1 Datum: 2011 Ontwikkeling op basis van Persoonlijke Kracht! VO Voor resultaatgerichtheid en rendement! Bijlage Henk Stikker welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
situationeel leiderschap
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Kruiscilinder Werken met enkel de kruiscilinder of
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Opgesteld door: P.G. ten Haken & H. Stikker Datum: maart 2009 Visie: Con7Study (Concept Study) staat voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
HGW en gesprekken met leerlingen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Handelingsgericht werken
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Voor resultaatgerichtheid en rendement!
Het visitekaartje voor school!
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Voor praktijkonderwijs
Producten & Werkprocessen
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
Visie & Strategie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Volksuniversiteit Zwolle
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Pakkketkeuze 3e klas havo
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Basistekst : Talentontwikkeling
Een lerende en adaptieve organisatie
DE TOEKOMST VAN ONLINE FONDSENWERVING
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

1 Datum: 2011 Ontwikkeling op basis van Persoonlijke Kracht! VO Voor resultaatgerichtheid en rendement! Bijlage Henk Stikker welkom

2 Datum: 2011 Wij staan voor ontwikkeling op basis van persoonlijke kracht! “Wij voorzien organisaties en personen, van hoogwaardige competentie- assessments waarmee op inzichtelijke wijze richting wordt gegeven aan persoonlijke ontwikkeling” Wat doen wij?

3 Datum: 2010 Wetenschap Onze basisweergave van uitslagen bestaat uit twee delen: 1- een uitvoerige beschrijving, met 2- een grafische weergave daarvan. Dat laatste wordt in principe weergegeven d.m.v. ‘spinnetjes’, diagrammen, die voortkomen uit ons model. Hieronder een verkorte weergave daarvan. Om er uitgebreid mee aan de slag te kunnen is een korte opleiding vereist. Figuur rechts: Het Rol Diagrammatische Aanpak model (RDA). Ontwikkeld aan de Universiteiten van Utrecht en Twente.

4 Datum: 2011 Sasha Als voorbeeld nemen we de 14-jarige Sasha. Ze staat voor de eerste keus om haar pakket aan te scherpen. Sasha heeft momenteel nog wat moeite met exacte vakken. Haar ouders vragen zich af of ze deze vakken niet moet laten vallen. Sasha maakt twee online testen. Dan zou dat er zo uit kunnen zien (rood voor wie zij is, haar eigenschappen en blauw voor wat ze wil, haar waarden): RelationeelInhoudelijk Dynamisch Stabiliserend Loyaal / Toegewijd Zelfbewust/Diplomatiek Standvastig / Organiserend Belangstellend/Innemend Creatief / Stimulerend Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Zelfstandig / Onafhankelijk

5 Datum: 2011 Sasha Sasha wil zich duidelijk ontwikkelen. De volledige uitslag beslaat tenminste twee A4-tjes, compleet met ‘valkuilen’ = zaken waarvoor men moet oppassen. Sasha is heel relationeel georiënteerd en zit vol ideeen. Maar heeft momenteel weinig oog voor nauwkeurig werken. Sasha is wel uitvoerend. Sasha wil zich meer inhoudelijk ontwikkelen. Vooral door meer nauwkeurig, analytisch en oplossingsgericht te kunnen werken. Beide eigenschappen die exacte vakken goed zouden ondersteunen. RelationeelInhoudelijk Dynamisch Stabiliserend Loyaal / Toegewijd Zelfbewust/Diplomatiek Standvastig / Organiserend Belangstellend/Innemend Creatief / Stimulerend Coöperatief/ Saamhorig Pragmatisch/ Realistisch Zelfstandig / Onafhankelijk

6 Datum: 2011 Oplossing Door de uitslag van de testen is duidelijk dat: 1- Sasha makkelijk gemotiveerd is om exacte vakken op te pakken. 2- Sasha van nature haar onnauwkeurig werken ombuigt naar nauwkeurig werken. 3- Het laten vallen van haar exacte vakken niet bevorderlijk hoeft te zijn voor Sasha.

77 Datum: 2011 Hoe nu verder? 1- Ga met Sasha en haar ouders opnieuw het gesprek aan. Er zijn mogelijkheden voldoende voor Sasha om exacte georiënteerde vakken aan te houden. 2- Stippel met de ouders en Sahsa mogelijke routes uit en weeg deze objectief met elkaar af. 3- Welke route Sasha en haar ouders ook kiezen: Motiveer Sasha door haar geconcentreerd te laten werken. Stap tijdig op Sasha af om te vragen of alles voor haar duidelijk is.

Naast de directe pakketkeuze ondersteuning verkrijgt Sasha ook inzicht in haar persoonlijke ontwikkelingsbehoefte. 88 Datum: 2011 Toepassingsgebieden Haar persoonlijke ontwikkelingspunten zijn: 1- Realistisch / Pragmatisch 2- Organiseren / Standvastig

99 Datum: 2011 Leerindicaties Leren objectief en nuchter tegenover de zaken te staan en zich niet snel uit zijn evenwicht te laten brengen. Leren omgaan met en het toepassen van de volgende vaardigheden: - opmerkingsgave; - scherp beoordelingsvermogen; - zich zonder veel omhaal op de kern van de zaak kunnen richten. Oefensituaties Situaties, waarbij sprake is van een bepaalde onzekerheid in de activiteiten en er tot op zekere hoogte geïmproviseerd moet worden. Opleidingsbehoefte: Realistisch / Pragmatisch Het grootste verschil tussen Gedrag en Motivatie geldt voor Sasha op de competentie Realistisch / pragmatisc. Vanuit het assessment worden voor Sasha persoonlijke leerindicaties gegeven. Voor de gevonden competentie luiden deze:

10 Datum: 2011 Begeleidingsindicaties Coachen op onderkennen en benutten van de mogelijkheden die zich voordoen, vanuit een te ontwikkelen vermogen tot relativering. Coachen op omgaan met en het toepassen van de volgende vaardigheden: - de omstandigheden accepteren zoals ze zijn; - oog hebben voor de betrekkelijkheid van het een en ander; - zich richten op haalbaarheid en werkbaarheid; - persoonlijke beperkingen onderkennen en het maken van fouten incalculeren. Oefensituaties Situaties, waarbij sprake is van een bepaalde onzekerheid in de activiteiten en er tot op zekere hoogte geïmproviseerd moet worden. Opleidingsbehoefte: Realistisch / Pragmatisch De school kan Sasha het beste helpen door haar te ondersteunen middels ontwikkelingsindicaties. Deze indicaties stellen een begeleider in staat om de gewenste ontwikkeling sneller te bewerkstelligen. De school krijgt deze doelen uitgeprint of digitaal aangeleverd. Informatie die makkelijk gebruikt kan worden bij leerlingvolgsystemen etc.

11 Datum: 2011 Begeleidingsindicaties 1- Algemeen 2- In teamverband 3- Besluitvorming 4- Oordeelsvorming 5- Confronterende situaties 6- Oefensituaties De uitgebreide leer- en ontwikkelindicaties worden weergegeven onder de onderstaande kopjes.

12 Datum: 2011 Het jaar erop In het volgend jaar kan Sasha de testen opnieuw maken. Haar uitslagen kunnen dan bijvoorbeeld gematched worden met de profielen van de verschillende beroepenvelden. Dit soort matching ondersteunt ook in de toekomst Sasha cruciale keuzemomenten en voorziet in keuzes gebaseerd op haar persoonlijke sterkten. Alle gegevens worden eenvoudig opgenomen in leerlingvolgsystemen en zijn makkelijk uitwisselbaar met verschillende systemen. Dynamisch Stabiliserend Taal, Cultuur en Hobby Horeca en Toerisme Grafische media Mode en Interieur Onderwijs & Wetenschap Groen Vervoer Administratie en Economie Samenleving GezondheidTechniek Bouw Industrie

13 Afhankelijk van de schoolsituatie kan/moet dit met Sasha worden geregeld. Graag overleggen wij die mogelijkheden met jullie. Logisch is dat Sasha b.v. om het half jaar dit proces herhaalt, al was het alleen al om te kijken of hij op koers ligt. Met vriendelijke groet, Namens Con7Study, HENK STIKKER 13 Datum: 2011 Tot ziens, Tot gauw!