Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Koningin Julianaschool…..
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ontwikkelingstraject kinderen
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Dr. Albertus Risaeusschool
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
PAD Mindfulness en Yoga
Morele ontwikkeling en opvoeding
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Kanjertraining..
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
AUTHENTIEKE COMMUNICATIE Hoe je woordkeuze van invloed kan zijn.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
introductiebijeenkomst
PROJECT INTERFACE.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen Klets Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen

Doelstelling Het accepteren van het ‘anders’ zijn van anderen Het herkennen van eigen gevoelens en grenzen Grenzen van anderen respecteren Het leren omgaan met en het voorkomen van pesten en conflicten Het weerstaan van groepsdruk Weerbaar zijn bij afwijzing en grensoverschrijdend gedrag Het leren hulp vragen

Preventie In het programma zijn lessen opgenomen waarin kinderen leren reageren op grensoverschrijdend gedrag van volwassenen en hoe hulp te vragen. Kinderen hebben de hulp en opmerkzaamheid van volwassenen nodig

Effect De sfeer in de groep verbetert Beginnende pestproblemen kunnen makkelijker worden opgelost of worden voorkomen Eenduidige afspraken over acceptabel en niet-acceptabel gedrag op school

Leerkrachtvaardigheden Structuur bieden Consequent zijn Open houding Voorbeeld gedrag

Thema’s De ander (Verschillen tussen mensen - Reageren op verschillen) Ik (Zelfvertrouwen - Denken, voelen en doen - Ja- en nee-gevoelens) Ik en de ander (Pesten – Groepsdruk – Conflicten – Samenwerken) De ander en ik (Weerbaar zijn – Problemen oplossen – Hulp vragen)

Ouders/verzorgers Ouderbrief bij elk thema Huiswerkopdrachten Inhoud van de lessen Suggesties om thuis verder over te praten Huiswerkopdrachten

Schoolbeleid Schoolregels Internetprotocol Omgangsregels Pestprotocol Regeling rode en gele kaarten

Schoolregels / Internetprotocol

Omgangsregels

Oeps!

Kinderen leren wat ze leren Kinderen leven wat ze leren Als een kind met kritiek leeft, dan leert het te veroordelen. Als een kind met vijandigheid leeft, dan leert het te vechten. Als een kind met afwijzing leeft van wie je bent, dan leert het zich eenzaam voelen. Als een kind met spot leeft, dan leert het zich terug te trekken. Als een kind met schaamte leeft, dan leert het zich schuldig te voelen. Als een kind met verdraagzaamheid leeft, dan leert het geduldig te zijn. Als een kind met lofprijzing leeft, dan leert het waarderen. Als een kind met eerlijkheid leeft, dan leert het rechtvaardigheid. Als een kind met veiligheid leeft, dan leert het vertrouwen te hebben. Als een kind met goedkeuring leeft, dan leert het van zichzelf te houden. Als een kind leeft met acceptatie en vriendschap, dan leert het liefde in de wereld te vinden.