Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden Wordt thuis niet meer goed opgevoed jeugd is egocentrisch, niet geëngageerd jeugd is lui en racistisch jeugd wordt steeds gewelddadiger
rondhangen: “het zich herhaaldelijk en doch op willekeurige tijdstippen ophouden van jongeren, in een zelfgevormde groep in de publieke ruimte in de vrije tijd buiten instituties als gezin, arbeid, school of jeugdwerk” (K. Sabbe, UvGent, 2007)
Conclusie Martineau: Het Nederlandse hangjongeren-probleem is gelegen in de persoon van de boze burger (“I have overlast”), een persoon die het samenleven met jeugd als een zware last ervaart en zich niet geholpen voelt door de overheid. Maar volwassenen die wel met jeugd omgaan ervaren dat vaak als plezierig. De boze burger ervaart de jeugd als indringers in het territorium waar ze het alleenrecht menen te mogen claimen. “I believe that the problem of freedom lies with the highly individualized, peace and order entitled redisdent who expects the welfare state to mediate unpleasant aspects of the social world”.
Democratisch burgerschap in de basisschool
“first of all, public education at any level should cultivate the ability to imagine the experiences of others and to participate in their suffering” (Martha Nussbaum: Cultivating Humanity)
Democratisch-pedagogisch offensief Democratie is niet meer vanzelfsprekend Veel mensen –ook jongeren- hebben een democratisch tekort Als gevolg van falende socialisatie Democratie-ontwikkeling is longitudinale kerntaak Kennis, vaardigheden en houding Van jongs af aan!!
Wat moet je leren Omgaan met verschillen Conflicten op een humane manier oplossen Wat betekent Respect, hoe krijg je dat en hoe geef je dat? Tolerantie, Empathie Verantwoordelijkheid Democratische geletterdheid Participatie, learning by doing De ‘wil’ om democraat te zijn Maar: in een democratie mag je ook tegen de democratie zijn!
Kinder- en jeugdparticipatie: Definitie: het proces waarbij kinderen en jongeren actief worden betrokken bij besluitvorming t.a.v. hun eigen leefsituatie en leefomgeving VN-verdrag (3 P’s) bevordert ontwikkeling Bevordert kwaliteit voorzieningen Voorwaarde voor democratisch burgerschap
Vreedzame School
Drie typen burgerschapsvorming Persoonlijk burgerschap (deugden-ethiek; ‘character-building’ Participatief burgerschap Kritisch Burgerschap Voorbeeld: voedselbanken