Psychologische Test
Psychologische Tests Testmateriaal Testformulieren Handleiding Testboekje met opgaven (vb. schriftelijke intelligentietest) Bouwstenen, puzzles, papier, ... (vb. individuele prestatietest) Platen, foto’s, tekenpapier Computer Testformulieren Verzamelen van antwoorden, reacties, ... Handleiding Exacte testinstructies, procedure, testsituatie, ... Verwerkingsprocedure Normtabellen Wetenschappelijke evaluatie betrouwbaarheid validiteit voorspelling
Testmateriaal
Testmateriaal
Item-voorbeelden
Waarom tests? voorspelling classificatie beschrijving TEST uitspraak systematisch onderzoek van specifiek gedrag voorspelling classificatie beschrijving TEST uitspraak vergelijking met andere mensen: populatie, zelf, referentiegroep Draagwijdte van uitspraak
Voorwetenschappelijk onderzoek versus Testonderzoek Efficiëntie situatie afwachten, niet bedoeld om te evalueren Standaardisatie zelfde situatie vereist om te kunnen vergelijken Normering en sensitiviteit geen normen nodig bij correlatieonderzoek, of om “beste nn” uit een groep te selecteren “wat is normale respons” (vb. projectief materiaal) Objectiviteit (intersubjectiviteit) reproduceerbaarheid: onafhankelijk van onderzoeker Betrouwbaarheid systematisch (andere situatie) <> toeval Validiteit criterium voorspellen
Meten en Testen Nominale schaal = x0 Ordinale schaal rsp Meten = getallen toekennen aan personen, groepen, objecten volgens bepaalde regels Nominale schaal = x0 Ordinale schaal rsp Intervalschaal - sd r Ratioschaal sd r Meestal neemt men aan dat testscores van intervalniveau zijn, dit is moeilijk te bewijzen, een test moet deze status “verdienen” op basis van onderzoek
Directe <> Indirecte meting Observatie Score Meetwaarde Directe meting lengte gewicht temperatuur Indirecte meting aangepastheid intelligentie neuroticisme Begrip = Operationalisering Abstra cte constructen CONSTRUCT
Definitie van een test Een test is een systematische classificatie- of meetprocedure, waarbij het mogelijk wordt een uitspraak te doen over een of meer empirisch-theoretisch gefundeerde eigenschappen van de onderzochte of over specifiek niet-testgedrag, door uit te gaan van een objectieve verwerking van reacties van hem/haar, in vergelijking tot die van anderen, op een aantal gestandaardiseerde, zorgvuldig gekozen stimuli
Toepassingen Beoordelen van individuen Beoordelen van groepen criterium: voorkennis, jobvereisten, ... diagnose: kwantitatief / kwalitatief: studiekeuze, ... ipsatieve scores: profiel, sterke/zwakke punten longitudinaal onderzoek: assessment van evolutie beschrijving van persoon counseling: probleemanalyse Beoordelen van groepen bevolkingsgroepen vergelijken : grootte van verschil normering Beoordeling invloed van situaties en methoden onderwijsevaluatie procesanalyse