Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Handelingsgericht werken en de IB
Huiswerktips.
Bang om te gaan slapen Therapieboek voor kinderen die niet naar bed durven.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Welkom bij Leefstijl.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
I.
 Hoe kinderen met slaapproblemen helpen?  In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, ik kan niet slapen! Hoe kinderen.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Regels en afspraken.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Onderzoek Veteran Tapes
Aanpak problematisch gedrag
Team Psycholoog “Versterk uw gewoontes!”. Onze visie "Vooral geschikt als u wil werken aan concrete oplossingen zonder eindeloos te praten" → Weinig kosten,
vanuit een herstelgerichte visie!
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
De kracht van positief opvoeden
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Pedagogiek als beroep.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Executieve functies Marije Ruben.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Naam school Datum Logo van de school
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Begeleiden 8 februari 2016.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Geweldloos verzet in de praktijk
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
Transcript van de presentatie:

Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken problemen zijn voorzien van voorbeelden uit het dagelijkse leven

Hoe minder straffen? Een boek over eisen straffen en belonen voor ouders, leerkrachten en andere opvoeders

Deel I. Opvoeden De wetten van straffen en belonen

H1. Opvoeden, nogal eens een kwestie van straffen en belonen 1. Wat is opvoeden? 2. Opvoedingsactiviteiten 3. Opvoeden is … 4. Opvoeden op school en in de klas 5. Samenvatting

H2. De wetten van straffen en belonen 1. Wetten van uitzonderlijk belang 2. Vanzelfsprekend, en toch … 3. Enkele problemen bij deze wetten 4. Nog andere krachten 5. Straffen en belonen op school en in de klas 6. Samenvatting

Deel II. Eisen Een straf kun je beter voorkomen dan geven

H3. Eisen stellen 1. Opvoeden begint met een wens 2. Te weinig eisen 3. Welke structuur? 4. Samenvatting

H4. Doordacht eisen stellen 1. Eisen met grenzen 2. Zelfstandigheid 3. Waardering 4. Veiligheid en geborgenheid 5. Aandacht en liefde 6. Redelijkheid betrachten 7. Eisen stellen op school en in de klas 8. Samenvatting 9. Opdrachten

Deel III. Straffen Straffen moet je zo goed mogelijk doen, wil je het zo weinig mogelijk hoeven te doen

H5. Soorten straffen 1. Wat is straffen? 2. De straf zorgvuldig kiezen 3. Verantwoorde sociale straffen 4. Verantwoorde fysieke straffen 5. Verantwoorde activiteitsstraffen 6. Nog meer nadenken alvorens te straffen 7. Soorten straffen op school en in de klas 8. Samenvatting 9. Opdrachten

H6. Gevaren van straffen 1. Enkele algemene nadelen 2. Enkele bijzonder gevaarlijke situaties bij het straffen 3. Wat kinderen zelf van straf vinden 4. De straf die ouders meestal geven 5. De noodzaak van straffen 6. Samenvatting

H7. Voorwaarden van straffen -1 1. Een goede straf 2. Duidelijkheid 3. Een straf met betekenis 4. Consistent straffen 5. Consequent straffen 6. Realistisch straffen 7. Mild straffen 8. Zinvol straffen

H7. Voorwaarden van straffen -2 9. Snel straffen 10. Afwisseling in straffen 11. Straf met een einde 12. Opnieuw een goede straf 13. Voorwaarden van een goede straf op school en in de klas 14. Samenvatting 15. Opdrachten

Deel IV. Niet straffen De beste straf is de straf die je niet hoeft te geven

H8. Het ongewenste gedrag niet belonen 1. Hoe niet-straffen? 2. Niet-belonen 3. Negeren 4. Niet-belonen, niet eenvoudig 5. Niet-belonen op school en in de klas 6. Samenvatting 7. Opdrachten

H9. Het gewenste gedrag belonen -1 1. Wel-belonen 2. Soorten beloning 3. Hoe belonen? 4. Een beloningssysteem 5. Moeilijke kinderen, moeilijk belonen 6. Moeilijke opdrachten, alle adviezen tegelijkertijd

H9. Het gewenste gedrag belonen -2 7. Belonen op school en in de klas 8. Een tokensysteem op school en in de klas 9. Samenvatting 10. Opdrachten

H10. Nieuw gedrag aanleren 1. Op zoek naar nieuw gedrag 2. Kleine stapjes belonen 3. Voordoen 4. Instrueren 5. Gedrag opsplitsen 6. Nieuw gedrag aanleren op school en in de klas 7. Samenvatting 8. Opdrachten

Deel V. Straffen en niet-straffen in de praktijk En nu aan de slag …

H11. Opvoeden in de praktijk 1. Te simpel of niet? 2. Moeilijke kinderen, moeilijk opvoeden 3. Opvoeden is ook een kwestie van tijd 4. Resultaten op lange termijn 5. Weloverwogen eisen, straffen en belonen bespaart tijd 6. Samenvatting

H.12 Aanzet tot een individueel handelingsplan op school 1. Probleemgedrag op school 2. Regels 3. Een individueel en concreet handelingsplan 4. Straffen? 5. Schorsen, en dan? 6. De hele omgeving werkt samen 7. Samenvatting

H13. Checklists 1. Checklist ‘eisen’ 2. Checklist ‘straffen’ 3. Checkist ‘belonen’

H14. Stappenplannen 1. Stappenplan ‘ongewenst gedrag afleren’ 2. Stappenplan ‘gewenst gedrag aanleren’

Bibliografie In de bibliografie worden alle boeken en artikels opgesomd waarop de gegevens van dit boek zijn gebaseerd.

ISBN 978-90-441-2088-2