2e Bijeenkomst Pupillentrainers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TRAININGSVOORBEREIDING
Advertisements

Oranje Nassau Welkom.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Korfbal voor 4-tallen.
Hoezo Trainer F en/of E pupillen ?
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Workshop Train de Trainer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
BASICS leeftijdseigen vormen voor leerlingen van 14 tot 18 jaar.
prestaties, plezier en passie.
Laat oude tijden herleven
OUDERS VAN NIEUWE LEDEN
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Netwerk Zorglogistiek
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
ARVEVO Recreanten 3.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
OUDERS VAN NIEUWE LEDEN INFORMATIEAVOND. Agenda 1. Welkom / Even voorstellen 2. Leeftijd categorieën en trainingen 3. Begeleiding 4. Wat als je lid wordt!
INFO AVOND OUDERS VAN NIEUWE LEDEN. Agenda 1.Welkom / Even voorstellen 2.Leeftijd categorieën en trainingen 3.Begeleiding 4. Wat als je lid wordt! 5.Vrijwilligers.
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het coachen van voetballen
Wedstrijdanalyse formulier
Het voorbereiden van training(en)
Jeugdopleiding VV Limmen
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Doelstelling: Naam Ad Dubbelman opdracht 2.1
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
17 januari 2015 Programma: – uur: Welkom en uitleg praktijkgedeelte – uur: Praktijk: Maurice Voestermans.
24 januari 2015 Aangepast programma i.v.m. weersomstandigheden
Coach de Coach NWC Asten
Trainingvoorbereiding formulier
Doelstelling: Naam Leeftijd of Categorie
Technisch Jeugdcoördinator Ad v.d.Broek
Introductie Fair Play-voetbal
Wedstrijdanalyse formulier
E en F Groep 4 tegen 4 naar 7 tegen 7.
Het jeugdvoetballeerproces
1ste jaars E - pupillen Training 1.
VVV-Venlo Jeugdopleiding Thema Avond
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
1ste jaars E - pupillen Training 4.
Wedstrijd gericht trainen
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingvoorbereiding formulier
Het jeugdvoetballeerproces
KNVB Opleidingen.
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Wedstrijdanalyse formulier
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Trainingsvoorbereidingsformulier
Wedstrijdanalyse formulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Evaluatie circuittraining oktober 2017
Wedstrijdanalyse formulier
Beide formaties situatief tekenen
TRAINING 1 ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Bijeenkomst trainers onderbouw AVC Heracles 12 september 2018
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
TRAINING ORIËNTATIEFASE
Trainingvoorbereiding formulier
Trainingvoorbereiding formulier
Transcript van de presentatie:

2e Bijeenkomst Pupillentrainers WELKOM KNVB Clubcoach: Sandro Pinna

Programma tot 18.45 uur ontvangst 18.45 – 19.00 uur Inleiding 19.00 – 20.00 uur Praktijk (training door trainers) 20.00 – 20.15 uur Pauze 20.15 – 21.30 uur Theorie 21.30 uur Afsluiting

Praatje Plaatje Daadje voetbaltrainingen Hoe leren kinderen voetballen ? Praatje De Trainer weet het !?!? DOEN DOEN DOEN Plaatje Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven. Daadje

Praktijk (1900-20.00 uur)

Pauze 20.00 – 20.15 uur

leren presteren als team Opleiding binnen de Club SR Begeleiden, trainen en coachen moet leiden tot ….. SR presteren als team in de competitie SR SR presteren als team in de competitie SR SR presteren als team in de competitie A 11 : 11 A leren presteren als team in de competitie B B 11 : 11 spelen als een team C C 11 : 11 D afstemmen van basis- taken binnen team 11 : 11 D E leren spelen vanuit een basistaak E 11 : 11 leren samen doel- gericht te spelen F F 7 : 7 doelgericht leren handelen met bal leren beheersen van de bal 7 : 7 MP leren beheersen van de bal 4 : 4 6

de wedstrijd is het meetpunt Spelbedoeling: Winnen Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen - vrijlopen - knijpen - druk zetten - dekken - etc. - passen - aannemen - dribbelen - schieten - sliding tegenhouden zonder balcontact (tactiek) met balcontact (techniek) Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen - waarnemen harde kern bewegingshandelingen (manifesteert zich in de harde kern) Spelinzicht: - ind. voetballer - keuzes - koppeling teamtaak/ teamfunctie Voetbalhandelingen positie richting uitvoering snelheid moment

Voetbal eigen karakter Veel herhalingsmogelijkheden Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd Voetbal eigen karakter Veel herhalingsmogelijkheden Aanpasbaar aan het niveau van de spelers Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching 1, 2, 3 en 4; wat betekent dat dan? en voor het handelen van de coach? Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven

Consequenties voor de trainingen Zonder dat de coach iets zegt; garanderen de vormen 'voetbal' Bedoelingen moeten (wel) worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.

4v4 lijndribbel Basisvormen 6 4 9 2 11 6 8 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven

4v4 met 4 kleine doelen Basisvormen 6 9 4 2 11 6 8 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven

4v4 (2k) 2 grote doelen Basisvormen 1 6 9 4 6 8 11 2 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven 7

4v4 basisvorm Basisvormen 9 6 2 4 8 11 6 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven

Welke middelen heb je als trainer om een oefening lukkend te maken? Groepsopdracht Welke middelen heb je als trainer om een oefening lukkend te maken? Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.

*beroep op technische vaardigheid Middelen voor de trainer Organisatie *groter/kleiner Spelers *overtal/ondertal Regels/Opdrachten *beroep op technische vaardigheid Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.

Groepsopdracht Kies een training waarbij je de middelen (Organisatie, Spelers en Regels/Opdrachten) gebruikt om de oefening makkelijker en moeilijker te maken. Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.

T.a.v. het geven van training wat wil ik verbeteren tijdens de training(en)? welke eisen stel ik aan de training? Voetbalecht? Veel actie? Afgestemd op de groep? Coaching afgestemd op de groep? welke voetbalvormen kies ik? welke structuur hanteer ik? hoe ga ik het organiseren? hoe zet ik de voetbalvormen in gang? praatje – plaatje - daadje hoe hou ik de voetbalvormen op gang? wat kan ik doen als het anders loopt dan verwacht? enz.

Steeds meer en steeds beter voetbal bij sv Grol EINDRESULTAAT Steeds meer en steeds beter voetbal bij sv Grol Een verhaal zonder eind. Maar een geweldige uitdaging!