Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Groothandel dierenartikelen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Marktplaats Inhuur Negometrix Gebruikersdag Rechtmatig & doelmatig
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Florecom en Internet bestel systeem
Methodisch begeleiden
Business concept SMART-consultants
Hoofdstuk 7 Stukproductie
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Titelpagina.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Farmaceutische zorg in NCare
Besturen 0.1 Plan 0.2 Do 0.3 Check 0.4 Act Info verzame-
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Opzet, planning en uitvoering van projecten
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
UML 2. Activiteitendiagrammen2. Activiteitendiagrammen.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst September 2015
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Methodiek: Plancyclus
Als je nog geen idee hebt …
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Bibliotheek GGz Breburg Jaarverslag 2013 en jaarplan 2014 Van nu tot dan, van oud naar nieuw.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
CIBG Schouw 28 augustus CIBG Programma schouw Welkom en voorstellen CIBG Doel bijeenkomst Inhoudelijke onderwerpen: Training (materiaal en opzet.
Een tijdlijn maken met ICT
Business Process Management
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
2.4 Uitgebreide balansmethode Vergelijkingen oplossen VMBO-GT
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Transcript van de presentatie:

Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen Les 2: Inkoop Docent: Fokkelien von Meyenfeldt fvm@bizwiser.nl

Programma week 3.2 Casus Inkoopbureau Typologie Controle Inkoopproces analyseren Procesgang verbeteren Boek: 6 en 15.1 2

Inleiding op de casus Doel: Analyseren bedrijfsproces, 1e stappen Inzien van nut “typologie” hierbij Leren werken met typologieschema Leren werken volgens methodische aanpak 3

Vragen bij casus 1 Welke typologie geldt voor het Inkoopbureau? 2 Mogelijkheden tot fraude? Zo ja, hoe afvangen? 3 Geef werkwijze weer in genummerde stappen. 4 Vergelijk je beschrijving met standaard (zie fig. 6.1, p. 66/67. 5 Aanpassingen nodig aan inkoopproces? Zo ja, welke? 6 Geef aanbevelingen voor verbetering. 7 Geef stapsgewijze beschrijving nieuwe situatie. 4

Uitwerking casus (1) Typologie, drie mogelijkheden: 210 Overheidshuishouding 122.3 Dienstverlening expertise/arbeidskracht 111 Handel Uiteindelijke keuze: 122.3 5

Uitwerking casus (2) Controle Mogelijkheden tot samenspannen Functiescheiding Begin- & eindcontrole / hoe Selecteren offertes (zie ook 5) 6

Uitwerking casus (3) Werkwijze in genummerde stappen 1 Aanvraag komt binnen 2 Aanvraag wordt gecontroleerd op autorisatie door chef 3 Goedgekeurde aanvragen worden verdeeld over medewerkers 4 Op basis van goedgekeurde leverancierslijst versturen medewerkers aanvraag 5 Medewerkers selecteren aanbieding 6 Medewerker maakt contract op 7 Contract wordt vluchtig gecontroleerd door chef 7

Uitwerking casus (4) 1-2 vergelijkbaar met standaard 3 niet in standaard, wel verklaarbaar 4 lijkt op standaard, offertereg. ontbreekt, geen bewaking sluitingsdatum 5 lijkt op standaard, met tekortkomingen 6-7 lijken op standaard, met tekortkomingen standaard 6.2.5 en 6.2.6 niet bij inkoopbureau 8

Uitwerking casus (5) offerteregister / kopieën sluitingsdatum inzenden offertes bewaken ingezonden offertes gesloten bewaren opening door chef en 2e persoon selectie door chef i.o.m. aanvrager register bijwerken betreffende selectie leveranciers op de hoogte stellen contracten goed controleren contracten vastleggen plus kopieën aan wie? 9

Uitwerking casus (6) Andere aanbevelingen Verdeling aanvragen niet “geteld” maar “gewogen” Niet stapeltje meegeven, maar stuk voor stuk Werken aan deskundigheidsbevordering 10

Uitwerking casus (7) Nieuwe situatie, 1e deel (zie verder 5) Aanvraag komt binnen Controle door medewerkers o.b.v. instructie Bepalen en vastleggen: wie doet wat, door chef 11

Voor volgende week Lezen Presentaties en aanvullend materiaal: H 6.2 t/m 6.2.4 H 15.1 (onderdeel “waardenkringloop” komt later uitvoerig aan de orde) Presentaties en aanvullend materiaal: zie www.sterre-producties.nl, tabblad AO&ICT, blinde link 12