Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Perfectionisme.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Namen van de Abers die de presentatie geven.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
“Balansonderzoek” Afdeling X Maart 2009Begeleider:…………….
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Welkom.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Johari venster & feedback
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Computerverslaving.
Autismespectrumstoornissen
ADHD bij kinderen.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Focus op motivatie en communicatie
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Begeleiden, hoe doe je dat?
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gedrag op de Wichelroede
uw kind begeleiden bij huiswerk
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Vakdidactische opdracht
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Oudertevredenheidsonderzoek:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Naam school Datum Logo van de school
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Begeleiden Les 7.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010 Faalangst en ouders Waar ouder staat mag u ook verzorger lezen. Presentatie: Frank en Raymond Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen? Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 “Faalangst is een vorm van angst als toestand, die kan optreden bij het leveren van te beoordelen (school)prestaties op cognitief, sociaal en/of motorisch gebied, waarbij de concentratie op een mogelijke mislukking de aanwezige kennis en vaardigheden blokkeert” - Ard Nieuwenbroek Toestand, dus op sommige momenten. Niet toestand? Dan is het een ander probleem die vraagt om een andere aanpak. Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Soorten Faalangst voor… …schoolse taken (cognitief) huiswerk, toetsen, verhandeling …sociale taken (sociaal) spreekbeurt, voorlezen …motorische taken (motorisch) voetbal, kopje koffie inschenken Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Typen Actieve faalangst werken hard, alleen met stof bezig, indien geen hulp dan vaak over in passief Passieve faalangst inspanningen geen resultaat, alleen teleurstelling, opzichtig spieken, opstandig, spijbelen 1. actief faalangstige kinderen/jongeren = actieve vermijding van fouten en kritiek, alles goed proberen te doen * braaf * veel + veel details studeren * perfect doen wat gevraagd wordt * krampachtig volgen 2. passief faalangstige kinderen/jongeren = passieve vermijding van fouten en kritiek, moeilijke situaties uit de weg gaan * bevestiging vragen * twijfelen om aan iets te beginnen * niet antwoorden, 'het niet weten' * zich snel van de taak afmaken * gokken * weinig/niet studeren Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Waar komt faalangst vandaan? Omgeving school, sportclub, media, maatschappij, e.d. Gezin hoog verwachtingspatroon, hulp spaart tijd, weinig feedback over goed en fout, loyaliteit, aanleg, cultuur, e.d. Stoornissen Door leer- en gedragsstoornissen kan faalangst ontstaan. Kinderen met dyslexie, ADHD, PDD-Nos of NLD zijn zich vaak niet bewust van de stoornis, wel van hun falen en beperkingen. Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen? Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Signaleren observaties, tests Schoolbrede aanpak het complete schoolteam draagt bij; ook ter preventie Trainingen Schoolbrede aanpak: Bijvoorbeeld positieve feedback, duidelijkheid en structuur, veilige omgeving en de leerling autonoom maken. Tests (Frank bereidt dit voor) We delen een voorbeeldtest uit. Ouders kunnen aangeven welke 2 vragen zij interessant/opmerkelijk/onverwacht vinden. Hierover gaan we kort discussieren (5-10 minuten). Trainingen (zie zorgplan): MRT - Motorisch Remedial Teaching - leerlingen die moeite hebben met de motoriek krijgen extra oefeningen van een docent lichamelijk opvoeding FRT – faalangstreductietraining Steeds twee trainers per training Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Onderwerpen Wat is faalangst? Wat doet Het Nieuwe Lyceum? Wat kunt u doen? U heeft misschien al interessante punten uit de test kunnen halen? In dit kopje geven we een richting hoe u kunt bijdragen. Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 U en Het Nieuwe Lyceum Blijf in gesprek met de school mentor / spreekuren Een goede afstemming tussen ouders en school is van essentieel belang Mentor is eerste aanspreekpunt 6.Spreekuur begeleiding Het Nieuwe Lyceum biedt leerlingen en hun ouders de mogelijkheid zelfstandig een afspraak te maken met de schoolarts, leerplichtambtenaar, de ambulant begeleiders of met het schoolmaatschappelijk werk. Hiervoor is een speciale spreekkamer ingericht. Op de informatieschermen en de website wordt aangegeven wanneer de spreekuren gehouden worden. Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Do’s en Don’ts Do’s Schep een veilig klimaat binnen het gezin (fouten maken mag) Waardeer het kind voor wie hij/zij is en niet voor zijn/haar prestatie Zoek balans tussen begeleiden en uitdagen Begeleid studie of huiswerk Communiceer positief Erken het zelfbeeld van het kind (i.p.v. ontkennen) Wees voorspelbaar / consequent Don’ts Cynisch, kwetsend of vernederend zijn Negatieve persoonlijke feedback geven Bij een slecht resultaat ervan uitgaan dat het kind het niet goed geleerd heeft Onmogelijk opdrachten geven Onmogelijke opdrachten, zie volgende slide Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Vermijd onmogelijke opdrachten ‘Wees flink’ ‘Doe me een plezier’ ‘Doe je best’ ‘Schiet op’ ‘Wees perfect’ ‘Wees spontaan’ Maak haalbare doelstellingen Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010

Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010 Praktische tips relativeer prestaties zorg voor ontspanning bouw aan zelfvertrouwen en autonomie wees zelf een evenwichtig model begrijp de angst en laat deze toe zoek tijdig hulp Over dit onderwerp hebben we een folder, die we nu uitdelen. Vragen/opmerkingen? Tijd over?  filmpje YouTube? (ik weet niet welke…) Workshop Faalangst en ouders Het Nieuwe Lyceum, maart 2010