Machtsstrijd in de Middeleeuwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Dichtwedstrijd voor basisscholen. Dicht je taal..
Hier zijn we met de achtbaan van knex bezig. Hij wordt heel groot.
Collectief portfolio groep 3
Een biologisch onderzoek
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Het geven van een workshop
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Les 5: orde en klassenmanagement
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Paragraaf 4.4 Vorige les: staatsvorming en centralisatie
Vandaag: H.4 afronden Powerpoint over staatsvorming met als voorbeeld Bourgondië Tekst lezen en opdracht maken Verhaal vertellen over Jeanne d'Arc.
De pluriforme samenleving
Baby-zitten Hallo vrienden, Gisteren zijn jullie zeker de hele avond bezig geweest met leuke dingen doen, met de voeten omhoog aan het luieren of fijn.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Gemaakt door: Cas van de Pol, Joost Blitterswijk, Amber Janssens & Tessa Gumbs.
44 Doosjes (1) Lengte, breedte, hoogte meten Inhoud berekenen
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
INLEIDING Murat en Dave.
Wolvecamp tentoonstelling
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Interpreteren van data
De Romeinen en hun staatsvorm
Gemaakt door: Jorn van Sisseren
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Goed voorbereid naar de Pabo!
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
DE LATE MIDDELEEUWEN Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
Tijd van steden en staten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het was een leuk begin, We ontmoette een paar mensen met een handicap. :Een blinde vrouw :Een slechtziende vrouw :Een jongen die in een grote rolstoel.
Politieke partijen en populisme
Onderzoeksplan.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Van Max en Jim BIOMIMICRY. Biomimicry is als je een probleem hebt dat je dat dan oplost door de natuur. Het hoeft niet perse een probleem te zijn als.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
Tijd van steden en staten
H4.3 De Strijd tussen paus en keizer om de macht
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
5.1 Leenheren en leenmannen Tijd van monniken en ridders ( ) Middeleeuwen ( )
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Uit het niets! Genesis 1:2-3
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Loopbaan en burgerschap les 2
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Observeren Les 1.
Introductieweek Dinsdag 4 september.
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Transcript van de presentatie:

Machtsstrijd in de Middeleeuwen Paus vs keizer Machtsstrijd in de Middeleeuwen

Opdracht Doel: oefening in historisch denken Kennis vastleggen over de investituurstrijd

Historisch denken De Investituurstrijd werd door middeleeuwse machthebbers gevoerd, vanuit hun eigen opvattingen. Wij proberen die opvattingen te reconstrueren Dan begrijpen we de hevigheid van de strijd beter

Werkwijze Vorm groepjes van 4 Elk groepje kiest een van beide partijen Gebruik Feniks p. 98-102 Opdracht 1 wordt per groepje gemaakt Opdracht 2 wordt klassikaal gemaakt

Opdracht per groepje A Geef kort aan wat de hoofdoorzaak van de investituurstrijd was. B Leg voor jouw partij uit waar hij zijn machtsaanspraken vandaan haalde C Leg voor jouw partij uit welke belangen hij bij deze strijd had. D Bedenk wat jouw partij kan doen om de tegenpartij dwars te zitten

Opdracht in de klas A De paus wierp een krachtig wapen in de strijd. Hoe krachtig?

Opdracht in de klas B Hoe zwaar was Hendrik IV onder de indruk van het pauselijke machtsmiddel?

Opdracht in de klas C Welk wapen zette Hendrik op zijn beurt in?

Opdracht in de klas De investituurstrijd eindigde met het Concordaat van Worms. Mocht dit daarna nog?

Conclusie Wie kwam er het sterkste uit de strijd? En waarom kon hij dat heel goed gebruiken?