruxelles

échange linguistique  envoi des préparations sur Google docs  réflexion faite par le partenaire de Mons - langue - didactique  le suivi par des professeurs de Torhout- Mons

en route