ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom nieuwe leerlingen!
Advertisements

Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Gedragsproblemen
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
Cluster 4 gerelateerde problemen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Posttraumatische Stress-stoornis
Vergoedingsregeling dyslexie
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
E. Verheijen-Bloemer AIOS 3e jaar HOVUmc Juli 2013
Depressie bij kinderen en adolescenten.
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Drugs- en alcoholverslaving
Angststoornissen bij ouderen
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
ASS: wanneer zichtbaar?
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
DCD Developmental Coordination Disorder
Stemmingsstoornissen
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
Verstoorde slaap bij kinderen met ADHD: heeft melatonine een plaats in de behandeling? Holvoet, E., & Gabriëls, L., (2013), Verstoorde slaap bij kinderen.
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Spirometriedag voor kinderen ?
Depressie bij ouderen.
Psychotherapie bij depressie Frans de Jonghe – Pien Wijn
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Diagnose Door neuroloog, psychiater, neuropsychiater of internist-geriater Gebaseerd op de DSM-IV criteria Beeldvorming van de hersenen (CT-scan of NMR)
Wat met psychische stoornissen op school?
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
De Herkenning van depressie en angst door huisartsen: Beïnvloed door lichamelijke gezondheid? Marloes Gerrits Juni 2012 NHG wetenschapsdag Co-auteurs:
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Methodiek: Plancyclus
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Drs. Elsa Amsing Psycholoog Arbeid & Gezondheid NIP Registerpsycholoog Arbeid & Organisatie.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Disclosure belangen NHG spreker
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Depressie bij kinderen en adolescenten
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Verschillende probleemgedragingen
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Intensieve begeleiding
Het Zorgclustermodel Alexandra Sillen, Hans Kamsma,
Transcript van de presentatie:

ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s ADHD bij kinderen ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s

Inhoud Frequentie van ADHD Diagnostische methoden Problemen in diagnose Richtlijnen in het stellen van de diagnose door American Academy of Pediatrics Risico’s bij te late diagnose Doel van het onderzoek Methode van het onderzoek Resultaten van het onderzoek

Frequentie van ADHD Volgens onderzoek lijdt tussen 4 en 12 procent van kinderen in de schoolleeftijd aan ADHD ADHD is na astma de meest voorkomende chronische ziekte bij kinderen ADHD is de meest gediagnostiseerde gedragsstoornis

Diagnostische methoden Interview van ouders/ patiënt Conner’s teacher rating scale (CTRS) Conner’s Parent Rating Scale (CPRS) Childerens Global Assesement Scale (CGAS) Pediatric Symptoms checklist (PSC) Adenbach’s Child Bahavior Checklist (CBCL) Vanderbilt Assesment Scale DSM-IV

Problemen in diagnose Leeshandicaps, leerproblemen, minder ernstige pervasieve ontwikkelingsstoornissen en auditieve verwerkingsstoornissen kunnen tot dezelfde gedragssymptomen leiden als ADHD, zorgverleners moeten zich er dus bewust van zijn dat de symptomen niet altijd wijzen op ADHD.

Richtlijnen in het stellen van de diagnose door American Academy of Pediatrics Bij een kind van 6 tot 12 jaar, dat zich presenteert met onoplettendheid, hyperactiviteit, impulsiviteit, achterblijven op school of gedragsproblemen, dienen eerstelijns artsen een evaluatie voor ADHD te starten. Om de diagnose ADHD te stellen is het noodzakelijk dat het kind aan de DSM- IV criteria voldoet De beoordeling van ADHD vereis: rechtstreeks van de ouder of verzorgers verkregen bewijs over de kernsymptomen van ADHD in verschillende omgevingen, aanvangsleeftijd, duur van de symptomen en de mate van functionele verslechtering De beoordeling van ADHD vereist: rechtstreeks van de leerkracht (of andere schoolfunctionaris) verkregen bewijs over de kernsymptomen van ADHD, de duur van de symptomen, de mate van de functionele verslechtering en bijkomende aandoeningen. De evaluatie van het kind met ADHD dient een beoordeling te omvatten van begeleidende ( co-existente) aandoeningen (bijvoorbeeld oppositioneel opstandige stoornis, gedragsstoornis, angststoornis en depressieve stoornis)

Risico’s bij te late diagnose Mislukken op school Depressie Middelenmisbruik

Doel van het onderzoek Identificeren van de herkennings- en diagnotistische praktijken die APRN’s toepassen bij kinderen die vermoedelijk ADHD hebben. Nagaan in hoeverre APRN’s zich thuis voelen in het behandelen en diagnosticeren van ADHD. De nauwkeurigheid van de diagnostische methoden beoordelen

Methode van het onderzoek Vragenlijst om informatie te verzamelen over de diagnostische methoden die worden gebruikt door APRN’s die kinderen met ADHD diagnosticeren, de stoornis behandelen of beide.

Resultaten van het onderzoek APRN’s volgen de diagnostische richtlijnen voor het diagnosticeren van ADHD bij kinderen strikter op dan andere zorgverleners. Het grootste deel APRN’s voelt zich comfortabel tot heel comfortabel bij het stellen van de diagnose ADHD ( 52,5%) Ze voelen zich ook heel comfortabel bij het behandelen van ADHD (64,4%)