De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING

Verwante presentaties


Presentatie over: "FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING"— Transcript van de presentatie:

1 FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING
Francoise LHERMITTE ULg-STES Ramona HAMBACH UA-ESOC BRUXELLES, le 5 Décembre 2006 RISKTRAINER

2 RISKTRAINER: APERCU DE LA FORMATION D’ANIMATEURS Une journée
Questions sur les concepts de base (e-learning) Tour de table Mise en pratique des compétences pédagogiques et communicationnelles Exercices en 3 étapes Pour aller plus loin dans la Gestion Participative des Risques Exposé

3 Questions sur les concepts de base (e-learning)
RISKTRAINER: Matinée Questions sur les concepts de base (e-learning) Gestion Participative des Risques Compétences pédagogiques et communicationnelles (Construction d’un guide d’entretien) Mise en pratique Etape 1 : préparation en dyades (conseiller en prévention et médecin du travail) à l’aide du manuel Risktrainer à partir de cas vécus par les participants

4 RISKTRAINER: Namiddag sessie
Stap 2: Praktijk: modereren v/e groepsgesprek (=PRA) is niet eenvoudig  hulpmiddel: topiclijst (cfr module 2, e-risktrainer) ? stellen ? volgorde doel: bruikbare informatie Stap 3: Twee concrete casussen uitwerken (bv. dragen van PBM’s)  per groep topiclijst ontwikkelen (cfr voormiddag)  topiclijst testen tijdens PRA (rollenspel) feedback en bijsturing door trainers (o.a. dynamiek, vraagstelling, lichaamstaal, weerstand,…)

5 Voorbeeld casus: « Werknemers dragen de PBM’s niet » Wat voor informatie wil de preventieadviseur bekomen: Waarom willen werknemers de PBM ‘s niet dragen? Hoe werknemers motiveren om PBM’s wel te dragen Dus: kwalitatieve benadering (PRA)

6 ALGEMEEN 5 categorieën vragen SPECIFIEK
Hoe heet je en wat zijn uw hobby’s? Wat versta je onder een persoonlijk beschermingsmiddel? Teken uw kind op de werkpost, welke PBM’s zou je hem laten aandoen? Wat draag je zelf niet dat je jouw kind wel zou laten aandoen? Hoe komt het dat je die PBM’s niet zelf draagt? Wat zijn de voordelen en de nadelen van het dragen van de huidige PBM’s die ter beschikking zijn? (bijvoorbeeld: veilig, comfort, prestige, niet voor handen zijn) Wat zou je kunnen motiveren om ze wel te dragen? Van al wat je hebt gezegd, wat is voor jou nu het belangrijkste dat moet verwezenlijkt worden om de PBM’s te dragen? ALGEMEEN 5 categorieën vragen Openings- Introductie- Overgang- Sleutel- Slot- SPECIFIEK

7 TEN SLOTTE: Opvolging en implementatie van e-risktrainer (cfr module 3) Andere instrumenten: TOXPRO, TOXTRAINER, SOBANE, …


Download ppt "FORMATION INTERACTIVE EN GROUPE INTERACTIEVE GROEPSTRAINING"

Verwante presentaties


Ads door Google