Psychologische Test.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Wat is ‘goede’ wetenschap
College 3 Meten.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
HBO Toegepaste psychologie Contactdag Arbeid & Organisatie
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Beschrijvend onderzoek
Meten van onderzoeksvariabelen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Meten bij marktonderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Samantha Bouwmeester Testtheorie College Samantha Bouwmeester.
Variabele begrippen en analyse-eenheden
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Inleiding : De testafname
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Item analyse Item-Moeilijkheidsindex Item-Betrouwbaarheidsindex
Onderzoeksmethoden en -Technieken
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Soorten en typen onderzoek
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Probleemoplossingstechnieken
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Parametric release Wat is dat?.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Praktijkgericht onderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
3.1 Fokdoel: wat wil ik en wat kan ik bereiken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Psychologische Test

Psychologische Tests Testmateriaal Testformulieren Handleiding Testboekje met opgaven (vb. schriftelijke intelligentietest) Bouwstenen, puzzles, papier, ... (vb. individuele prestatietest) Platen, foto’s, tekenpapier Computer Testformulieren Verzamelen van antwoorden, reacties, ... Handleiding Exacte testinstructies, procedure, testsituatie, ... Verwerkingsprocedure Normtabellen Wetenschappelijke evaluatie betrouwbaarheid validiteit voorspelling

Testmateriaal

Testmateriaal

Item-voorbeelden

Waarom tests? voorspelling classificatie beschrijving TEST uitspraak systematisch onderzoek van specifiek gedrag voorspelling classificatie beschrijving TEST uitspraak vergelijking met andere mensen: populatie, zelf, referentiegroep Draagwijdte van uitspraak

Voorwetenschappelijk onderzoek versus Testonderzoek Efficiëntie situatie afwachten, niet bedoeld om te evalueren Standaardisatie zelfde situatie vereist om te kunnen vergelijken Normering en sensitiviteit geen normen nodig bij correlatieonderzoek, of om “beste nn” uit een groep te selecteren “wat is normale respons” (vb. projectief materiaal) Objectiviteit (intersubjectiviteit) reproduceerbaarheid: onafhankelijk van onderzoeker Betrouwbaarheid systematisch (andere situatie) <> toeval Validiteit criterium voorspellen

Meten en Testen Nominale schaal = x0 Ordinale schaal  rsp Meten = getallen toekennen aan personen, groepen, objecten volgens bepaalde regels Nominale schaal = x0 Ordinale schaal  rsp Intervalschaal - sd r Ratioschaal  sd r Meestal neemt men aan dat testscores van intervalniveau zijn, dit is moeilijk te bewijzen, een test moet deze status “verdienen” op basis van onderzoek

Directe <> Indirecte meting Observatie Score Meetwaarde Directe meting lengte gewicht temperatuur Indirecte meting aangepastheid intelligentie neuroticisme Begrip = Operationalisering Abstra cte constructen CONSTRUCT

Definitie van een test Een test is een systematische classificatie- of meetprocedure, waarbij het mogelijk wordt een uitspraak te doen over een of meer empirisch-theoretisch gefundeerde eigenschappen van de onderzochte of over specifiek niet-testgedrag, door uit te gaan van een objectieve verwerking van reacties van hem/haar, in vergelijking tot die van anderen, op een aantal gestandaardiseerde, zorgvuldig gekozen stimuli

Toepassingen Beoordelen van individuen Beoordelen van groepen criterium: voorkennis, jobvereisten, ... diagnose: kwantitatief / kwalitatief: studiekeuze, ... ipsatieve scores: profiel, sterke/zwakke punten longitudinaal onderzoek: assessment van evolutie beschrijving van persoon counseling: probleemanalyse Beoordelen van groepen bevolkingsgroepen vergelijken : grootte van verschil normering Beoordeling invloed van situaties en methoden onderwijsevaluatie procesanalyse