Beïnvloeding Reisgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence based communicatie in grote projecten: waarom eigenlijk?
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Het doen van eigen onderzoek
situationeel leiderschap
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De regen Celine Dion ‘Prayer’.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Ik ben Mo.
Van uitleggen leer je het meest
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Dr. Albertus Risaeusschool
Ouders en Kinderen Centraal
Psychologie en energiebesparing
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bastiën van der Hoeff azM
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Divera TWISK SWOV - Nederland
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
ABN AMRO GELDSPEL.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Portfolio
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Reclameontwerp: boodschapstrategieën en creatieve uitwerking
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
(On) bewust in beweging
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Iedereen gebruikt social media.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
OGW op de Firtel.
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Onderzoeksvaardigheden 3
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kleuren voor stoplichten Kleuren logo.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Een succesvolle e-bikeproef
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Doubleren.
Doubleren.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Beïnvloeding Reisgedrag Dr. Bert Pol Lector Overheidscommunicatie HU Vennoot Tabula Rosa Den Haag

Waarom gaat het zo vaak fout? Hoofdoorzaken Verkeerde inschatting te beïnvloeden gedrag Naïeve denkbeelden over werking

Verkeerde inschatting gedrag Woon-werkverkeer gecompliceerd gedrag Maar dat betekent niet dat het niet beïnvloedbaar is Als je maar de goede dingen doet

Cruciale vraag: welke soort gedrag? Gepland gedrag? Automatisch gedrag?

Communicatie bij gepland gedrag | 1 Veel empirische gegevens uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek beschikbaar Doelgroep gemotiveerd om kennis te nemen van informatie

Communicatie bij gepland gedrag | 2 Keiharde argumenten geven: inhoudelijke info Don’t beat around the bush Creatieve grapjes in plaats van inhoudelijke boodschap is contraproductief Verliesframing vaak effectief Implementatie-intenties

Automatisch gedrag Maar ………… minimaal 95% van ons gedrag is automatisch! Zonder meer ook reisgedrag als zodanig Beïnvloeding attitudes en kennis heeft daar geen enkele zin: die spelen daar geen rol! Heel andere beïnvloedingstechnieken nodig dan bij gepland gedrag

Maar om welke soort gedrag gaat het hier nu eigenlijk? Om welke soort gedrag gaat het bij woon-werkverkeer? In extreem hoge mate automatisch gedrag: gewoontegedrag Niet meer over nagedacht Dat kan je je ook niet permitteren: het leven is te vol

Wat te doen om dit gedrag te beïnvloeden? Beïnvloedingsmogelijkheden automatisch gedrag: Automatisme doorbreken Of juist gebruik maken van feit dat het om geautomatiseerd gedrag gaat

Complexiteit van het gedrag Vaak is gebruik maken van het automatisme van het gedrag het meest kansrijk Mensen zijn er met hun hoofd niet bij en juist daardoor bij uitstek beïnvloedbaar Door gebruik van primes en technieken uit sfeer van sociale invloed Maar dat is hier niet voldoende Waarom niet

Keten van automatismen Omdat het woon-werkverkeer ingebed is in een keten van automatismen Het leven is volgepropt met dingen die allemaal moeten: de kinderen moeten naar de crèche of naar school gebracht en weer opgehaald er moeten boodschappen gedaan gekookt, gesport voor de oude moeder gezorgd etc., etc., etc.

Consequentie Al willen mensen hun vervoersgedrag aanpassen ze kunnen het simpelweg niet voor elkaar krijgen Door de effecten op de rest van de keten! Er is een interventiepakket nodig

Interventiepakket Hier eerst automatisme doorbreken Tegelijkertijd oplossingen aandragen (faciliteren) Gewenst gedrag belonen Feedback Subtiele beïnvloedingstechnieken ter ondersteuning

Interventiepakket | 2 Subtiele beïnvloedingstechnieken: Primes op meewerken, flexibiliteit, e.a. Sociale invloed: bijv. commitment and consistency Maar: pas op voor foute primes!

Interventiepakket | 3 Massamedia: gedragsherinnering en terugvalpreventie Pas op: niet het verkeerde gedragsmechanisme activeren gebeurt vrij vaak

Hoe doorbreek je hier het automatisme? Werkgevers hierin cruciaal Vergt niet zoveel inspanning Meest kansrijke aanpak: ‘cascademethode’

Cascademethode Laag 1 (topmanagement)  Laag 2 (middenkader)   Laag 3 (medewerkers)

Waarom is cascademethode hier beste aanpak voor doorbreken automatisme Methode toepassen die grondige verwerking afdwingt Discussie voeren belangrijk voor internalisatie (nieuwe info gaat deel uitmaken van het lange-termijngeheugen) Met direct leidinggevende (werkoverleg) Consequenties voor eigen werk laten doordenken (dan beklijft informatie beter)

Besluit Gedrag woon-werkverkeer is complex Door keten van automatismen (onderzoek Tabula Rasa naar reisgedrag A15 ondersteunt dat) Daarom is een interventiepakket noodzakelijk Beïnvloeding is dan wel mogelijk Veel, heel veel meer over te zeggen … … maar dat kan niet in een half uur