Wie ben ik en zo ja hoeveel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Vrijzinnig Humanisme.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Libet.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Citaten uit “De Standaard” en “Tertio” naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Kardinaal Godfried Danneels: “Natuurlijk ben ik het die schrijf…” Beelden.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
De verlichting Paragraaf 2.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Wie is wijs en verstandig?
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Woord van Leven Februari 2010.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
1. Gevallenstudie:De Verlichting als basis van onze samenleving (18de eeuw) 1.0 Inleiding stelling: 1) Verlichting basis voor ons mens- en wereldbeeld.
Ontwikkeling van het denken over het leven
Schijn en Werkelijkheid
Godsdienst 1.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Introduction History Models Philosophy Conclusion
Muziek: ‘Time to said goodbye’ (Sarah Brightman y Andrea Bocelli)
Kunstmatige Intelligentie
Zingen Vers 1 U kennen, uit en tot U leven,
Genade en veroordeling
Over verlichte denkers en hun ideeën
De Griekse cultuur.
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
Godsdienst 1 1.
Descartes en de interactie van lichaam en geest.
1 Kor. 15:
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Leven in vrijheid Vrijheid heeft te maken met: in je element zijn… Als mens ben je vrij als je leeft in het ‘element’ waar jij voor gemaakt en bedoeld.
 Latijnse naam: Renatus Cartesius  Geboren in Frankrijk  Filosoof en wiskundige  Lag aan de basis van het rationalisme  Vader van de moderne.
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Geestelijk leiding geven in de praktijk
College 4 Kennisleer.
College 3 Kennisleer.
Achttiende en negentiende eeuw
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Zingen Vers 1 God heeft het eerste woord. Hij heeft in den beginne
Stof om over na te denken…
Ellen Govaerts, Two Roads
Visie & Strategie.
De levensbeschouwelijke analyse
Drager van de dageraad. Draagt de ochtendzon met zich mee om je levenspad te belichten en te verduidelijken. De Maya’s zeggen over Snowy.
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
De 2e wetenschappelijke revolutie
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De geschapen mens.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
* Christus, het beeld en woord van God
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Transcript van de presentatie:

Wie ben ik en zo ja hoeveel? College 1

Probleemstelling Twijfel aan de rationaliteit? (Darwin, Marx, Freud) Twijfel aan de vrije wil?Libet, Damasio) Twijfel aan status van mens? ( De Waal)

Terugkerende tegenstellingen Materialisme - Idealisme Empirisme – Rationalisme

Materialisme en empirisme vinden elkaar in gedachte dat er niets buiten de materie bestaat en dat deze wereld zintuiglijk waarneembaar is (operationaliseerbaar)

Rationalisme en idealisme vinden elkaar vaak in de gedachte dat er een richting of een intentie in de loop van de geschiedenis is die vooruitgang biedt of een doel meegeeft

Het is niet eenduidig term verlichting Geloof in de rede =rationalisme (Kant) Gedachte aan doel en zin in geschiedenis richting redelijker mens= idealisme (encyclopedisten) Alles is te verklaren uit materie zelf= materialisme (Lamettrie) Alles komt voort uit zintuigelijke waarneming (Locke, Hume)

Kant (1724-1804) vier vragen; Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? Wat is de mens? Prechts invulling op blz 14-15

Wat kan ik weten? Nieuwe vraag die niet gaat over objectiviteit en waarheid maar over grenzen van kennis. Hoe functioneert mijn brein (nu i.p.v. zintuigen gezien als belangrijkste deel van het kenvermogen)

Hst 3 Madrid –Cajal1852-1934 Cajal kreeg de basisstructuur in beeld. Kartografie van hersenen werd mode. Pas later zicht op interactie

Opbouw hersenen Hersenstamautonome processen en ontvanger zintuiglijke indrukken Tussen hersenen afweger van indrukken wat gaat er door en met welke prioriteit Kleine hersenenbeweging,onbewuste cognitie Grote hersenen 4 kwabben met hun eigen specifieke werking, maar altijd interactie

Subject-object verhouding Tot nu toe dacht men kennis te kunnen vergaren door een object te bekijken. De rol van het subject zelf daarin staat ter discussie. Nu bestuderen wij onze hersenen met onze hersenen dat levert problemen op ( citaat zaterdag 19 juni “de hersenen zijn bedoeld om anderen te begrijpen niet onszelf”)

Hst 4 Ulm Descartes 1596-1650 Descartes wil heldere en duidelijke kennis. Op wiskunde gebaseerd. Dus waarneming is aanleiding, maar verstand is de bron van de kennis. Relatie lichaam (res extensa) en geest (res cogitans) is tot op de dag van vandaag problematisch. Descartes ziet het als onsterfelijke ziel in sterfelijk lichaam. Contact via pijnappelklier)

Waaraan twijfelde Descartes niet? Descartes twijfelde niet aan onsterfelijke ziel die blijft bestaat ook al is er geen lichaam Twijfelde niet aan God (volgt godsbewijs van Anselmus) en zijn intentie ons goede gedachten te geven Twijfelde niet aan taal Twijfelt niet over het ‘zijn’

Onderzoeksmethode naar mijn ‘zijn’ (blz 51/52) Beginnen bij denken twijfelen subjectieve en rationele kennis Beginnen bij waargenomen objecten natuurwetenschappelijk onderzoek in brein objectieve empirische kennis Maar is er obejctiviteit die tot waarheid leidt? Kennis over onszelf met ons brein is geladen door menselijke soort en haar evolutionaire behoeften

Er zijn gedachten Wie denkt daar in mijn hoofd? Descartes maakt de stap te snel naar ‘ik’ denk Volgende week kritiek op het idee van het ik (Mach) de problemen die ontstaan doordat wij niet anders kunnen denken over onszelf dan in taal(Wittgenstein)