Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Regie in eigen hand Symposium seniorenbelangen HSL 24 oktober 2012
Binnen een VPG-setting
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Training Omgaan met service Les 3: klachten
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Rene Peters gemeente Oss
Iedereen coach naar Jef Clement.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Doel contactpersoon Palliatieve zorg
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Collega’s voor Collega’s
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
In gesprek Naast de online enquêtes zijn we dit jaar ook gestart met klantenpanelavonden. Dit heeft voor ons veel mooie inzichten, verklaringen en bruikbare.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Zeggenschap voor zorgvragers
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
ARBO.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Introductie Zorg & Technologie
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Zorgpad Palliatieve zorg
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland

Zorgbelang Zuid Holland Ondersteuner van belangenbehartiging zorgvragers in Zuid Holland Stichting zonder winstoogmerk Actief betrokken bij verbeteren van zorg en welzijn Partner in het voeren van het gesprek met de zorgvrager, we zijn daarvoor in te huren

Zorgbelang Zuid Holland FinancierZorgaanbieder Cliënt/cliëntorganisatie

Patiëntveiligheid Patiënt: “Het ziekenhuis gebruikte Dettol voor deze wond” Verpleger:“Spoelen met water is net zo goed, maakt u zich geen zorgen”

Hoe ontstaan fouten volgens patiënten? 3000 reacties op meldactie van NPCF 2010 Belangrijkste oorzaak: gebrek samenwerking zorgverleners gebrek communicatie met patiënten/naasten 85% incidenten te voorkomen door signalen patiënt serieus te nemen  (‘bang dat er iets niet klopt’) 27% zorgverleners willen geen bemoeienis van patiënt met behandeling

De patiënt serieus nemen Cardioloog in antwoord op vragen van patiënt over voorgestelde behandeling: “Stelt u vooral geen kritische vragen, dat brengt alleen maar verwarring met zich mee”

‘De mondige patiënt’ Uitgangspunt beleid: kritische, geïnformeerde, mondige patiënt –Artsen en verpleegkundigen ervaren hoe lastig het is om zelf patiënt te zijn –Ziekte & pijn zorgt voor minder gestructureerd en trager denken, informatie minder goed verwerken

Wat vraagt dit van de zorgverlener (1) Openstaan voor patiëntsysteem (patiënten, hun mantelzorgers en andere naasten) Betrekken patiëntsysteem bij behandeling In gesprek uitzoeken wat patiënt zelf kan en waarbij hulp nodig is Gevoelens, signalen patiëntsysteem serieus nemen en checken

Wat vraagt dit van de zorgverlener (2) Bewust zijn op cultuur van “het beste voor te hebben met patiënt” Samenwerken en kennis delen met collega’s en ‘vervolgzorg’ Digitale informatie/rapportage systemen

Wat is hiervoor nodig “De patiënt hoeft geen opleiding te volgen tot patiënt? Dat is toch de omgekeerde wereld!?”

Rol patiëntsysteem bij veiligheid (1) Informatie geven (gezondheid, medicijnen) Afspraken/adviezen opvolgen Onduidelijkheden noemen en doorvragen tot het begrepen is Informeren bij wie je terecht kunt met vragen

Rol patiëntsysteem bij veiligheid (2) het ‘niet pluis gevoel’ zaken ‘niet goed begrijpen’ of ‘dingen die anders gaan dan verwacht’ serieus nemen en delen met zorgverlener

Stelling Veiligheid in ziekenhuizen te verhogen door patiënt(systeem) daadwerkelijk serieus te nemen en, naast object, ook als onderdeel te beschouwen van de behandeling

Erik Visser