10.02.2003Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Mediaopvoeding.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
wiki’s opzetten en implementeren
Allochtonen in het hoger onderwijs
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Cursus Onderwijseconomie
Brede school in Berkenbos
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Cultuurparticipatie bij jongeren
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Welkom in de OBL! Heropening Centrale Start WiFi.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Jasper Koolhaas Huub Schuurmans Marten Vijn.... en anderen.... Stichting Wireless Leiden AD 2002.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Maatschappijwetenschappen
Internetdag Journée Internet1 Rol en activiteiten van het Observatorium Thibault Verbiest Advocaat – Voorzitter van het Observatorium van de.
“Passend onderwijs op maat”
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Loop trends niet klakkeloos achterna, maar geloof in de kracht van onderwijs om trends te zetten…. “Amerikanen hebben misschien telefoons nodig, wij niet.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Het motiveren van leerlingen in het VO
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.
Infomoment Assistent dienstleider bibliotheek communicatie & promotie.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Een kansrijk leven voor gezinnen door radicaal nieuwe oplossingen te creëren en accelereren in hun belevingswereld en zo alternatieven te.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
ICT zonder beperkingen
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Drie richtinggevende vragen: 1
Klik om verder te lezen.
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF

Internetdag Journée Internet2 B2C retail e-Commerce (US) Voorspeld: 5 à 10% retail Werkelijk: 1,3 % US Census Bureau

Internetdag Journée Internet3 BusinessWeek Nov 4 02

Internetdag Journée Internet4 La mesure de l’intégration économique (première dimension de la pauvreté) semble être la principale variable permettant de décrire la situation TIC d’un ménage. – Faible niveau de formation : plus difficile d’utiliser et d’apprécier les TIC – Faible intégration au marché du travail : travail moins fréquent avec des TIC, moins de collègues habitués aux TIC Federaal Planbureau 2002

Internetdag Journée Internet5 Can America lose white collar jobs and still prosper? The U.S. must act: move up the value-added ladder to create new products and services that means promoting better education, …that means promoting better education, … BW Feb 5 03

Internetdag Journée Internet6 Vijf aanbevelingen ‘Dichten digitale kloof’ 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’

Internetdag Journée Internet7 1. ONDERWIJS EN PERMANENTE VORMING pleidooi voor gelijke kansen, niet enkel uit sociaal rechtvaardigheidsgevoel, ook uit economisch oogpunt ; onderwijs & permanente vorming = basisinfrastructuur land ;  ICT & onderwijs  modernisering & verlaging kosten & democratisering & permanente vorming.

Internetdag Journée Internet8 Secundair onderwijs nieuwe vaardigheden & attitudes: leren leren, teamgeest, synthese, zin voor communicatie, enthousiasme, inzet, flexibiliteit, strategische reflex  ‘hybried’ leerproces gebaseerd op cursussen, zelfstudie en groepswerk ondersteund door ICT; leerkracht  coach cyberklas; leerkracht : informatie jongeren - afkomstig uit alle sociale klassen  studies ‘wetenschappen en technologie’ Hoger onderwijs eerste cyclus "bachelor“: uitzicht op beroepsfinaliteit na drie jaar = meer jongeren en ouders aanzetten om te kiezen voor "universitaire" studies.

Internetdag Journée Internet9 Volwassenenonderwijs Promotie avond- en volwassenenonderwijs ICT  : direct toepassingsgericht onderwijs voor iedereen, technisch secundair onderwijs (ICT-helpdesk), technisch hoger onderwijs (graduaat ICT); altijd al gekenmerkt door lage drempel. "Bijna gratis" permanente vorming "Bijna gratis" permanente vorming (kennis = enige grondstof) ‘Geglobaliseerde’ economie = sneller innoveren; competentie-netwerking met partners, empowerment kennis medewerkers  versnelde innovatie; permanente vorming tegen aantrekkelijke voorwaarden: beroepsonderwijs   post-graduaat opleidingen (‘MBA-lite’).

Internetdag Journée Internet10 2. TOEGANG APPARATUUR & PROGRAMMATUUR In bibliotheken en buurthuizen snelle uitbouw "bijna gratis" pc- en internet in openbare "cybercafés" (bibliotheken, jongerencentra, sportclubs in kansarme wijken, …) (toezicht door vrijwilligers) Op school en thuis toegangsapparatuur en onderhoud door scholen uit normale werkingsmiddelen e-leerinhoud, à aantrekkelijke voorwaarden, zowel voor scholen als voor gezinnen = prioriteit deze infrastructuur

Internetdag Journée Internet11 3. TOEGANG TOT INTERNET 3. TOEGANG TOT INTERNET (cfr advies BIPT 6/11/2002) breedbandBelgië = Europees koppeleton breedband (telefoon vs. kabel); breedband: nog onvoldoende ingang bij alle klassen bevolking (vergeleken met meest gevorderde landen !); deze landen: financiering ‘donkere glasvezel’ door overheid; aan aantrekkelijke voorwaarden’ =  toegang breedbandinternet ‘ aan aantrekkelijke voorwaarden’ = indijking digitale kloof én groei economie.  toepassing wetgeving échte concurrentie lokale telecomlus;  verdergaande oplossingen? - nieuwe telecomwetgeving?

Internetdag Journée Internet12 4. TOEGANG ELEKTRONISCHE LEEROMGEVINGEN overheid: investeren in elektronische leeromgevingen en leerinhoud ten bate van scholen, universiteiten en de hele gemeenschap; kunnen aangewend in klasomgeving om lessen te verrijken en leerlingen nieuwe vaardigheden en attitudes laten inoefenen (1) proefprojecten  ‘hybried’ leren geleidelijk opgenomen in volledige onderwijssysteem, inclusief permanente vorming.

Internetdag Journée Internet13 5. SENSIBILISERINGSCAMPAGNES "JEUGD, WETENSCHAP EN TECHNOLOGIE" Kansarmen (en meisjes !): “Technologie en wetenschap niet iets voor ons”; daarom herhaling roadshow ''Technologie & Wetenschap voor Iedereen" (12-14 jarigen in alle scholen); doel: jeugd – en leerkracht – enthousiast maken positieve sociale en milieubijdragen ‘technologie & wetenschap’ en maatschappelijke ontplooiingskansen; "algemene" sensibilisering: grootste effect bij minder kansrijke jeugd.

Internetdag Journée Internet14 Aanbevelingen dichten socio-economische / digitale kloof 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’