PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen een VPG-setting
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Welkom bij de presentatie van
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Redactioneel schrijven Les 2
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Probleem gestuurd onderwijs
Vergaderen en notuleren
huiswerk IAM competenties
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
Proces en Product.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Vergaderen.
Samenwerken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vergaderen tijdens een project
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Pad: Combi.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Bijeenkomst startende mentoren
LOB zeven stappen naar succes
Zorgvragers in de VVT.
Reflecteren even pas op de plaats
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Keuzethema: differentiatie
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Burgerschap Samenwerkend leren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Les 4: Observeren Les 4:
Jij als werkplekbegeleider!
Samenwerken en communicatie
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Welkom bij DAIly NURSE.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
gesprekstechnieken Les 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar mee te maken heeft.

De tutor De tutor! De tutor is een docent die de groep kan ondersteunen. Hij observeert de groep en helpt je met je leerproces en het samenwerkingsproces. ! De tutor doet niet inhoudelijk mee!

De tutorgroep De tutor groep is de groep waar het in PGO eigenlijk omdraait. In deze groep begin je met een vraag of een probleem en eindig je met een antwoord of de oplossing. Verschillende rollen binnen de tutorgroep: Voorzitter / notulist / bordnotulist / deelnemer.

Voorzitter In dit proces neemt een persoon de leiding om te zorgen dat het proces goed verloopt. Kerntaak: Leiding geven aan de groeps- en leer-processen, zodat de tutorbijeenkomst op de juiste wijze verloopt! Agenda maken en aanhouden.

Notulist Maakt op papier aantekening over het verloop van de vergadering; notulen. Wat komt er in de notulen? -Een korte inhoudelijke beschrijving per gezette stap. -De gemaakte afspraken.

De deelnemer Dit is de rol die je het meeste vervuld! - Wees goed voorbereid! - Maak aantekeningen! - Kom je afspraken na of meld dit wanneer het niet gebeurt! - Je bent iedere bijeenkomst aanwezig. - Je stelt je open voor kritiek en meningen. - Je geeft het aan wanneer je iets dwars zit!

Bordnotulist Notuleert samenvattend op het bord. Zo kan iedereen meelezen met wat er is besproken en is het makkelijk om terug te blikken.

Tijd voor actie! We gaan nu bezig met PGO. Verdeel de groep in de verschillende rollen. Maak afspraken? Waarom is het handig om afspraken te maken? Wat voor afspraken zouden jullie maken?

De zeven sprong! Allereerst gaan we de casus bestuderen. Stap 1: Het verhelderen van begrippen. Stap 2: Het formuleren van het probleem of doel. Stap 3: Probleemanalyse. Stap 4: Alle onduidelijkheden en misverstanden rechtzetten. (systematiseren van stap 3). Stap 5: Het formuleren van leerdoelen. Stap 6: Onderzoeken / rapporteren. Stap 7: De nabespreking.

Afsluiting van de taak Aan het einde van de afsluitende stap, de rapportage, evalueer je de taak. Ook hiervan wordt door de notulist een verslag gemaakt, wat als basis kan dienen voor je eigen evaluatie.