LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TV-kijkgedrag per provincie Amersfoort, 13 mei 2011 schokkende resultaten! (marktaandelen en bereik) speciaal voor de Kabelraden.
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Terugblik 2010 – vooruitblik 2011 Vastgoedsociëteit Haaglanden | Kyocera Stadion | 14 april 2011.
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Medezeggenschap en de Benchmark
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Net(Anders)Werken in theaters Congres Cultuur in Beeld.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Welkom 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Besturen zonder bestuur
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
VTB Technasium Vakcollege
Van tweeluik naar driehoeken
Gebieden als Powerpoint shapes
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
de werkgever van de toekomst
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Landschap beschermen en ontwikkelen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Topografie Nederland (8 dia’s)
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Op reis naar een dierentuin
Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL Coen Teulings 16 februari 2012 Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Groep Colruyt en ‘participatie’
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Visie op Duurzaamheid  .
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Transcript van de presentatie:

LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92

LA g r o u p 2 Vision without action is a daydream, action without vision is a nightmare.

LA g r o u p 3 Wat gebeurt er tot nu toe?

LA g r o u p 4 Bezuinigen op cultuur is nieuw

LA g r o u p 5 (onderzoek COELO, onder 253 gemeenten, november 2010) gemiddelde cultuurbezuiniging: 9% (200 miljoen) 52 gemeenten willen meer investeren -> totale bezuinigingen 1 miljard? Wat doen gemeenten?

LA g r o u p 6 Investeerders Arnhem: + 0,4 miljoen euro meer (vorig jaar +4 miljoen) Utrecht: +2 miljoen Alphen aan den Rijn, Doesburg en Schermer meer Extra gelden BrabantStad (provincie) Provincie Limburg Snoeiers Den Haag: -8% (=korting instellingen) Dordrecht: -10% (=1,6 miljoen korting op cultuurbudget) Amsterdam: -10 miljoen (=korting instellingen) Amersfoort: -25% (=korting instellingen) Groningen: -0,5 miljoen Provincies Groningen en Drenthe Investeerders & snoeiers (selectie)

LA g r o u p 7 Bezuinigen op cultuur is een keuze voor gemeenten én provincies

LA g r o u p 8 30% 10% 60% Gemeenten Rijk Provincies Cultuursubsidiëring

LA g r o u p 9 Mag op kunst en cultuur bezuinigd worden? NOVA 2010: 63% = ja versus Zijn de subsidies aan kunst en cultuur voldoende? Motivaction 2010: 70% = ja/te laag -> Draagvlak blijkt zeer afhankelijk van de vraagstelling Draagvlak voor bezuinigingen?

LA g r o u p 10 profileren als culturele stad vestigingsklimaat voor burgers en bedrijven verbeteren nieuwbouw fusies tussen instellingen compenseren landelijke bezuinigingen ambitie om Culturele Hoofdstad te worden maatschappelijke relevantie? Waarom investeren?

LA g r o u p 11 Culturele overdaad: nog steeds groei over de gehele keten (opleiding – productie – presentatie) Dalende bezetting: het aanbod groeit, publiek is relatief constant, dus per saldo een dalende bezetting Versnipperde budgetten: teveel en te kleine instellingen Duurdere gebouwen: nieuwe huisvesting is kostbaarder Prijselasticiteit: negatief? bereidheid publiek tot hogere entreeprijzen? Weinig samenwerking: met afstemming en krachtenbundeling veel meer voordeel te behalen Reisbereidheid: in hoeverre is publiek bereid te reizen voor regulier aanbod? Uitdagingen van de sector

LA g r o u p 12 Conclusies -> Veel mogelijkheden om de sector duurzaam te versterken -> Het is mogelijk met minder aanbod meer publiek te bereiken Uitdagingen van de sector

LA g r o u p 13 Goed bezuinigen: overwogen kiezen en het moment benutten om de sector duurzaam te versterken Slecht versus goed bezuinigen Slecht bezuinigen: niet kiezen en de ingreep uitsluitend beschouwen als financiële operatie

LA g r o u p 14 Eerlijk zullen we alles delen. Algemeen versus gericht bezuinigen Better kill one, than cripple them all.

LA g r o u p 15 Een generieke subsidiekorting (%) op alle cultuurinstellingen Voordeel: vrijheid/verantwoordelijkheid aan de instellingen Nadeel: geen versterking van de sector, iedereen wordt (financieel) verzwakt -> Waar ligt de grens: 15%? Let op de negatieve spiraal! Strategie 1: algemeen bezuinigen

LA g r o u p 16 Als subsidiënt sturen op: waarop wordt gekort: aanbod/genres (minder produceren, vaker/langer aanbieden) wanneer wordt gefinancierd: criteria zoals eigen inkomsten, maatschappelijk draagvlak wie wordt gefinancierd: keuze maken uit instellingen op basis van gewenst profiel, genres (hoog/laag), etc. Voordeel: sterkere sector, een gemeente met meer profiel Nadeel (?): minder pluriforme aanbod Strategie 2: gericht bezuinigen

LA g r o u p 17 -> dit vraagt om een visie op de sector (cultuurbeleid) -> minder makkelijk te realiseren op de korte termijn Strategie 2: gericht bezuinigen markt/publiek omgeving/locatie visie/ambitie

LA g r o u p 18 Verschillende schaalniveaus Binnen één gemeente: één back-office voor meerdere cultuurinstellingen, fuseren van instellingen Dubbelsteden: Rotterdam+Den Haag, Hengelo+Enschede, Arnhem+Nijmegen Regiogemeenten: Deventer/Zutphen/Apeldoorn, BrabantStad, Emmen/Assen/Meppel/Hoogeveen Landelijk Voordeel: meer efficiëntie, betere afstemming Nadeel: mogelijk verlies van identiteit en controle, niet altijd goedkoper Strategie 3: samenwerken/fuseren

LA g r o u p 19 Als subsidiënt de professionalisering van de sector sterk stimuleren: Culture of asking Culture of giving Betere marketing Cultureel ondernemerschap Informatie en onderzoek Strategie 4: sector versterken

LA g r o u p 20 Als subsidiënt: cultuur meer zichtbaar maken: in de stad, op locatie, buiten de muren, in de openbare ruimte cultuur laten aansluiten bij actualiteiten: feestdagen, herdenkingen, evenementen -> levert op termijn een positievere beeld op van cultuur, werkt drempelverlagend (meer publiek) en leidt tot een grotere bereidheid tot subsidiëring Strategie 5: aansluiten zoeken

LA g r o u p 21 Algemeen bezuinigen Gericht bezuinigen Samenwerken Sector versterken Investeren Aansluiting zoeken

LA g r o u p 22 Wordt er weloverwogen bezuinigd? Denken we nog aan meer dan alleen het geld? Wie zet de alternatieven op een rijtje? Overleggen overheden en instellingen genoeg? Weten we voldoende? Brandende vragen

LA g r o u p 23 LA group Leisure & Arts Consulting Sarphatistraat av Amsterdam t +31 (0) f +31 (0)