Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Casus M orthopedagogisch bekeken
Gedragsproblemen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Ervaringen Implementatie in Nederland
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Pedagogische theorieën
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Groepsdynamiek 1.
Kind en omgeving Het individu in de context
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Welkom ik maak me sterk.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
De kracht van positief opvoeden
Opvoedingsstijlen met een risico.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe pedagogisch handelen?
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
1. Uitgangspunten van de behandeling
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
JEUGDzorg - voor wie?.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven

inhoudstafel Inleiding Black box Open groepsklimaat Responsieve relatie Inzichten uit de gehectheidstheorie De groep als veilige haven Agressie als verstorende factor Proactief omgaan met agressie Negatieve groepsmechanismen Stappen naar een veilig pedagogisch klimaat

Inleiding Verantwoordelijkheid van de groepsleiding voor een leefsituatie in de groep die gunstig is voor het welbevinden en de ontwikkeling van de opgenomen jongeren te creëren Relatie tussen de groepsopvoeder en de jongeren Opvoeding en verzorging Sfeer in de groep

Black box Annemiek Harder Relatie is belangrijk Bemoeilijkt door gedragsproblemen Groepsopvoeder : interactievaardigheden krijgen Ondersteuning gericht op de omgang

Open groepsklimaat Peer Van der Helm Belang bij doelstellingen, behandeling en rehabilisatie Persoonlijke aandacht en vertrouwen Leren en zingeving Structuur, duidelijkheid en veilige sfeer Versterkt de motivatie en het verantwoordelijkheidsgevoel Ontwikkeling empathie Verminderen criminele overtuigingen en denkfouten

Responsieve relatie Peer Van der Helm Positieve, responsieve relatie en groepsklimaat Is moeilijk in praktijk om te zetten Gevolg : strenger straffen dan nodig Houden aan enkele rechten van het kind : schaad nooit je cliënt

Inzichten uit de gehechtstheorie Carlo Schuengel Bieden van een veilige basis Doorbreken van negatieve verwachtingen Ondersteunend netwerk Gehechtheidsstrategiën = pijn en gekwetstheden te voorkomen (natuurlijk) Marianne Riksen – Walraven Signalen kind opmerken en adequaat reageren Nood aan steun

De groep als veilige haven Veilige basis = veilige haven Als individu benaderen en een authentieke relatie Openstaan, belangstelling, willen begrijpen Flexibele benadering Ononderhandelbare structuur en grenzen, maar niet star vasthouden Ruimte voor uitzonderingen en individuele aanpassing Opvoeder gedrag afstemmen op de individuele jongere Sensitieve responsiviteit

Agressie als verstorende factor Peer Van der Helm Open groepsklimaat  emotionele stabiliteit Ontstaan : Omgevingsfactoren Persoonskenmerken Achtergrond en problematiek Noodmaatregelen hebben enkele gevolgen : Niet goed samen met een open veilig groepsklimaat Fysieke en emotionele schade

Proactief omgaan met agressie Marije Valenkamp - Individueel proactieve agressiehanteringsmethode Inperkende maatregelen voorkomen of verminderen Bewust maken van volgorde, oorzaak, waarschuwingssignalen, gedrag Beter anticiperen Specifieker kijken wat individueel kind nodig heeft

Negatieve groepsmechanismen Groepsdynamiek Let op dat ze het gedrag niet overnemen van elkaar en als groepsnorm zien Bifocale benadering = Afwisselende aandacht voor het individu en de groep  Individu zien in de sociale context en zijn relatiestijl te begrijpen

Stappen naar een veilig pedagogisch klimaat Visie – en beleidsontwikkeling Visie ontwikkeling op de relatie en het pedagogisch klimaat Erkenning van de groepsopvoeder als cruciale menselijke factor Methodiekontwikkeling Abstracte concepten te realiseren Gehechtheidstheorie – emotionele ondersteuning Agressiehanterings – en veiligheidsbeleid Gevoel situatie onder controle te hebben Training en supervisie van de groepsopvoeder Door een gedragswetenschapper Monitoring van het groepsklimaat Continue zicht op het pedagogische klimaat en bijsturen waar nodig