Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Informatie Groep 3 September 2013.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Gemaakt door Michelle Boudens
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Het cito-leerlingvolgsysteem
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Dyslexie.
Informatie Groep 3 Augustus Ochtendprogramma Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Informatie Groep 3 September Start van de dag Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
… de stap naar het eerste leerjaar
DCD Developmental Coordination Disorder
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Dyslexie op het Sondervick
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Verwerking van Elke Louagie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Basisschool Op De Horst
Ontwikkeling van het basisschoolkind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Voorschotbenadering risicokleuters
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Observeren en begeleiden van kleine groepen
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!? Bart Boets, Jan Wouters & Pol Ghesquière

Inleiding Dyslexie Erfelijk bepaalde neurologische aandoening. 5 à 10% van de bevolking. Ernstige lees- en spellingsstoornissen die moeilijk te verhelpen zijn d.m.v. de in het onderwijs gebruikelijke didactische maatregelen en remediëringsinspanningen.

Auditieve temporele informatieverwerking bepaalt de kwaliteit van spraakperceptie die de fonologische vaardigheid bepaalt. Het theoretische structurele model voor de padanalyse VOORSCHOOLSE METINGEN METINGEN IN 1ste LEERJAAR Auditieve temporele verwerking Visuele temporele verwerking Spraakperceptie Fonologisch bewustzijn Benoemsnelheid Verbaal korte-termijngeheugen Lezen Spelling

Methode Subjecten Instrumenten 62 kinderen 36 jongens 26 meisjes ½ uit ‘dyslectische gezinnen’= Hoogrisicogroep (HR) ½ uit ‘normaal lezende gezinnen’= Laagrisicogroep (LR) Instrumenten Fonologische tests: Klankidentificatietest Rijmtest Non-woordrepetitietest Cijferreeksen voorwaarts Snel serieel benoemen: Voorwerpen Snel serieel benoemen: Kleuren

Methode Letterkennis: Letters benoemen; klank en naam van letter gescoord. Auditieve informatieverwerking: Psychofysische frequentiemodulatie (FM)-detectietaak. Visuele informatieverwerking: Psychofysische coherente-beweging (CB)-detectietaak.

Methode Spraakperceptie: Spraak-in-ruis-perceptie-taak. Lees- en spellingvaardigheden aan het einde van het eerste leerjaar: Lezen Spelling Pseudohomofoontaak

Methode Dataverzameling Statistische analyses Fonologische vaardigheden Letterkennis FM-detectie CB-detectie Spraakperceptie Leestests Spellingstests Derde kleuterklas; voor enige formele leesinstructie Laatste maand van het eerste leerjaar; na één schooljaar formele leesinstructie Statistische analyses Aan de hand van Mixed Model Analysis (MMA) = geavanceerde techniek die rekening houdt met de geclusterde aard van de data.

Resultaten Groepsvergelijkingen HR-LA=Hoogrisicogroep met leesachterstand HR-LN= Hoogrisico- normaal lezende groep LR-LN= Laagrisico- normaal lezende groep Resultaten Groepsvergelijkingen Prestaties van de drie groepen kinderen op de fonologische tests en op de letterkennistaak.

Resultaten Groepsvergelijkingen→Wat leiden we af? Op vrijwel elke taak scoorde HR-LA-groep significant lager dan de HR-LN-groep, behalve op de beginklankidentificatietaak en op de cijferreeksentest. Ondanks een vooralsnog normale leesontwikkeling scoorde ook de HR-LN-groep significant lager dan de LR-LN-groep op de eindklank-identificatietaak en op de non-woord-repetitie-test. Dat suggereert dat het familiale risico continu is!