Project ondersteuning Medewerker beheer ICT Leerjaar 2 Blok 8 Les 5 Probleemafhandeling
/11 Agenda Introductie Voorbeelden Structuur Cause-effect Graph Volgende week Vragen
/11 Introductie Kerntaak servicedesk/serviceverlening Oplossen en registreren van problemen Problemen ontleden soms erg zwaar
/11 Voorbeelden Simpele probleem Mijn beeldscherm laat niets zien Kan veel oorzaken hebben Structurele manier van aanpak is vereist!
/11 Structuur: P in / O uit Klant belt op met een probleem Servicedesk vraagt waarom dit probleem plaats vindt om op deze wijze de oorzaak te kunnen achterhalen
/11 Structuur: O in / G uit Klant belt op en verteld de oorzaak Servicedesk vraagt wat dit voor gevolg kent, en vraagt daarna waarom dit een probleem is om op deze wijze de gevolg te kunnen achterhalen
/11 Structuur: G in / P en O uit Klant belt op en verteld het gevolg Servicedesk vraagt waarom dit een probleem is en vraagt daarna wat de oorzaak hiervan is om op deze wijze de oorzaak te kunnen achterhalen
/11 Totaal
/11 Oefeningen Mijn PC doet het niet Is dit een probleem/gevolg? PROBLEEM Hoe achterhaal ik de oorzaak? Hoe achterhaal ik het gevolg? Waarom start hij niet op? Waarom is dit erg?
/11 Cause-effect Graph Kwantificering noodzakelijk! Op basis hiervan kan deels de prioriteit bepaald worden Oplossingen op oorzaakniveau formuleren!
/11 Volgende week Iedereen dient voor volgende les 3 applicatie voorstellen in. Vragen?