Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken problemen zijn voorzien van voorbeelden uit het dagelijkse leven
Hoe minder straffen? Een boek over eisen straffen en belonen voor ouders, leerkrachten en andere opvoeders
Deel I. Opvoeden De wetten van straffen en belonen
H1. Opvoeden, nogal eens een kwestie van straffen en belonen 1. Wat is opvoeden? 2. Opvoedingsactiviteiten 3. Opvoeden is … 4. Opvoeden op school en in de klas 5. Samenvatting
H2. De wetten van straffen en belonen 1. Wetten van uitzonderlijk belang 2. Vanzelfsprekend, en toch … 3. Enkele problemen bij deze wetten 4. Nog andere krachten 5. Straffen en belonen op school en in de klas 6. Samenvatting
Deel II. Eisen Een straf kun je beter voorkomen dan geven
H3. Eisen stellen 1. Opvoeden begint met een wens 2. Te weinig eisen 3. Welke structuur? 4. Samenvatting
H4. Doordacht eisen stellen 1. Eisen met grenzen 2. Zelfstandigheid 3. Waardering 4. Veiligheid en geborgenheid 5. Aandacht en liefde 6. Redelijkheid betrachten 7. Eisen stellen op school en in de klas 8. Samenvatting 9. Opdrachten
Deel III. Straffen Straffen moet je zo goed mogelijk doen, wil je het zo weinig mogelijk hoeven te doen
H5. Soorten straffen 1. Wat is straffen? 2. De straf zorgvuldig kiezen 3. Verantwoorde sociale straffen 4. Verantwoorde fysieke straffen 5. Verantwoorde activiteitsstraffen 6. Nog meer nadenken alvorens te straffen 7. Soorten straffen op school en in de klas 8. Samenvatting 9. Opdrachten
H6. Gevaren van straffen 1. Enkele algemene nadelen 2. Enkele bijzonder gevaarlijke situaties bij het straffen 3. Wat kinderen zelf van straf vinden 4. De straf die ouders meestal geven 5. De noodzaak van straffen 6. Samenvatting
H7. Voorwaarden van straffen -1 1. Een goede straf 2. Duidelijkheid 3. Een straf met betekenis 4. Consistent straffen 5. Consequent straffen 6. Realistisch straffen 7. Mild straffen 8. Zinvol straffen
H7. Voorwaarden van straffen -2 9. Snel straffen 10. Afwisseling in straffen 11. Straf met een einde 12. Opnieuw een goede straf 13. Voorwaarden van een goede straf op school en in de klas 14. Samenvatting 15. Opdrachten
Deel IV. Niet straffen De beste straf is de straf die je niet hoeft te geven
H8. Het ongewenste gedrag niet belonen 1. Hoe niet-straffen? 2. Niet-belonen 3. Negeren 4. Niet-belonen, niet eenvoudig 5. Niet-belonen op school en in de klas 6. Samenvatting 7. Opdrachten
H9. Het gewenste gedrag belonen -1 1. Wel-belonen 2. Soorten beloning 3. Hoe belonen? 4. Een beloningssysteem 5. Moeilijke kinderen, moeilijk belonen 6. Moeilijke opdrachten, alle adviezen tegelijkertijd
H9. Het gewenste gedrag belonen -2 7. Belonen op school en in de klas 8. Een tokensysteem op school en in de klas 9. Samenvatting 10. Opdrachten
H10. Nieuw gedrag aanleren 1. Op zoek naar nieuw gedrag 2. Kleine stapjes belonen 3. Voordoen 4. Instrueren 5. Gedrag opsplitsen 6. Nieuw gedrag aanleren op school en in de klas 7. Samenvatting 8. Opdrachten
Deel V. Straffen en niet-straffen in de praktijk En nu aan de slag …
H11. Opvoeden in de praktijk 1. Te simpel of niet? 2. Moeilijke kinderen, moeilijk opvoeden 3. Opvoeden is ook een kwestie van tijd 4. Resultaten op lange termijn 5. Weloverwogen eisen, straffen en belonen bespaart tijd 6. Samenvatting
H.12 Aanzet tot een individueel handelingsplan op school 1. Probleemgedrag op school 2. Regels 3. Een individueel en concreet handelingsplan 4. Straffen? 5. Schorsen, en dan? 6. De hele omgeving werkt samen 7. Samenvatting
H13. Checklists 1. Checklist ‘eisen’ 2. Checklist ‘straffen’ 3. Checkist ‘belonen’
H14. Stappenplannen 1. Stappenplan ‘ongewenst gedrag afleren’ 2. Stappenplan ‘gewenst gedrag aanleren’
Bibliografie In de bibliografie worden alle boeken en artikels opgesomd waarop de gegevens van dit boek zijn gebaseerd.
ISBN 978-90-441-2088-2