D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Met welk vakkenpakket naar mavo-4?
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Informatieavond 3 Groep 3.
Keuze scheikunde.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Welkom.
Connector C Certificatie
Op de koffie bij de kabouters
Mathematics Education and Neurosciences
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Informatie avond groep 3
Recrutering van personeel
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Overzicht bespreekpunten
Dinsdag 18 maart 2014 Voorlichtingsavond 3M
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Schoolkeuzeonderzoek schooljaar 14-15
3 H/V, kiezen voor een profiel
Centrummaten en Boxplot
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Alberdingk Thijm College 3 maart 2015 Kiezen in vwo-3.
Wiskunde A, B en D op de Havo
10 februari 2015 Welkom op de voorlichtingsavond 2 klas INLEIDING: Dhr. J. van Nijen VOORLICHTING: Dhr. H. Dolfing.
DE PROFIELKEUZE VOOR 4 HAVO
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Welkom op de voorlichtingsavond klas 3
de verschillende soorten wiskunde
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
LOB 3 HAVO Schooljaar
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Transcript van de presentatie:

D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie Meet: Intelligentiefactor Specifieke vaardigheden Schoolvorderingen Relatie andere testbatterijen: DAT Globaal overzicht, verkennend WAIS Arbeidsproeven Alg aanduiding Geschiktheid voor intelligentienivo opleiding en beroep

D.A.T. subtesten 9 subtests: WL woordenlijst  woordenschat WB woordbeeld  spelling ZI zinnen  taalgevoel AN analogieën  verbaal abstractievermogen FR Figuur reeksen  analytisch denkvermogen RI ruimtelijk inzicht  ruimtelijk voorstellingsvermogen TI Technisch inzicht  praktisch mechanisch/technisch inzicht RE rekenvaardigheid  numeriek inzicht& vaardigheden in rekenen SN snelheid & nauwk  snelheid en nauwkeurigheid bij eenvoudig administratieve taken

Subtest woordenlijst 75 items woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 75 items Opdracht: zoek tussen 5 alternatieven zelfde als opgave woord Sterk verband met omgeving waar verbale belangrijke rol, ruime algemene ontwikkeling, abstractievermogen Sterke relatie met vak nedrlands Goede skore woordenschat vaak aanzienlijke algemene kennis en verwerken van informatie op allerlei vlakken

Subtest woordbeeld 100 items woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 100 items Opdracht : aangeven of spelling al dan niet fout is Probleem van voorkeurs/nieuwe spelling Niet noodzakelijk sterke relatie met woordenschat Niet als diagnose middel voor woordblindheid Sterke relatie met vak nederlands

Subtest zinnen woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 60 items Opdracht :Zin in 4 delen, in welk deel fout tegen nederlands ? Meet gevoel voor zinsbouw Sterke realtie met vak nederlands Sterk verbadn met functiecriteria als vlot en korrekt spreken, kennis andere talen

Subtest analogieën 50 items woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 50 items Opdracht: “... Staat tot X, als y staat tot...”, keuze uit 5 alternatieven Meet redeneren met begrippen en relaties ovv woorden Meet abstractievermogen en constructief denken Vakken waar beroep doe op begrip Sterk verband met exacte vakken, maatschappij vakken, talen ( tekstverklaring) Goede voorspeller voor nivo van functioneren

Subtest figuurreeksen woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 50 items Opdracht: reeks van 4 figuren, uit 5 alternatieven logische voortzetting kiezen Niet nonverbaal & cultuurvrij ( intern verbaliseren en structureren van denkproces) Meet abstractievermogen, waarnemen van details, exact redeneervermogen Sterk verband opleidingsnivo Opleidings- en functiecriteria waar een vorm van analytisch denken en abstraheren van belang is Sterk verband met vakken wiskunde, natuurwetenschappen

Subtest ruimtelijk inzicht woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 60 items Opdracht: uitgevouwd figuur, uit 4 alternatieven door vouwen de gegeven figuur maken Meet tweedimensioneel/ruimtelijk voorstellingsvermogen, mentaal manipuleren Sterk verband met exacte vakken Sterk verband met volgende beroepsactiviteiten techniek, tekenen, ontwerpen, architectuur

Subtest technisch inzicht woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 65 items Opdracht: uit 3 alternatieven juiste antwoord geven op vragen mbt de werking van apparaten Meet doorzien practisch mechanisch en natuurkundige relaties Voorspeller opleidings- en functiecriteria op practisch technisch gebied Sterk verband met exacte vakken :natuurkunde en scheikunde

Subtest rekenvaardigheid woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 40 items Opdracht: redactiesommen Meet inzicht in rekenkundige relaties, routinematig werken met getallen Sterk verband met vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, handel en economie Sterk verband met beroepen in technisch natuurkundige sfeer, boekhouding, statistiek, administartieve gegevensverwerking en automatisering

Subtest snelheid&nauwkeurigheid woordenlijst woordbeeld zinnen analogieën figuur reeksen ruimtelijk inzicht technisch inzicht rekenvaardigheid snelheid & nauwkeurigheid 50 oefenitems/75 testitems Opdracht: 5 combinaties van 2 letters/cijfers, uit alternatieven zoeken welke combinatie niet voorkomt ? Meet werktempo & nauwkeurigheid, perceptiefactor Sterk verband met administratieve taken

Doelgroep Opleiding vanaf brugklassen MAVO, HAVO, VWO ( 2°klas van lager beroeps) Vanaf 13 jaar Boven 5°klas VWO verlies van differentiërend vermogen plafond- Niet meer bruikbaar voor personen effect met hogere opleidingsgraad

Afname Materiaal Geen vste volgorde voor afname Testtijden: Testboekjes, testformulier Skoringsmalen Kladpapier Geen vste volgorde voor afname Testtijden: woordenlijst 20 min woordbeeld 20 min zinnen 25 min analogieën 20 min figuur reeksen 25 min ruimtelijk inzicht 25 min technisch inzicht 25 min rekenvaardigheid 25 min snelheid & nauwkeurigheid 8 min

Skoren Skoremallen Ruwe skore = aantal goed Omzetten naar normskore Werken met stanines, gemiddelde 5, Sd 1.96 1. Zeer laag 2. Laag 3. Tamelijk laag 4. (laaag)gemiddeld 5 gemiddeld 6 (hoog) gemiddeld 7 tamelijk hoog 8 hoog 9 zeer hoog

Normen Volgens opleiding- leeftijd  ndl schoolsysteem Normen ouderen: 2 leeftijdsgroepen: 18-25jr, 26jr+ 5 opleidingsniveaus 1 max 2 klassen vervolgonderwijs na basisschool 2 maximaal LBO diploma 3 maximaal MAVO diploma 4 maximaal HAVO/VWO diploma 5 meer dan nivo 4 Aantal personen waarop genormeerd cfr tabel blz 30

Betrouwbaarheid Cfr tabel blz 40 goede waarden Afname op laag nivo, geen goede alpha coëfficiënten Maat interne consistentie = goed maar constructie ook op basis van interne consistentie

Validiteit Interne structuur Predictieve validiteit interne structuur na factoranalyse: Exacte redeneerfactor: AN, FR, RI, TI, RE Taalvaardigheid: WL, WB, ZI, AN Snelheid: SNG, SNF Predictieve validiteit Cfr blz 44 waarden 0.3 à 0.5 Differentiële validiteit