Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Ethisch ondernemen is het aanvaarden van de principes van goed en kwaad bij het ondernemen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de verbintenis van een onderneming om bij te dragen tot duurzame economische ontwikkeling, om de levenskwaliteit te verbeteren van werknemers, de locale omgeving en de samenleving in zijn geheel.
Ethisch en maatschappelijk verantwoord gedrag Het individu : # waarden De onderneming
filmfragment Wat is het besluit van Michael Moore (criticus) ? ……………………………………………….. Zegt Sir Mark Moody-Stuart (oud-CEO van Shell) dit ook of heeft hij een andere mening
Waarom willen ondernemingen als maatschappelijk verantwoord gezien worden ? Reputatiemanagement Risicomanagement Relaties met investeerders, banken en toegang tot kapitaal. Werknemerstevredenheid Competitiviteit en marktpositionering Operationele efficiëntie
Internationale verschillen culturele normen wettelijke verschillen verschillende omstandigheden
Geschiedenis van SCR. Shell : Global Compact (VN) Ethibel Brent Spar Terechtstelling van Ken Saro Wiwa Global Compact (VN) Kofi Annan 10 beginselen (principes) Ethibel MVI
10 Beginselen Global compact Mensenrechten Principe 1: Ondernemingen moeten de mensenrechten steunen en respecteren Principe 2: Ondernemingen mogen niet medeplichtig zijn aan het schenden van de mensenrechten Arbeid Principe 3: Ondernemingen moeten de vrijheid van vereniging van werknemers respecteren. Principe 4: Eliminatie van alle vormen van gedwongen arbeid Principe 5: Het afzweren van kinderarbeid Principe 6: Het elimineren van discriminatie Milieu Principe 7: Ondernemingen moeten de nodige voorzorgen nemen mbt het milieu en Principe 8: initiatieven ontwikkelen om meer verantwoordelijkheid te nemen ivm milieu Principe 9: Het ontwikkelen en verspreiden van milieuvriendelijke technologieen steunen. Anti-Corruptie Principe 10: Ondernemingen moeten alle vormen van corruptie afzweren, afpersing en omkoping inbegrepen
Transparency international
tax planning ? Consumentenbescherming
Case Studies
Tegenstanders van MVO Kan een bedrijf wel sociaal verantwoordelijk zijn ? De leiders zijn onethische ondernemingen Alle stakeholders in kaart brengen Hoe prioriteiten geven aan stakeholders vrijwillig werkt niet Meer winst voor onderneming dan voordeel voor samenleving MVO = PR ? Strategie om regulering te voorkomen De markt heeft geen moraliteit Ethische consument ? MVO geeft firma’s legitimiteit en toegang
Enkele positieve bemerkingen Locale problemen steunen Naar platteland ipv stad Locale betrokkenheid Bepaalde landen vermijden of niet ? (Inter)nationale gedragscodes voor ondernemingen
Samenvatting Onderneming wil als maatschappelijk betrokken beschouwd worden Onderneming per definitie onethisch, Het is niet de bevoegdheid van de onderneming om te beslissen wat maatschappelijk verantwoord gedrag is Consumenten & Aandeelhouders vertonen te weinig verantwoordelijkheid bij koopgedrag Oplossing : regulering ? Positief : beter iets dan niets