Workshop Technische realisatie: de architectuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
EPD van start! Ineke Ruiter, programmamanager Implementatieorganisatie EMD/WDH 11e EPD SYMPOSIUM > NVMA > 01 juni 2006.
Records management en informatie-architectuur
Workshop 6: Multichanneling
Digitale dienstverlening
Ervaring implementatie aanpak
Zaakgericht Werken.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Standaardiseren, hoe doe je dat
Zaakgericht werken in samenhang
voor financiële rapportages
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
BKWI en Suwi-net 24 mei 2007 Alexander Hielkema en Jan Jongenelen
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Governance van de informatievoorziening
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
afkijken, nadoen, egemwijs
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Elektronische dienstverlening in de lift
Ontwikkelingen van het onderwijsnummer
Samen werken aan een gezonde regio!
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
KCC4ALL.
Digitaal mei 2014.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Visie informatievoorziening
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
Werk mee aan GEMMA2 Wat kunt u de komende tijd verwachten?
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
MijnOverheid Roadmap Louis Tinselboer
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Basisinformatie Gegevensmanagement van sectoraal naar integraal
The many faces of Application Programmes Interfaces
Transcript van de presentatie:

Workshop Technische realisatie: de architectuur

Workshop Technische realisatie De architectuur Workshopleiders: Ernst Jan van Nigtevecht (JustId) Arthur van der Krabben (BKWI) Datum: 7 november 2007

Filmpje Schrikbeeld?

Agenda Praktijkervaring: ePV Praktijkervaring: DKD E-overheid Transformatie naar WMO Lessons Learned, Do’s & Dont’s Stellingen

Praktijkervaring: EpV

Informatieuitwisseling in de SRK Aanleiding Verbeterprogramma ePV Opsporingsinstanties en/of justitie-onderdelen weten niet altijd van elkaar waar men mee bezig is. Doelstellingen van het Veiligheidsprogramma (http://www.minbzk.nl/veiligheid/veilige_samenleving) op het gebied van meer gestroomlijnde informatie-uitwisseling Groeiende aandacht voor gestructureerde aanpak van bepaalde doelgroepen (veelplegers, Antillianen etc.) Sepots door vormfouten, tijdsoverschrijdingen etc. waardoor ‘boeven’ niet hun ‘beloning’ krijgen waar ze recht op hebben En voor de betrokken organisaties ook: Terugdringing administratieve lasten en doorlooptijdverkorting

Informatieuitwisseling in de Strafrechtsketen (SRK) Strafrechtsketen (primair proces)

Programma ePV Typologie van Interacties Handhaving

Programma ePV Ketenkaart Interactieprocessen

Programma ePV Technische Standaarden Open Standaarden: ebXML / ISO-15000 Zowel semantiek als techniek Gegevenswoordenboek Strafrechtsketen Gedragen door organisatie – Politie & Justitie! Ontkoppeling tussen de verschillende lagen!

Programma ePV Ontkoppeling Organisatorische Interoperabiliteit Semantische Interoperabiliteit Technische Interoperabiliteit

Praktijkervaring: Digitaal Klant Dossier (DKD)

Aanleiding DKD Rapport commissie Keller “De burger bediend?” Verbeteren dienstverlening burgers Wet eenmalige gegevensuitvraag Suwi-domein voorloper

Doelstelling DKD Verbeteren dienstverlening aan klant Voor klant één virtuele (suwi) overheid Administratieve lastenverlichting Niet meer naar bekende weg vragen Zoveel mogelijk gegevens delen Zoveel mogelijk externe bronnen

Daarom DKD: De gegevens van de klant …

… met elkaar verbinden en delen …

… en beschikbaar stellen aan alle professionals …

… en gebruiken voor dienstverlening aan klanten …

Het makkelijk, eenvoudig en persoonlijk toegankelijk maken

Model DKD 2.0 PIP Zorg Justitie Professionals Jeugd Burger mijnoverheid.nl Zorg Justitie Jeugd Onderwijs Wonen Professionals andere sectoren Burger Meer diensten voor klant en professional: werkbriefje werkmap bijzondere bijstand langdurigheidstoeslag Professional Werk en Inkomen Werkgever

E-overheid

NORA totaalplaat

 EKD  EPD  DKD  ELD Landschapskaart Persoonlijke Internet Pagina Op afstand @ internet telefoon krant SMS chat Loketten Personalisatie Basisregistraties BSN Persoonsgegevens OSB BSN BIN burger Digitale loketten Persoonlijke gegevens BSN kentekens bedrijven inkomens personen adressen gebouwen kaart percelen BIN BerichtenBox (notificatie) www.mijnoverheid.nl Berichten Agenda www.bedrijvenloket.nl BSN Lopende zaken Lopende zaken (status) Machtigingen GMV BSN Telefonie CCO/KCC Voorkeuren/abonnementen Profielen BSN BIN bedrijf Registreren DigiD BIN Inloggen BSN BIN Register webservices (UDDI) BIN Ontsluiting Zoeken Contact Help Navigatie naar diensten eFormulieren Collecties eDossiers Kennisstructuren Op lokatie bezoek zuil krant Wetgeving Balie  EKD BSN Regelgeving Bekendmakingen  EPD BSN Toelichting op de Landschapskaart De landschapskaart PIP heeft als doel om toe te lichten hoe de personalisatie functies zich verhouden tot reeds beschikbare bronnen en andere bouwstenen van de eOverheid. Drie actoren maken gebruik van de voorzieningen van de eOverheid: de burger (identiteitsnummer is BSN), het bedrijf (identiteitsnummer is BIN) en de ambtenaar (identiteitsnummer is BSN). Voor elke doelgroep is voorzien in een persoonlijk Portaal: Mijnoverheid.nl voor burgers Mijnbedrijvenloket.nl voor bedrijven En via Rijksweb een persoonlijke ambtenaren pagina voor (rijks)ambtenaren. Deze portalen worden telefonisch ondersteund door klantcontactcentra. De kanalen die op afstand te gebruiken zijn: internet, chat, SMS, krant/publicaties, telefoon, en post. De kanalen die op lokatie zelf gebruikt worden zijn: de informatiezuil, kranten/publicaties, en de balie/bezoekadres. Loketten: We onderscheiden vier soorten loketten: de digitale loketten, de klant contact centra (oftwel de telefonische loketten) De balie, het fysieke loket Publicaties (waarop schriftelijk gereageerd kan worden) Binnen de digitale loketten bevinden zich ondermeer de landelijke loketten, zoals www.overheid.nl en www.bedrijvenloket.nl, sectorale portalen zoals het klantportaal DKD (werk en inkomen) en de loketten van de afzonderlijke (semi-)overheidsorganisaties. De personalisatie functies zijn bedoeld om de digitale loketten te personaliseren. Dit zijn generieke componenten, die door het Programma PIP worden ontwikkeld tot een centrale voorziening. Deze voorziening kan vanaf diverse loketten worden benaderd. De personalisatie functies ontsluiten diensten o.b.v. voorkeuren, status en gegevens, en berichten (afspraken en agenda) Hiervoor wordt gebruik gemaakt van DigiD voor het inloggen. De autorisatie en machtigingsfunctie - nu nog geen onderdeel van PIP - kan worden ontwikkeld voor b.v. het verlenen van toestemming over jouw gegevens aan anderen, b.v. een intermediair of een ambtenaar. Ontsluiting en ondersteunende functies De ontsluiting en ondersteunende functies zijn generiek: navigatie naar diensten (waaronder vraagstructuren en beslisbomen) de eFormulieren service, de zoekdienst, maar ook contact en helpdesk mogelijkheden behoren hiertoe. Voor personalisatie moeten persoonsgegevens worden opgeslagen: Berichten Relaties en rollen (wie is waar bekend, en heeft welke rol/bevoegdheid) Profielen DigiD Collecties De beschikbare landelijke informatie collecties over wet en regelgeving, bekendmakingen, vergunningen, productcatalogi en eFormulieren vormen basis bouwstenen voor de portalen. Elk portaal kan hiervan gebruik maken om informatie over specifieke onderwerpen voor bepaalde doelgroepen te presenteren. OSB Via de OverheidsServiceBus worden de basisregistraties ontsloten. Ook de sectorale eDossiers kunnen hierop aansluiten om enerzijds gebruik te kunnen maken van de landelijke voorzieningen en anderzijds uitwisseling met andere sectoren mogelijk te maken. Basisregistraties Via PIP kan een gebruiker zijn/haar eigen gegevens inzien uit basisregistraties en eDossiers. Voor burgers zijn dit primair: persoonsgegevens uit het GBA (personen) perceel en eigendoms gegevens uit het Kadaster (percelen). inkomensgegevens uit de POLIS administratie (inkomens) Motorrijtuiggegevens uit de kenteken administratie van de RDW (kentekens) Bedrijven kunnen inzage krijgen in de door hun aangeleverde gegevens: Bedrijfsgegevens, inschrijving en vestigingsgegevens uit het (Nieuwe) Handelsregister (personen) Perceel en eigendoms gegevens uit het Kadaster (percelen). Werknemersverzekeringen (ZW, WIA, WAO, premies etc.) uit de POLIS administratie (inkomens) Ambtenaren Afhankelijk van de functie en rol van de ambtenaar wordt bepaald of hij/zij toegang krijgt tot specifieke basisregistraties. eDossiers De sectorale eDossiers zijn primair voor burgers en ambtenaren bedoeld: Elektronisch Kind Dossier (EKD) Digitaal Klant Dossier Werk en Inkomen (DKD) Elektronisch Patienten Dossier, inclusief Electronisch Waarneem Dossier en het Electronisch Medicatie Dossier Elektronisch Leer Dossier voortgezet onderwijs (ELD) Vergunningen Ambtenaar Vragen& Antwoorden  DKD BSN Productcatalogi (SC) Publicaties Subsidies  ELD BSN Verwijsindex Generiek component Landelijke collectie BIN = Fi nr + KvK nr  Elektronisch dossier

Werk in uitvoering; een overzicht van de e-overheid bouwstenen Bron: Nora

Wat is NORA? NORA is een landschapskaart met de e-overheid voorzieningen (produkten, standaarden, ontwikkelingen,…) MAAR …. Er zijn veel lopende ontwikkelingen / projecten /programma’s binnen e-overheid (ICTU) Geen duidelijk overzicht wat er allemaal loopt Hoe ver het is Wat al gereed is NORA architectuur moet richting geven aan de ontwikkelingen – Migratie architectuur / Roadmap

Generieke voorzieningen uit andere ketens Beschikbaar: Suwinet-Inkijk Correctie en Terugmelding Suwinet – Service broker – gegevensontsluiting Suwinet – Infrastructuur (KPS) Verwijsindex personen Justitie berichtenservice (JUBES) Sociale kaarten Portalen en portlets Authenticatie (DigiD) – Autorisatie - Personalisatie …..

WMO

Routeplanner e-Gemeente

Interacties tussen processen en organisaties Bron: startarchitectuur WMO

Bron: Invoering WMO en ICT Het (ideale!) Wmo loket? DigiD PIP E-formulieren Architectuur Vergunningen Digitale dossiers Basis registraties Bekendmakingen Overheidsservicebus Bron: Invoering WMO en ICT

Dilemma van standaardisatie Zorg (cure) Verpleging (care) Ondersteuning (welzijn) Werk, inkomen en Zorg domein De uitdaging! wetten ZVW AWBZ WMO WWB, WIA ICT Aorta Hl7 v3 EPD / EMD AZR ??? Suwinet SGR / SuwiML DKD

Lessons Learned, Do’s & Dont’s

Programma ePV Workshop Ervaring Deelnemers uit diverse organisaties Bewustwording van “het grotere geheel” Inzicht verkregen in afhankelijkheden Grote verbeteringen niet individueel haalbaar Focus op de uitwisselings vlakken (“Koppelvlakken” / “Interacties”) Standaardisatie vereist Gegevens Uitwisseling

DO ... Focus op de interacties tussen de ketenpartijen. Hanteer en beheer een ketenbreed woordenboek. Waarborg conformiteit en interoperabiliteit van implementaties aan de technische architectuur. Volg bij voorkeur standaarden uit Europese of Nederlandse e-government aanbevelingen. Flexibele integratie van gegevens door XML transformaties. Gebruik van meta data. Gebruik demonstratie opstelling. Doorbreek de ‘Analysis Paralysis’ en ga aan de slag.

DO NOT ... Jungle van point-to-point integratie projecten laten doorwoekeren. Van bovenaf doordrukken. Zelf maatwerk (willen) maken voor standaard beschikbare middleware functies. Transport logica in de applicatie bouwen. Service en Applicatie als hetzelfde beschouwen. Applicatie adresseren in plaats van de service. Transformatie van gegevens hardcoded in de applicatie opnemen...

Ketensamenwerking Afspraken in de keten is een must (ketenarchitectuur) Dominant thema nodig dat de partijen bindt – de klant! Samenwerking tussen centrale- en lokale organisaties vraagt om centrale oplossingen met lokale vrijheden Eigen dynamiek van de ketenpartners accepteren en toestaan Mandaat vanuit de ketenpartners in het programma waarborgen

Alignment Business en ICT ICT als enabler voor Business ontwikkeling Keten Werk en Inkomen heeft: een Suwi Gegevens Register een ketenarchitectuur een gemeenschappelijke applicatie voor de professional een uitwisselingsinfrastructuur Doorontwikkeling vanuit de business Robuust DKD (aanbod) én vraaggericht Samenwerken om vraag en aanbod bij elkaar te brengen Ontwikkeling van een gemeenschappelijk dienstverleningsconcept noodzakelijk Multichannel strategie Klantprocessen uitwerken Produkten en diensten catalogus

E-overheid versus de organisaties Wie neemt het voortouw? Ontwikkeling loopt van organisatie, naar keten, naar landelijke overheid Noodzaak van landelijke standaarden en produkten Correctie- en terugmeldmechanisme Digitale handtekening Standaardisering uitwisseling van berichten Initiatieven van partijen stimuleren én sturing vanuit e-overheid

Stellingen

Stelling 1 Samenwerking in één keten is al lastig, laat staan over ketens heen Landelijke sturing noodzakelijk!

Stelling 2 Een standaard is niet 1 standaard Varianten zijn dagelijkse praktijk!

Stelling 3 U bouwt de bouwstenen voor e-overheid Vanaf het begin rekening mee houden!

Stelling 4 ICT gaat voor de business Eerst de snelweg, dan de toepassing

Bedankt voor uw aandacht Workshopleiders: Ernst Jan van Nigtevecht (JustId) Arthur van der Krabben (BKWI)