Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Het nieuwe spelen is oud
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Maaswaal College UNESCO-school
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Veranderingen in de zorg
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Van visie naar actie.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
SBL conferentie lerarenregister
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Samenwerken in burgerschap
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Sociale media op school
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Door Annelien De Clercq
Jongerenwerker: tolk van de straat
Ethiek.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Doel en taak van de hulpverlening
Eerstejaarsproblemen
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Dr. Mandy de Wilde Universiteit Antwerpen
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Opgroeien in de stad les 3
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Responsible Research and Innovation Verantwoord onderzoek en innovatie.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Inspiratiesessie 15 februari 2017
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Denkbeelden van jongeren over democratie
Geef licht aan kinderen in gewelddadige wijken in Zuid-Afrika
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Waarom leerlingenparticipatie?
Een beetje menselijk doen, graag!
Transcript van de presentatie:

Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden Wordt thuis niet meer goed opgevoed jeugd is egocentrisch, niet geëngageerd jeugd is lui en racistisch jeugd wordt steeds gewelddadiger

rondhangen: “het zich herhaaldelijk en doch op willekeurige tijdstippen ophouden van jongeren, in een zelfgevormde groep in de publieke ruimte in de vrije tijd buiten instituties als gezin, arbeid, school of jeugdwerk” (K. Sabbe, UvGent, 2007)

Conclusie Martineau: Het Nederlandse hangjongeren-probleem is gelegen in de persoon van de boze burger (“I have overlast”), een persoon die het samenleven met jeugd als een zware last ervaart en zich niet geholpen voelt door de overheid. Maar volwassenen die wel met jeugd omgaan ervaren dat vaak als plezierig. De boze burger ervaart de jeugd als indringers in het territorium waar ze het alleenrecht menen te mogen claimen. “I believe that the problem of freedom lies with the highly individualized, peace and order entitled redisdent who expects the welfare state to mediate unpleasant aspects of the social world”.

Democratisch burgerschap in de basisschool

“first of all, public education at any level should cultivate the ability to imagine the experiences of others and to participate in their suffering” (Martha Nussbaum: Cultivating Humanity)

Democratisch-pedagogisch offensief Democratie is niet meer vanzelfsprekend Veel mensen –ook jongeren- hebben een democratisch tekort Als gevolg van falende socialisatie Democratie-ontwikkeling is longitudinale kerntaak Kennis, vaardigheden en houding Van jongs af aan!!

Wat moet je leren Omgaan met verschillen Conflicten op een humane manier oplossen Wat betekent Respect, hoe krijg je dat en hoe geef je dat? Tolerantie, Empathie Verantwoordelijkheid Democratische geletterdheid Participatie, learning by doing De ‘wil’ om democraat te zijn Maar: in een democratie mag je ook tegen de democratie zijn!

Kinder- en jeugdparticipatie: Definitie: het proces waarbij kinderen en jongeren actief worden betrokken bij besluitvorming t.a.v. hun eigen leefsituatie en leefomgeving VN-verdrag (3 P’s) bevordert ontwikkeling Bevordert kwaliteit voorzieningen Voorwaarde voor democratisch burgerschap

Vreedzame School

Drie typen burgerschapsvorming Persoonlijk burgerschap (deugden-ethiek; ‘character-building’ Participatief burgerschap Kritisch Burgerschap Voorbeeld: voedselbanken